Syyllisten valinta istuu minulla selkärangassa, siihen minua kasvattivat molemmat vanhempani, varsinkin äiti on aina ollut tuomari, jolta ei ole puuttunut sanan säilää. Vanhempien uskonnolliset käsityksetkin perustuivat pitkälti tuomitsemiseen ja syyllistämiseen. Ja nyt yksinäisenä eläkeläisenä tuntuu, että olen taantunut entisestäkin ja varsinkin epävakaat häiriöt ovat viime vuosina kulminoituneet ja eläydyn niiden negatiivisuuteen unissanikin. Minä olen perinyt äitini sanavalmiuden ja myös kehittänyt sitä. Tällä haavaa minä puran pahaa oloani sisarukseeni, joka vaikenee, kieltäytyy keskustelemasta minun kanssani. Olen selittänyt masennustani ja yksinäisyyttäni, anonut sisarukseltani tukea ja ymmärrystä ahdistukseeni. Mutta hän vaikenee. Ja se taas on johtanut minun ajoittaiseen raivooni, jokin aika sitten harkitsin jopa itsemurhaa ratkaisuna pattitilanteeseen. MInä ymmärrän oman destruktiivisuuteni, kun puran vihaani sisarukseeni ja sen, että hän lukkiutuu aina vain tiukemmin. Mutta hän myös tekee asioita, joissa minulla on periaatteessa myös päätäntävaltaa, mutta koska hän ei suostu keskustelemaan, asiat menevät hänen junaillessa ne omalla tavallaan - jotka minusta menevät usein pieleen, tehdään huonosti ja huolimattomasti. Minä haluaisin, että yhteisistä velvollisuuksista keskusteltaisiin ja päätettäisiin yhdessä, demokraattisesti, mutta sisarukseni jyrää asiat eteenpäin omaan koheltavaan tyyliinsä välittämättä minun mielipiteistäni - koska minä olen vihainen ja hän vaikenee sillä perusteella. Minulla ei ole keinoja päästä eroon vihaisuudestani, minusta keskustelusta kieltäytyminen on julmaa ja rahvaanomainen tapa suhtautua konfliktiin. Olen pyytänyt anteeksikin vihaani, mutta en saanut siihenkään minkäänlaista reaktiota, vain jääkylmää vaikenemista.
Minulla on käynyt mielessä, että ehkä raivoni juontaa juurensa kapaloikääni, josta äiti on kertonut, että olen huutanut kolme ensimmäistä kuukauttani. Ja että aika oli hänelle liian vaikeaa kerrottavaksi. Mistä olen päätellyt, että äiti on mahdollisesti omien psyykkisten vaikeuksiensa vuoksi jättänyt minut huutamaan, ei tarjonnut läheisyyttä lohdutukseksi, vaan jättänyt minun kamppailemaan elämästä ja kuolemasta. Olen kuulemma kerran mennyt jopa siniseksi ja silloinkaan äiti ei ollut se, joka reagoi, vaan isä oli ottanut minut pönttöuunin eteen ja hieronut selkää ja olin siitä vironnut. Voiko raivo tulla niin kaukaa? Vaikka voisin järkeillä sellaisen kropan muistin, se ei kuitenkaan auta minua taltuttamaan vihaani, minulla ei ole työkaluja auttaa itseäni.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: e
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: a