Milloin olisi aika poistua
Olen jo senikäinen, että mietin lähes päivittäinen sitä milloin olisi aika poistua tästä maailmasta. Olen yksinäinen, on vaan siskonlapsia. Eikä heihin enää ole läheiset suhteet, asuvat kaukana ja en vaan ole heille läheinen. En halua palvelutaloon. Jos en enää pärjää yksin, olisi sopiva aika poistua. En tiedä tapaa millä varmasti en jäisi eloon. Haluaisin kuitenkin luonnollisen kuoleman.
Jos jätän lääkkeet syömättä, kuolisin kai jossain vaiheessa. Enkä tekisi itsemurhaa. Mutta sekoanko sitä ennen ja naapurit huolestuisivat, kun eivät näe mua tekemässä lumitöitä. Tai kesällä, jos kukkani kuihtuisivat. Keväällä, jos en istuta kukkia. Syksyllä, jos en haravoi lehtiä. Ei ole sopivaa aikaa kuolla huomaattomasti.
Olen monia tapoja miettinyt miten kuolla ennen palvelutaloon joutumista. Sinne ei taida kovin helposti edes päästä. En ole sitkeä vanhus joka yksin pärjäisi 100 vuotiaaksi asti. Nyt jo fyysisiä sairauksia. Eikä minua haluta elää kovin kauan enää. Tämän kirjoituksen tarkoitustakaan en ymmärrä, yhtäkkiä tuli vaan mieleen miettiikö joku toinenkin samaa asiaa ja onko asialle joku ratkaisu?