ongelma luoda parisuhdetta

ongelma luoda parisuhdetta

Käyttäjä Jakke8484 aloittanut aikaan 20.02.2025 klo 10:48 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 20.02.2025 klo 10:48

olen 40v mies sinkku. miunulla on vaikea luoda parisuhdetta.haasteita liikaa.taustalla minulla mbd diaknoosi

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 02.03.2025 klo 22:03

edellisissä parisuhteissa näkyi selvästi kommunikaation puute

itse yritin olla se joka yritti keskustella asioista

ja selvittää välejä huonolla menestyksellä.

nykyisessä tilanteessa olen yhä se joka yrittää keskustella ja selvittää ongelmat ja erimielisyydet.

olen kertonut paljon tunteissa ja keskustellut ihastukseni kanssa syvällisistä asiosta

mutta olen huomannut että hän sivuttaa nämä tunne kysymykset tai häneltä ne menee ohi.tai hän ei sisäistä minun tunteitani. olen se joka tehnyt uhraukset tämän asian eteen itse olen se joka joustaa tekee kompromissit kertoo avoimesti tunteista ja yrittän selittää ihatukselleni mikä hänessä vetoaa minuu ja yritän kertoa ja puhua yhteisestä tulevaisuudesta.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 03.03.2025 klo 11:11

Nostan sinulle hattua tuosta taidostasi yrittää puhua ja selvittää erimielisyydet. Jos siihen ei löydy vastakaikua, se ei ole sinun riittämättömyyttäsi. Kykenemättömyys avoimeen vuorovaikutukseen voi olla myös olla näiden kumppaneiden puolella.

Hyvä vuorovaikutus syntyy niin, että kumpikin saa sanotuksi oman näkökulmansa, jota toinen ei teilaa, vaan kysyy lisää ja pyrkii ymmärtämään toisen näkökulmaa, jos on itse eri mieltä. Jos kumpikin pyrkii ymmärtämään toisen näkökulmat, pystytään usein yhdessä rakentamaan jokin uusi yhteinen ratkaisu, johon on huomioitu kummankin tärkeimmät ajatukset. Mutta tähän tarvitaan kaksi.

Kerrot, että kumppanisi pyrkii sivuuttamaan tunnekysymykset. Voisiko siinä taustalla olla hänen vaikeutensa suhteessa omiin tunteisiinsa? Jos ei ole oppinut tunnistamaan omia tunteitaan, nimeämään niitä sekä sanoittamaan, niin niistä sisällä olevista oudoista "möykyistä" ei oikein saa kiinni itsekään. Silloin myös toisen tunteet voivat olla vähän pelottavia. Rohkenisitkohan kokeilla sitä, ettet juttelisi hänen kanssaan vähään aikaan tunteista vaan ihan käytännön asioista? Olisiko hänen silloin helpompi olla vuorovaikutuksessa?

Kehottaisin sinua miettimään kriittisesti, kenen riittämättömyydestä tässä mahtaa lopulta olla kysymys. Ja myös sitä, mitä sinä itse parisuhdekumppanilta odotat.

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 06.03.2025 klo 14:46

kiitos positiivisuudesta.yritän selvittää asiaa.voi olla että puhuis vaan arki päiväsiä asioita.ehkä häntä pelottaa puhua tunteista.en painosta häntä enkä pakota mihinkään mihin hän ei itse halua.

itse haluan vakavaa parisuhdetta.missä molemmat on tasavertaisia ja kunpikin kuuntelee ja on tukena ja rinnalla myötä ja vastain käymisissä.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 06.03.2025 klo 18:46

Pitäisikö sinun kumppanisi osata puhua omista tunteistaan?

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 06.03.2025 klo 23:19

se on totta.en tiedä miksei hän uskalla avautua minulle omis tunteistaan.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 07.03.2025 klo 09:05

Tunteista puhuminen on vaikeaa, jos on ylipäätään vaikea luottaa siihen, että niihin suhtaudutaan ymmärtävästi. Tämä luottamus tai epäluottamus alkaa kehittyä ja lapsuudessa.

Tunteista puhuminen on myös kiinni siitä, onko oppinut tunnistamaan tunteensa. Jos ei osaa sanoa, mikä tunne nyt on itsellä, niistä on vaikea jutella toiselle.

Joidenkin ihmisten mielestä saattaa myös järki olla arvostetumpaa kuin tunne. Silloin ei ole helppo tunnistaa, että tunteet meitä kuitenkin enemmän ohjaavat käytännön arjessa. Tunteet ikään kuin pidetään syrjässä eikä niistä puhuta.

Arvosta itsessäsi kykyäsi tunteisiin ja niiden ilmaisemiseen. Joskus niitä pitää järkevästi ohjailla ja pitkittää niiden ilmaisua, mutta arvokkaita ne silti ovat. Ja ehkä kumppanille voi myös antaa tilaa, mutta myös rohkaisua tunneilmaisuun. Toisaalta on varmasti tärkeä myös miettiä, pärjäisikö sellaisessa parisuhteessa, jossa toinen ei puhu tunteista tai ilmaise niitä millään muullakaan tavalla.

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 07.03.2025 klo 15:47

kiitos kehuista.olen yrittänyt olla avoin ja antaa tilaa.en tiedä miten rohkasta toista puhumaan omista tunteista ja tuntemuksista.olen ollut tukena ja yrittänyt auttaa toista vautumaan mitä tuntee sisällä.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 08.03.2025 klo 11:09

Kuulostaa kyllä siltä, että tämän rohkaisin ja tilan antamisen olet hoitanut.

Mutta mietipä vielä sitä, miten itse pärjäisit tai voisitko hyvin parisuhteessa, jossa toinen ei ilmaise tunteitaan millään tavoin. Tarkoitan tällä sitä, ettei sinun pidä suostua loputtomiin siihen, ettei toisen tunteita tiedä. Myös sinulla on lupa odottaa suhteessa asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä. Kenenkään ei tarvitse taipua aina toisen sanelemaan elämään, jos se ei itsestä tunnu hyvältä. Liialla kiltteydelläkin on hintansa: jos suostuu toisen mukaiseen elämään, ei useinkaan voi itse kovin hyvin.

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 09.03.2025 klo 12:16

olen miettinyt.en osaa sanoa miksi omat tunteet on niin vahvat kyseistä henkilöä kohtaan.olen sen ikäinen jo että en leiki tämmösillä tunne asioilla.koska pidän tämmösiä tunne asioita aika vakavana.ja haluan tässä iässä jo jotain pysyvää ja vakavaa parisuhde elämään.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 09.03.2025 klo 13:10

Tuo kaikki on ymmärrettävää ja arvostettavaa.  Toivoisin kovasti, että myös sinä itse voisit kokea olevasi arvostettu vaikka ihan loppuelämän mittaisessa suhteessa.

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 11.03.2025 klo 13:31

niin.toivotaan.en tiedä miksi ihmiset ei osaa arvostaa minua tarpeeksi.siksi on niin vaikiaa kun arvostus puuttuu minua kohtaan monella ihmisellä.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 11.03.2025 klo 16:10

Tuon ajatuksen kanssa eläminen on varmasti rankkaa.

Nyt jonkin aikaa kirjoiteltuani kanssasi, ehdottaisin tuon ajattelun uudelleen arviointia. Minun on vaikea uskoa, ettei sinua arvostettaisi.  Millaisissa tilanteissa on mielestäsi näkynyt, etteivät monet sinua arvosta? Kaikki eivät meitä ketään aina arvosta, mutta voisiko olla, että huomaat vain ne mielipiteet, jotka eivät arvosta? Ja huomiotta jäävät ne, jotka arvostavat sinua?

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 12.03.2025 klo 08:37

joskus tuntunut että minun tunteita vaan käytetään hyväksi.koska olen liian kiltti ihminen ja hiukan sinisilmäinen naisten suhteen.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 12.03.2025 klo 09:36

Sinisilmäisyys ja kiltteys on joidenkin ihmisten kanssa riski tulla käytetyksi hyväksi. Mutta se ei kerro sinun arvottomuudestasi tai siitä, etteivät muut sinua arvostaisi. Älä anna näiden ihmisten toiminnan määritellä itseäsi. Nuo sinun ominaisuutesi herättävät toisissa ihmisissä myös luottamusta ja kiltteyttä sinua kohtaan.

Uskon, että jos itse arvostat itseäsi ja noita ominaisuuksiasi, voit miettiä, kenen kanssa niiden haluat toteutuvan. Maailmassa on hyväksikäyttäjiä, mutta enemmistö (luulisin) myös muita kilttejä ja hyväntahtoisia ihmisiä.

Olisikohan sinun nyt hyvä alkaa ajatella itsestäsi uudella tavalla, jotenkin siihen tyyliin, että olen hyväntahtoinen ja avoin ihminen ja sellaisena erityisen arvostettava. Ja  samoin ovat muut ominaisuutesi, jotka itsessäsi tunnistat.

Käyttäjä Jakke8484 kirjoittanut 16.03.2025 klo 20:30

totta.tuntuu vaan pahalta.ku itse tekee kaikki kompromissit ja uhrautumiset.ja sitä ei arvosteta eikä ihmisillä ole yhtään empatia kykyä minua tai minun uhrautumisista kohtaan.