Mikä on normaalia?

Mikä on normaalia?

Käyttäjä S_1980_1 aloittanut aikaan 05.05.2024 klo 19:38 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä S_1980_1 kirjoittanut 05.05.2024 klo 19:38

Hei

Todella pitkä avioliittoni päättyi vuodenvaihteessa ja nyt olen löytänyt uuden parisuhteen jossa olen ollut noin kuukauden verran. 
Avioliitossani oli paljon miehen toimesta pettämistä, kontrollointia ja seksuaalista väkivaltaa. Kun uskalsin vihdoinkin lähteä suhteesta niin tarkoitukseni oli etten uutta suhdetta aloita vaan totuttelen elämään yksin, mutta toisin kävi. Tämän seurustelukumppanin kanssa olemme olleet noin vuoden verran tuttavia/kavereita ennen kuin suhde muuttui parisuhteeksi. Mies on ihana ja pidän hänestä oikeasti todella paljon. Tunteista emme ole vielä tässä vaiheessa puhuneet, otamme tämän suhteen rauhallisesti ja turhia hötkyilemättä. 
kuitenkin tunnistan itsessäni jonkinlaista riittämättömyyden tunnetta: minusta tuntuu, etten ole tarpeeksi viehättävä tai älykäs miehelle, huomaan kyseenalaistavani kaiken itsessäni. Esim.Miksi tämä ihminen haluaisi olla juuri minun kanssani ja kohta hän varmaan jättää minut kun olen niin surkea. Mies ei missään vaiheessa ole siis tehnyt/sanonut/käyttäytynyt minua kohtaan näin vaan nämä tunteet kumpuavat omasta epävarmuudestani. 
Mies ei ole tyyliltään sellainen, että olisi koko ajan kiehnäämässä/pussailemassa/halailemassa mikä varmaankin osaltaan ruokkii tätä omaa tunnettani. Tiedän, että tästä olisi hyvä keskustella miehen kanssa, mutta en vielä haluaisi ottaa tätä puheeksi. Onko tällainen epävarmuus itsestä normaalia suhteen alussa ja voiko siitä päästä jotenkin eroon? 

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 07.05.2024 klo 16:40

Epävarmuus taitaa sinun tilanteessasi olla normaalimpaa kuin se, että kaikki olisi selvää ja kirkasta kuin vesi. Silloin voisi kysyä, pitääkö olla huolissaan. Toisaalta on helppo ymmärtää, ettei epävarmuuden tunteiden kanssa ole mukava elää, kun on onnistunut löytämään mieluisen ihmisen elämäänsä. Ei kai sellaisesta halua luopua ja vielä ei ole varmuus suhteesta ennättänyt vahvistua. Sekin vaatii aikansa.

Toisaalta tuo itsen kyseenalaistaminen ihmetyttää. Miksi et olisi riittävä? Onkohan tällä juuret jossain kauempana vai tuleeko se siitä, että olet tullut huonosti kohdelluksi avioliitossasi ja alkanut siksi uskoa, että sinä olet huono? Huono kohtelu saa helposti kohteessa aikaan tunteen, etten ole riittävä ja kelvollinen. Kun tulee esimerkiksi lyödyksi, alkaa hävetä sitä itse, vaikka ainoa, jonka pitäisi hävetä, on lyöjä. Joskus epävarmuus omasta kelpaavuudesta juontaa juurensa jo kauempaa esimerkiksi siitä, etteivät omat läheiset aikuiset ole ymmärtäneet osoittaa arvostustaan.

Epävarmuudesta eroon pääsy ei varmasti käy hetkessä, mutta jos tunnistaa, mistä se voisi olla peräisin, voi osoittaa itselle myötätuntoa juuri siihen kohtaan ja tietää olevansa oikeasti riittävä.