Pakko purkautua tänne, kun ei muutakaan keinoa enää ole.
Meillä on isohko maatila (60lypsävää/100 nuorkarjaa). Tässäpä se ongelma onkin!!!
Itse olen totaalisen allerginen kaikille eläimille, tietenkin lehmille pahiten, enää ei edes raitisilmakypärä auta. Meillä on viisi lasta 1,5v-18v, joista kaksi on erityislasta. Mies navetoi arjen työntekijän kanssa, viikonloppuisin sinne menevät avuksi (rättiväsyneet) opiskelijapoikamme.
Työpäivät arkena on noin 6- 20.30 ja viikonloppuisin yleensä muutama tunti myöhempään.
Appivanhemmat ovat kuolleet, eikä perheemme saa mistään ulkopuolista apua. Tämän kokoinen perhe kuluttaa sen verran, että ei ole mahdollisuutta pienentää karjaa.
Lisäksi isot metsäpinta-alat vaativat myös metsätöihin talvella.
Mieheni on jonkin verran työnarkomaani, toisaalta täällä päin ei ole esim. urakoitsijoita käytettävissä. Lomituspalveluista otamme vuosilomat, mutta ne menee yleensä vakituisen työntekijän lomiin-siis ettei miehen tarvitse navetoida kokonaan yksin.
Olen ehdottanut lasten sairaalareissujen ajaksi (100km sairaalaan) yms, maksullista lomittajaa, mutta ymmärrän kyllä kun mies sanoo, että tulee niin paljon tulehduksia lomittajan takia, ettei jaksa ”korjata vahinkoja”.
Karjamme on hyvä (sallittakoon tämä tässä vaatimattomassa yhteiskunnassa) keskituotos on liki 12 000, moneen kertaan jalostuksestakin palkittu. Harmi sitä on poiskaan laittaa. Ja tilan on perustanut mieheni isoisä, josta kahdesta lehmästä ,kolmen sukupolven aikana tähän mittakaavaan on laajennettu.
Huolena on koko perheen väsymys ja jonkinasteinen masennus. Valoa ei näy tunnelin päässä. Ystäväverkostoa ei ole-katsokaa noita työaikoja- minun sukuni on aika kaukana, käyvät kylässä silloin tällöin.
Itse en jaksa lähteä yksin lasten kanssa mihinkään, mutta arkikin alkaa tuottaa jo tuskaa.
Harrastuksia meillähän ei tietenkään ole.
Miestä tilanne ei hirveästi kiusaa, itse olen jo niin hädissäni koko perheen hyvinvoinnista, että olen harkinnut kokonaan pois muuttoa lasten kanssa-Pelastetaan edes ne.
Itse olen 37 ja tuntuu, että tässäkö tämä elämä oli ☹️
Tulevaisuuskin pelottaa, navetta on vanhahko parsinavetta, laittaako kaikki korkealaitaseen vai miljoonavelka ilman jatkajaa ja uusi navetta pystöön (millä lihaksilla ja rahoilla :/ )
Jatkajaa tilalla ei ole tiedossa, vanhin opiskelee aivan toista alaa, oli 10 vuotiaasta (innokkaasti silloin) kahdestaan isänsä kanssa esim. rehunteot (70HA) ja luulen, että mitä isommaksi tuli, hän tajusi työmäärän ja näki meidän uupumuksen , eikä missään tapauksessa halua jatkaa tilalla. Hän väsyi työmäärään jo tuolloin.
Toinen ”isommista” on erityislapsi, eikä varmaan yksin koskaan selviydy tilan hoidosta.
Toiset onkin vielä niin pieniä, ettei heistä voi mitään sanoa 🙂
Rakkautta meiltä ei puutu, mutta kuinka kauan jaksetaan, kumpikin yksin ”omien” vaikeuksien kanssa.
Parisuhdettakin tämän sanattomasti rassaa. Ja on siitä puhuttu. MInä tunnen olevani lasten vaikeuksien kanssa yksin ja mies kokee, että jätin hänet pulaan töitten kanssa-ymmärtää järjellä allergiani, onhan hän sitä todistamassa, mutta se TUNNE, että ”VAIN MINÄ”, on kummallakin suuri ja tuo väsyneenä oman angelman asioihin.
Lisäksi molempien työt-minun työt sisällä-saatika miehen työt ulkona laahaa kokoa ajan jäljessä. Halli, jota alettiin rakentamaan 3 vuotta sitten, on ollut koskemattomassa tilassa 2,5 vuotta, puhumattakaasn pienmmistä töistä. Kaikki on rempallaan. Remonttia vaativat kohteet ränsistyvät entisestään, ja uutta työtä tulee koko ajan.
Lisätyövoimaa ei ole saatavilla, eikä vakituista ole varaa palkata.javascript:void(0);
Jos joku ikinä keksii perheellemme ratkaisun ja helpotuksen, tulen häntä omakätisesti kiittämään.
😭😭😭