Olen tilan ulkopuolella töissä käyvä viljelijä. Sukupolvenvaihdois tilalla tehtiin ollessani
23 v, aluksi hoidin tillalla lypsykarjaa, osin vanhempieni avustuksella. Jo tuolloin isäni
oli aina sanomassa ja väitämässä omista ratkaisuistani tilalla. Alussa se ei haitannut
oli nuori juuri koulutuksen saanut, energiaa täynnä, tiesin miten haluaisin asioden
olevan ja pyrin niihin ukosta piittaamatta.
Minulla ei koskaan ole ollut läheisiä ystäviä avopuolisoani lukuunottamatta, hänen
kanssaan erosin jokin aika sitten, meillä yhteinen lapsi, ainoa asia joka antaa
merkityksen elämälleni.
Vasta jokin aika sitten, mieleeni palautui joskus aikaa sitten psykologin tekemä
kysymys olinko koulukiusattu. Kielsin silloin vastauksen, mutta nyt olen ajatellut asiaa
uudelleen. Taisin olla sittenkin. Koulussa, varsinkin ala-asteella koin itseni erilaiseksi
kuin muut, olin luokan ainoa paskalle haiseva viljelijän poika. Ehkä koin siksi, että
kotona isäni luokitteli ihmiset työn perusteella, kunniakkaat viljelijät, laiskat duunarit,
jotka vaan nukkuu aamulla kun muut on jo töissä. Itse koin olevani erilainen ja siksi
aika varautunut, niinkuin vieläkin. Koulussa myöhemmin tuntui siltä, että sanomisiini
takerruttiin ja aiheet niistä väännettiin minua vastaan, niinpä vetäydyin, olin hiljaa
huomaamaton, varuillaan. Kukaan ei varmaan edes huomannut että olin kiusattu, en
edes itse. Sulkeuduin, mietin itsemurhaa. Uppouduin opiskeluun ja olin mukana tilan
töissä aina kuin mahdollista. fyysistä kiusaamista en juuri kohdannut. Luonteeni
kasvoi, en tarvitse muita. Samaan aikaan sisälläni suunnaton rakkauden ja
läheisyyden tarve.
Aloin vähitellen väsyä työhön lehmien kanssa. Jatkuva vääntö isäni kanssa mitä pitää
tehdä mihinkin aikaan. Miksi, koskas, jokos, eikös, kun naapuritkin, naapurit jo
ihmettelee, siitä ei tule mitään, niin se on ennenkin ollut, turha luullo, sitä ei kannata
yrittää. Vanhenpieni suhde hajosi, jos se nyt koskaan kovin ehjä oli ollutkaan, he eivät
kuitenkaan eronneet vaikka äiti jo hakemuksen jättikin. Itse väsyin omia suhteita
ihmisiin ei ollut, odotuksia sitäkin enemmän. Masennuin, laitoin lehmät pois kun en
enää jaksanut.
Opiskelin. Ensin kaupallista, jäi kesken masennuin, sitten rakennus alaa ja aloin
rakentamaan. Tästä sain uutta virtaa työ elämääni, ja olen tällä hetkellä töissä.
Isäni on vieläkin tilassa kiinni kuin kärpänen liimapaperissa. Hänelle tilanne on sopinut
hyvin hän oon päässyt huseeraamaan tilalla enenmmän omineen, muuta elämää kun
hänellä ei ole. itsekkin olen ollut joskus tyytyväinen avusta, mutten kuitenkaan.
Mieleni on aivan sekaisin. Teen työtä(kaupassa) mikä ei kiinnosta, eikä tunnu oikealta.
En tiedä mitä tekisin. Isäni sotkee omia juttujaan tilalla vasten tahtoani lupaani
kysymättä, en jaksa riidellä enää. En voinut enää asua tillalla, koska minä ja ap
emme saaneet riittävää yksityisyyttä, vaikka isäni asuikin 400 m pääsä. Muutimme
kerrostaloon, jossa nyt yksin, tunnen olevani väärässä paikassa. Pidin tilaa mukavana
paikkana, jos vaan isäni ei olisi aina ollut sotkeutumassa asioihini. Olen yrittänyt tästä
useaankin otteeseen hänelle puhua, niin rumasti kuin kauniistikkin, muutkin ovat
yritäneet. Olen tehnyt mielen ilmauksia, mikä jo tässä iässä tuntuu aika lapselliselta.
En enää keksi miten voisin tilalle muuttaa. Olen harkinnut myyntiä, mutta sekin tuntuu
vasten tahtoiselta kiinostaahan maatalous minua edelleenkin kaikkein eniten.
Henkirikoskaan ei paljoa auta kun joutuu kuitenkin telkien taa. Olen niin allergisoitunut
isääni, että jo hänen näkemisensä pilaa päiväni. Vaikea lähteä tilallekkaan tekemään
mitään, kun aina hetkenpäästä nurkantakaa alkaa tulla selitystä, fiilikset loppuu kuin
seinään. Olenko näin sokea etten nää mitä pitäisi tehdä. Tuntuu että olen sekoamassa.
En tiedä pitäisikö luovuttaa, kunpa löytyisi OMA tila jostain aivan muualta.