Sukupolvenvaihdos - mahdollisuus vai velvollisuus
Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa, että ryhdymme yrittäjiksi vanhempiemme karjatilalle. Isäni on jo luopumisiässä ja asia on ajankohtainen hyvin pian. Alustavia suunnitelmia on jo asiantuntijan kanssa tehty ja taloudellisesti spv näyttää meille mahdolliselta ja myös sisarusten kanssa ollaan jokseenkin yksimielisiä. Tila on sen verran pieni että se työllistäisi vain toisen meistä.
Minulla on akateeminen tutkinto ja ehdin jo tehdä alani töitä viitisen vuotta ennen perheen perustamista. Nyt olen hoitanut lapsia kotona muutaman vuoden.
Minua pelottaa hankkeeseen ryhtyminen. Elämämme on tällä hetkellä järjestyksessä. Meillä on kummallakin ammatti, miehelläni lisäksi vakaavarainen yritys, lapset, koti jonka olemme yhdessä remontoineet. Asumme mukavassa ympäristössä. Miksi siis lähteä tästä mihinkään?
Maatilan ostaminen tietää rutkasti lisää velkaa ja taloudellinen tilanne tulee olemaan huomattavasti nykyistä epävarmempaa. Maatalousyrittäjä tulisin olemaan minä, sillä ei ole järkevää että mieheni jättäisi oman yrityksensä. Epäilen omaa ammattitaitoani ja yleensäkin sitä, että jaksanko tehdä raskasta työtä. Tietysti mieheni olisi töissä apuna silloin kun omalta työltään ehtii, mutta se aika on auttamattomasti pois vapaa-ajasta ja perheen yhteisestä ajasta.
Olemme ajatelleet että, laitamme lapset hoitoon, jolloin olisin itse töissä kokopäiväisenä tilalla. Pystynkö minä naisena tekemään maatalon työt? Vanhempani eivät enää kymmeneen vuoteen ole investoineet tilalla, joten valtavasti remontti- ja kunnostustöitä on tiedossa. Emme pysty tekemään niitä kaikkia itse, mutta en myöskään tiedä onko meillä varaa teettää niitä muilla.
Toisaalta näen maatalousyrittäjän työn itselleni unelma-ammattina. Olenhan kuitenkin koko lapsuuteni ja nuoruuteni niitä isäni mukana tehnyt. Pidän myös nykyisestä työstäni. Kuitenkaan tilan jatkamista en ole vakavasti miettinyt kuin vasta nyt aikuisiällä, kun olen jo ehtinyt opiskella itselleni ammatin ihan toiselta alalta ja perustaa perheen. Olenko tekemässä tämän kaiken velvollisuudentunnosta, kun kukaan muista sisaruksistani ei ole tilaa halukas jatkamaan? Mitä sitten kun viiden vuoden päästä huomaan että tuli tehtyä virhevalinta?
Onko täällä ketään samassa tilanteessa tai onko lähipiirissä jouduttu pohtimaan tällaisia ratkaisuja? Olisi helpottavaa vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia.