Väkivaltainen isäni ja perhekulissit
Hei,
Olen 35-vuotias nainen. Isäni on kohta 70-vuotias. En ole kyennyt tapaamaan isääni moneen vuoteen. Viimeksi kun kohtasin hänet, hän alkoi syyllistää minua asioista, joilla ei ole totuuspohjaa ja uhkasi minua myös väkivallalla. Tämän jälkeen poistuin tilanteesta enkä ole tavannut häntä sen jälkeen. Tästä on aikaa 5 vuotta.
Isäni ja äitini elivät hyvin väkivaltaisen avioliiton ja minä kasvoin tuon keskellä. Sittemmin he erosivat, toki vuosia kestäneen tappelemisen jälkeen (ositus). Isäni on tuudittautunut uhrinarratiiviin, jossa kaikki ovat häntä vastaan. Hän on ollut elämässään pyhä ja kaikki ”ajojahtaavat” häntä. Hän on perustanut nyt uuden perheen uuden naisen kanssa. Tämä nainen on isääni reilut 20 vuotta nuorempi. Heillä on lapsi. Tälle naiselle isäni on sepittänyt tämän uhritarinansa, miten ex-puoliso oli hullu yms. ja hänet on koitettu ryöstää. Nyt kun heidän taistelunsa päättyi äitini kanssa, hän haki itselleen uudet syylliset aikuisista lapsistaan. Nyt me kuulemma teemme hänelle yhtä ja toista. Tämä isäni uusi nainen on täysin aivopesty tähän kaikkeen eikä hän usko mitään muita näkökulmia tapahtumista.
Minua ahdistaa nämä perhekulissit, joissa isäni ajoittain esittää jonkun sortin pyhää isää, joka pyyteettömästi auttaa ja lässynlässyn. Mutta heti kun jäämme kahden kesken, alkaa samanlainen riehuminen kuin mitä hän teki äitini kanssa. Oikeasti hän on sitten kuitenkin jostain katkera ja minä kuulemma paha.
Minä pelkään isääni. Pelkään jäädä hänen kanssa kahden, koska hän uhkasi minua jo kerran. Ahdistaa tälle naiselle näytteleminen ja omien tunteiden tukahduttaminen ja näytteleminen jotain toisenlaista tunnetta. Minun on vaikea kokea aitoa iloa isän tapaamisesta tuon viime kertaisen jälkeen. Isäni ei myöskään ole pyytänyt anteeksi käytöstään vaan jatkoi minun syyllistämistä. Sittemmin sain häneltä jonkun sortin anteeksi pyytelemisen, johon minun on vaikea uskoa, koska näitä tilanteita on ollut läpi elämän.
Kuinka kauan ihmisen pitää antaa anteeksi?
Milloin voin päästä vapaaksi isästäni? Asia on ajautunut siihen pisteeseen, että välillä pohdin jopa oman elämäni päättämistä ratkaisuna tähän ahdistukseen.
Se, miksi heidän kohtaamisensa ahdistaa on, että pelkään meneväni paniikkiin väkivallan uhan takia sekä sisäiseen ristiriitaan tästä kaikesta. En oikein tiedä, miten peittää oikeat tunteeni ja kaikki ”terve” on näyteltyä. Tunnen menettäneeni isäni ja on vaikeaa, kun tajuaa, että hän on elossa. Välillä mietin tapaamista, mutta toisaalta joka kerran kun sitä yritetään, alan menemään paniikkiin enkä pystykään tapaamaan häntä.
Lapsuudenkotini on minulle muutenkin traumaattinen ympäristö, joten siellä käyminen on aina henkinen kamppailu – olipa isä siellä tai ei.
Joku ehdotti joskus jotain perhesovittelua. Voitte uskoa, että sellaisia olen nähnyt. Siis lapsena. Olen melko varma, että mikäli ehdottaisin isälle jotain tällaista, hän ei suostuisi siihen. Kulissit julkisuuteen täytyy ylläpitää, joten hän kiistäisi täysin kaiken minun kertomani. Lisäksi isä halveksii kaikenlaisia terapeutteja, etenkin naisia. Hän on ylivertainen kaikkiin ihmisiin verrattuna, joten toiset aikuiset eivät ymmärrä mistään mitään. Luulenpa siis, että isä saattaisi yrittää halventaa/alentaa terapeutin jotenkin. Hän ei myöskään vastaanota kritiikkiä tai kykene keskustelemaan omasta käytöksestään tai toisten ihmisten tunteita (hän ei välitä niistä)… joten hän varmaan menisi johonkin uhittelutilaan. Hän on terapioiden yläpuolella oleva ihminen. Ja minun tehtäväkseni jäisi pahoittelu terapeutille siitä, mitä isäni saa tehtyä. (Tästäkin on kokemusta, että isä jättää ihmiset pahaan tilaan ja minä pahoittelen hänen jälkiään. Isä esim halveksii kassahenkilökuntaa, tarjoilijoita. Hänellä vaan ei ole velvollisuutta tervehtiä ketään. Nämä ihmiset ovat häntä huonompia.)
Eli mitäpä tässä enää tekisi. Koitan vältellä häntä. Haluaisin elämääni tukea, mutta en sitä saa. Isä taas ei tajua hänelle antamaani palautetta ja asiat jatkuu vuodesta toiseen samana. Hän yrittää tavoitella minua takaisin suhteeseen hänen kanssaan, mutta olen lopen uupunut. Hänelle näitä asioita on melko turhaa sanoittaa, koska hän kiistää kaiken.