Pitkävihaisuus ja mykkäkoulu
Haluaisin apua tilanteeseen, jossa henkilö on suuttunut pitkävihaisesti enkä osaa ratkaista tilannetta. Minulla oli hyvin läheinen ystävyys erään työkaverini kanssa. Elämässäni tuli kuitenkin muutoksia, joista en kertonut hänelle (enkä oikeastaan kenellekään) tuoreeltaan. Näin ollen hän kuuli niistä muualta ja suuttui minulle. En tiennyt, että hän suuttui, vaan aistin tämän pikkuhiljaa, kun hän alkoi välttelemään minua työpaikalla eikä muutenkaan enää ottanut kontaktia, saati sitten puhunut kanssani. Työyhteisö on pieni, noin 10 hengen porukka, joten tämä mykkäkoulu ja välttely kävi minulle sen verran sietämättömäksi, etten enää osallistunut vuosiin yhteisiin pikkujouluhin tai muihin yhteishenkeä nostattaviin tapahtumiin. Minulla on takana useamman vuoden koulukiusaamistausta (olen mm. joutunut vaihtamaan koulua kiusaamisen takia) ja nyt kun työyhteisössä on henkilö, joka käyttäytyy näin kylmästi, en pysty olemaan yhtään ylimääräistä hetkeä tämmöisessä ilmapiirissä. Noin 3 vuoden mykkäkoulun jälkeen rohkaistuin ja juttelin tästä kyseisen henkilön kanssa. Keskustelu oli asiallinen ja kerroin, etten halunnut ikinä loukata henkilöä ja tilanne on todella harmillinen. Vaikka koitin olla ymmärtäväinen, asiallinen ja myös ajoittain nöyrä, ei tilanne ratkennut. Henkilö on siis edelleen kylmä minua kohtaan ja mykkäkoulu jatkuu.
Tiedän että hän on puhunut tästä myös muille työkavereille. Nyt minut on kutsuttu vapaa-ajalla erääseen tilaisuuteen, johon tämä henkilö sekä muita työkavereita tulee paikalle. Tästä tapahtumasta on todella vaikea kieltäytyä, koska kyse on vapaa-ajasta ja jos kieltäydyn, kaikki syyt kuulostavat tekaistuilta (niin kuin ne olisikin). Mitä siis teen? Miten pystyn olemaan tässä tilanteessa asiallinen, kun paikalle tulee tämä mykkäkoulua pitävä henkilö sekä muita, jotka tietävät tilanteesta? Tämä järjestetään siis erään henkilön kotona, joten en pääse tilanteessa etäälle tästä henkilöstä. Itkettää ja pelottaa jo valmiiksi se, että joudun olemaan samassa paikassa tämän henkilön kanssa, joka jättää minut ulkopuolelle eikä katso edes silmiin. Ymmärrän että hänellä on oikeus olla vihainen, mutta tämä vuosia jatkunut ”kuritus” tuntuu kohtuuttomalta, varsinkin kun yritin keskustella asioita selviksi.