Maalla kasvoin. Ei kaikista tule ns. "mökkihöperoitä". Lapsillasi on toisista seuraa. En osaa paremmin sanoa.
Itse kasvoin lähes yksin. Mulla ei ollut lapsena mahdollisuutta päivähoitoon. Mun päivähoito paikka oli traktorin koppi, siellä söin ja leikin sekä nukuin. Kun iskä teki töitä. Mulla oli kylläkin taustalla synnynnäinen sydänsairaus ja vanhempani eivät uskaltaneet viedä mua mummon luokse hoitoon, mutta ei sielläkään ollut liiemmin ystäviä.
Ikätovereita näin vain silloin kun käytiin sukulaisissa vierailuissa.
Muut sisarukset olivat taasen mua selvästi vanhempia, joten ei heistäkään ollut liemmin seuraa.
Mutta mä olin lapsena seurallinen ja tulin kaikkien kanssa toimeen. Mutta kylläkin olin "pikkuvanha" eli olin ottanut vanhemmista mallia ja käyttäydyin osittain kuin vanhemmat ihmiset. Olin olevinaan aikuinen.
Koulu ajat kylläkin sitten muuttivat. Mä olin luokan kiusatuin. Johtui taasen että mulla oli selässä iso arpi sydänleikkauksen jäliltä, ja opettaja ei ollut vanhempieni kanssa väleissä. Jolloin opettaja ei välittänyt musta, sätti vaan. Musta tuli hiljainen, tai siis vieraiden ihmisten kanssa olen hiljaa, tarkkailen. Mutta se jäi koulukiusaamis vuosilta.
Tänäpäivänä en ole erakko ollenkaan. Kylläkin syrjäytymisriski on mulla olemassa, mutta johtuu muista syistä. Ei siitä että kasvoin maatilalla, syrjäseudulla. Eikä muutkaan sisarukset ole kärsinyt syrjäseudulla kasvamisesta. Syrjäytymis riski ei katso missä kasvaa, ihan hyvin kaupungissakin saattaa lapset syrjäytyä.
Mutta sen sanon jos on mahdollista että lapsesi näkevät ikätovereita, kannattaa käyttää. Oli sitten joku kerho tai seurakunta tai sitten päivähoito. Mulla ei ollut sitä mahdollisuutta. 🙂👍