Laitan viestin tänne koska olen maanviljelijä ja se tuon oman osansa soppaan. Muuten minun ei tarvitsisi miettiä koko asiaa, kaupungissa voisin ihan rauhassa olla lapseton.
Mutta täälläpä painostetaan melkoisesti lasten saamiseen. Kaikilla on mielestään oikeus kysyä asiasta tai sitten ainakin sivuta aihetta niin että uteliaisuus näkyy. Ja minä en tiedä mitä tehdä. Mieheni haluaisi katsoa rauhassa, tuleeko lapsia, 1-2 kai olisi ihan kiva sitten joskus. Ja minä olen sen ikäinen että jos haluan lapsia päätös on tehtävä nyt koska en halua olla huomattavan vanhakaan silloin. Tiedostan liian hyvin yli-ikäisyyden riskit työni vuoksi. Minulla ei varsinaisesti ole mitään lapsia vastaan, mutta…
minua on äiti pahoinpidellyt lapsena (ja nyt se sitten kyselee innolla jälkikasvun perään), eikä minulla ole mitään käsitystä miten toimia lasten kanssa. Tuntuu että oman lapsuutensa johdosta jokainen on jollain tapaa osaava lasten kanssa. Minä en ole, en edes tiedä mitä haluaisin muuttaa koska en muista lapsuudestani mitään muuta kuin pelon. Siltä pohjalta on paha tietää miten toimia lapsen kanssa, varsinkaan kun uskon kantavani samaa toimintamallia haluamattani. Enkä tiedä miten voisin pärjätä nykymallisen raskauden kanssa kun en anna kenenkään muun kuin mieheni koskea vatsaani nytkään. Raskausaikana kai eteen tulee kuitenkin jotain tutkimuksia, joihin en siis pysty menemään mihinkään. Ja opuksien mukaan olisin siis täysi hirviö jos jättäisin neuvolat väliin. Syystä en voi sanoa kenellekään mitään. En pysty puhumaan aiheesta yhtään.
Toisaalta eiväthän lehmätkään käy neuvolassa, ja useimmiten kaikki menee aivan hyvin. Mutta onko miehen innostus ihan typerä syy edes ajatella lasten hankintaa? Entä tuo painostus? Pääni on ihan sekaisin koko asian kanssa. Lehmät pääsevät helpolla, niiltä ei kysytä ja sitten joku muu hoitaa sen jälkeläisen.