Maatiloilta puuttuu tulevaisuus

Maatiloilta puuttuu tulevaisuus

Käyttäjä Vaapukka aloittanut aikaan 28.04.2016 klo 06:10 kohteessa Elämää maaseudulla
Käyttäjä Vaapukka kirjoittanut 28.04.2016 klo 06:10

Olen maatilan vt-emäntä, eli hoidan sitä virkaa nyt ja odottelen siihen nuorempaa tekijää. Meillä on maatila, mitä on yritetty luotsata eteenpäin. Tila on päässyt riskiotannassa valvontoihin aivan kiitettävällä osumalla. Kuusi kertaa on tila valvottu nyt viiden vuoden aikana.
Nyt on viimeisimmän valvonnan tulokset pöydällä. Tukiehtoja on 67 sivua, eli jos hakemalla hakee, yksikään tila ei puhtain paperein selviä. Meillä vielä sattui vahinko edellisenä iltana ja lehmä rymysi parressa jalkansa. Siitä tuli sanktioita. Viime syksyn märkyys vei oljet ja pitkä ja kostea syksy ajoi eläimet käytäville makaamaan, tuli ronkkiin likaa. Siitäkin iski sanktiot. Jopa pihan siisteys oli arvioitu pöytäkirjaan.
Sanktiot on sitä luokkaa, että koko tilan jatko on vaakalaudalla. Velkaa on ja vielä tukimenetykset hoitavat lopun.
Tukijaa on vaikea löytää. Selkäänpuukottajia on kyllä sitten enemmänkin jaolla. Väki odottaa vain sitä, että kaatuvat ja pankki laittaa halpaa peltoa jakoon.
Kuka tällaista jaksaa?? Minulla on 30 vuotinen ura navetassa ja koskaan en ole näin tyyten loppu ollut. Rahaa ei ole, eikä tule.
Pankki ei loputtomiin rukouksia kuule.
Olemme tehneet väärin ja meiltä on oikeakin tapa viedä kaikki. Mutta onko tämä oikein?? Jos ihminen oikeassa työssä töppää, voidaan palkasta ottaa jotain, mutta harvemmin viedään koko palkka ja vielä osa siitäkin, mikä ei tapaukseen mitenkään edes liity.
Nyt tuntuu, että viljelijä on kaiken pahan alku ja loppu.
Itse en näe omalla tilalla muuta kuin alasajon ja muihin töihin hakeutumisen. Ei tällaista kukaan jaksa, kun mikään ei riitä..eikä mitään inhimillistä ole.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 29.04.2016 klo 10:49

Minullakin on takana, kolmekymmentä vuotta navetassa, mutta useita vuosia olen sieltä jo pois ollut.
Maanviljelijöiden usko horjuu jo syystäkin, kun nämä pehmeä kätiset, kirjaviisaat, lukee madon lukuja, kuin ulkoläksyä, jos lienevätkö edes lehmää nähneetkään kuin auton ikkunasta, saatikka edes navetan ovella käyneet. Tiedon ja ohjeiden pitäisi tulla sieltä, missä osataan ja tiedetään, mitä ongelmia kaikkeen sisältyy, eikä sellaisilta, joilla ei ole minkään valtakunnan tietoa, taidoista puhumattakaan. Direktiivien laatijat ensin pariksi vuodeksi maatiloille töihin ja sitten katsomaan, mitä voidaan tehdä.

Onko teillä, mahdollista jatkajaa tiedossa?
Säälin saa pyytämättäkin, mutta se kateus pitää ansaita ja yleensä niistä kateellisista ei ole tekemään, sitä samaa, se vain näyttää niin helpolta.
Olen monta kertaa sanonut, kun huudetaan maanviljelijöiden tuista, maakunnissa on paljon myytäviä maatiloja, siitä vain niitä ostamaan ja sitten pääsee pankolle tuista nauttimaan.

Käyttäjä Vaapukka kirjoittanut 02.05.2016 klo 16:28

Tila on jo pojan nimissä ja hoidossa, mutta sählään tässä apuna sen, minkä jaksan ja kykenen. Oma terveys on jo aikaa sitten tuonne navettapolulle kulunut, joten tässä sitä sivussa nytkytellään.
Pojalla töitä ja velvoitteita niin paljon, ettei vielä ole saanut aikaseksi omaa perhettä perustaa.
En tiedä, mikä tämän päivän agenda on, mutta joskus tuntuu, että näihin maitopalatseihin pitäisi kaikki tuotanto keskittää ja muut ajaa alas.
Ainakin näillä läänineläinlääkäreillä ja valvontaeläinlääkäreillä tuntuu olevan tällainen pyrkimys. Jopa turvetta moititaan eläinten kuivikkeena, vain kullan keltaiset oljet ovat mannaa. Vaikka se viime kesä oli kuinka vetinen, niin niitä vain olisi pitänyt saada.. Naurattaakin, kun tilalla ei korttakaan viljaa kasva.
Ihmettelen kyllä, miten noita maitopalatseja maksetaan, vai onko niissä niin paljon velkaa, ettei edes pankki niitä uskalla kaataa, kun tulee niin paljon takkiin.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 06.05.2016 klo 08:47

...jaa, ettei turve kelpaa! Minulle sanoi yksi eläinlääkäri aikoinaan, käytä turvetta, se ehkäisee hieman utaretulehdustakin.
Kyllähän ne maitopalatsit on komeita, mutta komea on se velkakin. Joskus oli se maitobonus, oli tarkoitus, pienet tilat lopettaa ja isot jatkaa, mutta taisikin käydä toisin, isoja lopetti paljon. Pienillä tiloilla voi jäädä viivan alle, yhtäpaljon kuin isoilla, on pienemmät riskit.
On ikävää, jos nuorella miehellä on paljon kaikkea, ettei riijaamaan ehdi, mutta eipä taida, nykyään tulla nuoret naiset aidan taakse vilkuilemaan. Toisaalta nuoret on niin kielitaitoisia, ettei sitä enään puolisoa, ihan naapurista etsitä, vaan ulkomaita myöten. Kielikylpyyn joutuu vanhat, emäntä ja isäntä.
Minun lapsistani ei kukaan alkanut maanviljelijäksi, sanoinkin hyvissä ajoin, että muu ratkaisu siihen pitää olla ja se onnistuikin sitten.
Navetassa, varsinkin parsinavetassa työtä tehneeltä naiselta menee ensimmäisenä polvet ja lonkat, minulla on rautaa jo lonkissa ja polvet siinä kunnossa, että ärräpäät on vakiosanastossa ja linimentit niin väkeviä, että jo tuoksu saa vedet silmistä, mutta niidenkin avulla pääsee, kun ei pidä kiirettä. Nyt ihmettelen itsekkin, miten sitä on jaksanut, joskus heilahti maitotonkka täytenä, kuin tyhjaa vaan ja nyt kunnolla tyhjänä.

Käyttäjä Vaapukka kirjoittanut 06.05.2016 klo 22:11

Niinhän se menee. Minulla lapsuuden vaivoja korjattiin ja nyt on rautaa kankku täynnä. Kävelen, mutta ei se kaunista ole katseltavaa.
Tämän päivän maatalous on melkoista herrojen pokkurointia. Mavi tekee töllösiä töllösten perään, mutta ei siihenkään mitään järkeä tule. Aina odotetaan jotain.
Kumma, kun tätä eu:ta pidettiin suorastaan taivaana, mutta nyt näyttää, että ainakin maajussin se tappaa. Tai en minä usko, että eu, mutta nämä liian nokkelat lakimiehet, mitkä näitä pykäliä rustaa. Mitään tietopohjaa ei todellisesta maataloudesta ole, mutta mennään sitten niillä asiantuntijoilla, jotka eivät lehmää sonnista erota.
Sitten vielä yleinen mielipide pitää maanviljelijää tukisieppona, mutta kyllä nämä virkamiehet niitä tukiloisia on ihan kirjaimellisesti. Mitään tuottavaa he eivät saa aikaseksi, mutta kyllä papereitten kanssa vääntävät mustankin valkoiseksi. Näitä Suomessa pitäisi vähentää, ei niitä, jotka tekevät aidosti jotain tuotantoa. Minusta on väärin, kun kunnaneläinlääkäreitä vähennetään,mutta valvontaan kyllä löytyy rahaa. Eikö kuitenkin sen voisi siinä sivussa hoitaa, kun hoitaa sairaita eläimiä. Jotenkin näitä ei vain pieni ihminen ymmärrä.
Sama kai se vaivaa vähän joka paikassa.
Tuotantoa työkseen tekeviä kiristetään ja hallinto korjaa potin..
Tasan ei mene nallekarkit tässäkään..😐

Käyttäjä helemi kirjoittanut 07.05.2016 klo 09:38

EU:sta tulevista maataloustuista ei kaikki ole, sitä rahaa, jonka viljelijät saa, iso osa jää niiden virkamiesten jaettavaksi, siellä lisätään virkoja ja suunnitellaan kymmenien, jos ei satojen ihmisten voimin, mitä rajoituksia ja konsteja vain keksitään, että viljelijöiden asema vain huononee, että älyäisivät lopettaa.
EU:n myötä puhuttiin halvasta ruuasta, kyllä ne nyt ulkomailta kuskaa halpaa evästä, tänne näytille, mutta jos meidän oma ruuantuotanto loppuisi ja kaikki tuotaisiin muualta, niin halpaa ruokaa ei olisikaan, hinnoilla olisi vain taivas kattona.

Olen jo, reilusti yli kymmenen vuotta sitten sanonut, Suomesta koetetaan tehdä, rikkaiden keskieurroopalaisten metsästysmaa, me olemme sitten alkuasukkaita, jotka esitämme ohjelmanumeroita, heidän viihdyttämisekseen, siinä akat rääsyt päällä lypsää, päre hampaissa yhtä lehmän kantturaa, ukot luo paskaa ja noituvat, ryysyrantalaisesa navetassa, jonka nurkista tuuli ujeltaa. Savusaunassa saunotaan ja juodaan pontikkaa, loikitaan avantoon, kerätään tipit ja ollaan nöyriä.

Mutta, jos pitää miettiä, kuinka paljon maataloudella on vaikutusta muuhun työllisyyteen Suomessa, niin paljonko tulisikaan lisää työttömiä? Vielä sekin, että maataloudesta irtoaisi silloin iso joukko moniosaajia, jotka on tottuneet tekemään töitä.
Kun minulle on sanottu, että hyvähän sinun on olla, kun olet aina VAAN kotona...minä olisin oppinut senkin toimistovirkailijan hommat hyvinkin joutuin, mutta olisko hän oppinut minun "VAIN kotona-hommat"?
Nyt olen ollut pelkästään ns koti hengettärenä, minulle saa nyt olla kateellinen, ihan vapaasti, voin tarvittaessa neuvoa, miten tähän "lootusmaan prinsessan"-osaan pääsee. 😉

Käyttäjä Vaapukka kirjoittanut 10.06.2016 klo 05:44

Sama virka minullakin.. tai melkein. Nilkuttelen tässä tuvan ja navetan väliä. Yritän neuvoa ja auttaa siinä, missä pystyn. Aina se ei riitä, mutta jos edes jotain.

Tuo on kyllä täyttä asiaa, että suomalaiset virkaintoiset virkamiehet eivät ymmärrä, mitä eduskunnalle ehdottelevat, kun ainahan se eduskunta näistä päättää, mutta laeillakin on valmistelijansa, joita sitten lobataan suunnasta jos toisestakin. Se lahjomaton virkamies on tuolla lakien valmistelussa melkeinpä vitsi.. tai mistä hemmetistä näitä osataan muuten keksiä.
Tuo täydentävien ehtojen pumaska on sellaista soopaa, että jos tiukille mennään yksikään maatila ei ilman sanktioita mene läpi. Mutta senkin on sellaiset vääntäneet, joilta se kosketuspohja siihen oikeaan maatalouteen puuttuu..

Olen tässä naureskellut itsekseni, kun paikallinen kunta järjestää nuorille tuottajille koulutuspäivän ja kuinka somasti se sattuikaan keskelle rehuntekoa. Puuhamiehinä jälleen kerran hevosmies ja mansikanviljelijä. Eli edes paikallinen MTK ei onnistu ymmärtämään tavallisen karjan kanssa pyörivän ongelmia. Ilmankos tuntuu, ettei tuo etujärjestö osaa kenenkään edunvalvontaa hoitaa. Jos ruohonjuuri tasolla on tällaista tietotaitoa niin sen kertaantumisen alkaa kyllä jo ymmärtämään.

Kaikista paras opetus meidän valtaa käyttäville olisi porukan päätös lopettaa maatalous Suomesta edes yhdeksi vuodeksi, mutta sitä ei valitettavasti kenenkään talous kestä.
Nyt on vain jatkettava hamaan tappiin asti tai siihen asti, kun joku tulee ja lopettaa koko touhun.