Olisi mukava vaihtaa mielipiteitä toisten keski-ikäisten naisihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet samanlaisia kuin minä. Olen maatalon emäntä, jolla on ollut myös kodin ulkopuoleinen työ koko aikuisiän. Nyt on alkanut kaikki uuvuuttaa. Takana on yli 25v. yhteiseloa maanviljelijän kanssa, välillä ylämäkeä ja välillä alamäkeä. Töitä on riittänyt, lomia ei ole juuri herunut. Kunniakkaasti on rakennettu, raivattu ja remontoitu. Kaksi nyt jo murrosikäistä lasta on siunaantunut ja appivanhemmatkin ovat pyörineet lähettyvillä, toisinaan liiankin lähellä. Apua heiltä on saanut, mutta mölyt on ollut parempi pitää mahassaan. Toki olen tempperamenttisena luonteena joskus antanut kuulua, mutta enimmäkseen miehelleni, mikä ei tietenkään ole se rakentavin tapa hoitaa asioita. Kiltiksi tytöksi kasvatettuna ei voi sanoa apelle tai anopille kovinkaan suoraan mieltä painavia asioita. Usein löysin itseni ajattelemasta, että kyllä tämä tästä hoituu, parempi aika koittaa myöhemmin.
20v. avioliitto on kokenut kovia vuosien varrella, vastoinkäymisiltä ei ole vältytty, luultavasti jossain vaiheessa olisi erottukin ellei ero olisi ollut niin mahdoton yhtälö toteuttaa näissä olosuhteissa. Enkä totta tosiaan halua kaunistella omaa osuuttani, mutta luultavasti kahden liitossa on myös todella KAKSI osakasta. Tällä hetkellä appivanhemmat ovat iäkkäitä ja tarvitsevat apua, lapset siis murrosiässä ja omat vanhemmat hyvää vauhtia vanhenemassa 200 km päässä. Maatilamme on onneksi muuttunut vuosien saatossa karjattomaksi tilaksi, mutta mies on kouluttautunut vanhemmalla iällä ja tekee töitä myös tilan ulkopuolella. Oma työni on muuttunut vuosi vuodelta kiireisemmäksi ja moniin muutoksiin saa tottua koko ajan.
Kaiken kukkuraksi avioliiton kriisivuosina mieheni sairastui masennukseen, joka ei ota talttuakseen. Työasiat hän kyllä saa hoideltua joten kuten, mutta energiaa ei tahdo riittää enää muuhun. Se masentaa häntä itseäänkin, koska elämä oli aiemmin hyvin hektistä ja tavoitteet ovat olleet hänellä aina mahdottoman korkealla. Itsetunto on tavallaan ollut hyvin sidoksissa siihen mitä saa aikaisiksi. Jouduin aika koville kun selvittelimme avioliittoaamme ja koetin ”terveenä” pitää kulissit kasassa. Vuosien stressin jälkeen sairastuin myös itse masennukseen tai oikeammin alakuloon, jota hoidellaan nyt lääkkeillä. Stressinsietokykyni on hyvin alhaalla ja murrosikäisten kanssa on ollut tosi tukalaa, jotenkin ovat kuitenkin selvinneet. Pisteenä kaikelle mieheni on alkanut myös juopotella, joka saa minut raivon partaalle. Koskaan meillä ei olla oltu raivoraittiita, mutta nuorempana en muista tämän asian tuottaneen ongelmia. Nykyisin hän pakenee kai itseään ja minua siksbägiin. Tulevaisuus pelottaa ja väsyttää. Minulla on kyllä omia harrastuksia ja ajattelen myös itseäni, mutta olen hyvin altis saamaan huonon omantunnon kun mies huomauttaa jostain tekemättömästä. Oikeasti tuntuu, että sellaiset päivät kun isäntä on poissa, ovat juhlaa ja parhaiten viihdyn kun ei tarvitse siivota hänen jälkeensä jättämiä leivänmuruja pöydiltä. Liekö tämä keski-ikää vai uupumista?