Miehen kehut ahdistavat
Mieheni on alkanut viime aikoina, vaikean elämänvaiheen jälkeen (parisuhdeongelma), sanomaan minulle jonkinlaisia kehuja tai kohteliaisuuksia. Olemme olleet vuosikymmeniä yhdessä, eikä kehuja ole häneltä tullut alkuvaiheen jälkeen. Nyt hän saattaa vastata kysymykseeni, miltä näytän, sanoen kauniilta. Vaikka lähinnä tarkoitan kysymykselläni näytänkö sen verran ihmiseltä, että kehtaan lähteä käymään kaupassa.
Tämä onkin alkanut ahdistaa minua ja ihmettelen, miksi hän sanoo niin. Minulla on kyllä silmät omassa päässäkin ja näkö tallella, enkä edes parhaimmillani voi sanoa näyttäväni kauniilta. Siedettävältä, kyllä. Mutta kauniilta?
Miksi hän sanoo suoranaisia valheita minulle? En yleensä vastaa tuollaisiin mitään, korkeintaan hymähdän. Kauneus ei ole katsojan silmässä tässä kohtaa sillä tiedän, minkä näköiset naiset ovat miehestäni hyvännäköisiä/kauniita. Minua ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa sellaiseksi. Olen suht sinut ulkonäköni kanssa, koska en voi sille mitään. Mutta mieheni voisi hienotunteisesti sivuuttaa asian eikä valheellisesti hieroa sitä vasten kasvojani. Ehkä hän haluaa minulle hyvän mielen? Vaikutus on vain päinvastainen.
Miten tälläisestä voi sanoa ilman, että mies pahoittaa mielensä? Olen kyllä vastannut välillä, että kaunista minusta ei saa tekemälläkään. Mietin jopa, haluaako hän tällä tavalla loukata? Että kaunis olet, heh heh. Mutta miksi? Ei mieheni ole ilkeä luonteeltaan.
En kyllä edes kovin usein kysy mitään ulkonäöstäni, joten voinen lopettaa sen. Ei hän sentään ilman syytä ala minua kehua. Joskus hän vastaa kysymykseeni, mitä teen (jos teemme yhdessä jotain asiaa) että istu tuossa ja näytä nätiltä. Tämän sivuutan kokonaan kuin en kuulisikaan.
Miksi tämä ahdistaa minua niin paljon?