Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Apua kaveri suhde muuttui kontrollloivaksi

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 18.09.2023 klo 17:17 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ask kirjoittanut 18.09.2023 klo 17:17

Hei jouduin suljetulle osastolle ja olen täällä ollut jo tovin, tulin vapaaehtoisena ja joka muuttui pakkohoidoksi, kaveri sanoi että pitää tulla syntymäpäiville ja nyt olen täällä jumissa, kuitenkin kävin äidin kanssa vähän ulkoilemassa, tää ei ole kivaa, sanat eivät tule suusta ulos, vaikka liittyy tähän kaveriin, psyg sairaanhoitaja sanoi että pitää ajatella itseään. Mitä teen? Kirjoitin paperille ja annoin hoitajalle, mutta ei ole sitä todellista syytä vielä selvillä hoitajat ei tiedä, minä olen aivan henkisesti loppu. Kaveri piti minua/ tai pitää avustajan tai ohjaajana. Ei enään kun estin sen, ihan kokonaan. Tympeetä kun sanat eivät tule suusta ulos. Jos en avaudu itsestäni niin jään tänne ja minut siirretään toiseen paikkaan en halua semmoista.

Käyttäjä ask kirjoittanut 18.06.2024 klo 09:05

🌿☘️🍀🌱🍃🌱

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 18.06.2024 klo 16:01

Kaverin voingti ei todellakaan ole sinun ongelmasi, olen kanssasi samaa mieltä. Eikä toisen ihmisen ajattelua voi mitenkään muuttaa. On vain parasta antaa olla.

Parisuhteen kariutumisesta ei kannata varmaan syyttää omaa muuttoa. Jos kumppanilla ei riittänyt mukautumiskykyä, ei sitä ehkä olisi ollut riittävästi missään muussakaan. Hinnalla millä hyvänsä ei kannata parisuhdettakaan pitää yllä.

Juhannus lähestyy. Millaista juhannuksenviettoa sinulla on odotettavissa?

Käyttäjä ask kirjoittanut 18.06.2024 klo 17:04

Me mennään mökille Leville, siellä saa olla ihan rauhassa, rauhallinen paikka meille äitin kans rauhottumis paikka, olin jo kerennyt haaveilla että kumppanini tulisi sinne kans mutta eipä se nyt haittaa, törkeästi jätti mut ja käytti vielä mua taloudellisesti hyväkseen, on maksanut velkansa. Huomenna menen taas juttelee, tästä erosta otan tuon entisen kaverinkin puheeksi. Joka minua kiusaa. Katsotaan mitä psyg sairaanhoitaja siitä sanoo. Tänään on ollut vähän vaikea päivä, en sopeudu taloon, luulen ettei tää oo oikea paikka minulle. No jos muutan tavalliseen taloon, niin siellä pitää olla tukea ehkäpä enemmän. Minä niin oon kyllästynyt tähän vääntöön ja omaan pahaan oloon, onneksi äiti auttaa minua, se tekee kaikkensa minun eteen.

Vielä tästä eksästä olin jo haaveillut että hän tulisi sinne mökille. Mutta pakko se uskoa että se suhde oli ja meni. Toisaalta mie mietin tässä sitä yhtä hölmöä joka on sokee ja hölmö toisaalta kirjeen kirjoittaminen on tuonut vähän rauhaa. Ja eipä hirveesti kiinnosta, en mainitse enään kaveri kun ei olla kaveita., (eipä olla oltu piiiitkään aikaan, kavereita) juhannuksena käyn ainaskin uimassa. Ja saunassa. Juhannusaattona käydään ämmin luona, sitten vaan oloilua ja äiti osti grillin mökille niin pääsee grillailee.  Ja ämmin juhannus pöydässä on kaikkia herkkuja😋

Käyttäjä ask kirjoittanut 24.06.2024 klo 21:12

Huomenna pois mökiltä, kotiin kun minulla on keskiviikkona pianotunti, joku harrastus on mukava kun ennen ei oikein ollut, juhannus meni ohi hujahduksessa ja tää vuosi on ollut niin raskas, onneksi tähän mahtuu hyvääkin, luulin että olen jo kunnossa mutta en, no sain avun helposti kuitenkin, olen taas tyytyväinen. Kävin pulahtamassa raikkaassa vedessä eilen ja tänään.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 24.06.2024 klo 22:32

Kiva kuulla, että voit olla myös tyytyväinen johonkin asiaan. Se lisää energiaa, kuten varmasti tuo pianon soiton opiskelukin.

Oikein hyvää kesäkuun loppua sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 26.06.2024 klo 17:52

Sairaalahoito, ambulanssi,uusi ympäristö oli, mielenkiintoinen, minäkin haluan tuommoisen työn, tai auttamaan ihmisiä, rentoutumishetki jäi mieleen, oli musiikkia ja patjalla sai maata. Lääkkeet oli vaikea muistaa kun tuli sairaalaan, kun tulin huoneessani muistutettiin lääkeistä,olin ne lopettanut kun ei ollut tehoa lääkkeissä.  Opin Ota lääkärin määräämät lääkkeet! Ota apuu vastaan sen opin hoidossa. On tietenkin kohtia jota en muista hoidosta, mutta ei se mitään semmoista se välillä on.

Lääkäri aikoja hoidossa. Kaveri koirat sai rapsutella. Uloskin pääsi. Äidille joku ilmoitti ehkäpä ohjaajat,minä en muista joulusta mitään, enkä ihmisiä. Juuri tuolloin. Ulos pääsi osastolta ryhmässä, joka päivä jos halusi. Äiti ravasi Oulussa ( voin nyt kertoo millä paikkakunnalla asuin kun en asu enään siellä) pääsin kotiin viikonlopuksi, koska äiti oli siellä. Sosiaalityöntekijän tapaaminen jännitti. Ja lääkäri kans. Vaikka ne halusivat auttaa minua, tuntui että hoidossa kuunneltiin, kun lauloin laulujani. Pikkuhiljaa pääsin jaloilleni, ja nyt olen eri paikkakunnalla, en halua paljastaa kun vähän pienempi paikkakunta kuin Oulu mutta olen tyytyväinen.  Kauheen pitkän matkan ennen hoitoa oli yli vuosi vaikeaa aikaa.. kun pääsin osastolta niin kaikki sujui hyvin paitsi aloitus haasteita oli uudet ihmiset, ihastus, uusi paikka, muistinmenetys, hyväksi käyttö.

Tein pipareita taikinaakin itse. Joulun aikoihin. Terapia alkoi viikon päästä osaston jälkeen, minulle kyllä tarjottiin aikaa terveyskeskuksesta aikoja mutta en tarvii niitä silloin. Kaksi kertaa viikossa oli terapia.

Käytiin tyttöjen talolla tutustumassa, ja sitten saunaan. Kaverin tykö kylään. Kerroin osoitteen missä olin, ja kerroin sille koko jutun mitä mulle oli käynyt jne..

Taatelikakku leipomista ja lahjojen käärimistä, mulla oli lievä muistinmenetys. Kävin sen takia lääkärissä väkisin äiti vei minut sinne. Mökillä Levillä joulun. Äitin kans.  Käveltiin paljon, koska uskoin että liikunta auttoi minun muistinmenetykseen. Minulla oli labra aika.

Kaksi lääkäri aikaa yhdelle päivälle. Ja palaveri seuraavana päivänä. Hieronta eri päivänä tilasin netistä hieronta ajan.

Ruoka ryhmä oli suunnittelin pääruoka jälkiruoka, ja alkupala. Färinrannassa oli alkuun haasteita kun piti oppia liikkuu siellä, ja sitten oli tää rakkaus jonka takii ihan väsähdin. Onneksi hän jätti minut. Vaikka teki rumasti ton eron.

Ihan normaali viikko paitsi terapiaa kerran viikossa kun helmikuu alkoi. Äidin Kaa pullaa tehtiin vein sitä kumppanille kun, (vaikka nyt ollaan erottu ,rumasti jätti mut.)apteekissa pitää käydä tuli lääkkeet loppu. Terapeutin Kaa kahville. Voi kun olin vietävissä tuon entisen kumppanin Kaa, kun silloinkin menin hänen tykö. Lähetin ukille kortin. Kappas terapiaa ja lääkkeitä. Ennen kun tulin kotiin pesin lakanat ja pyyhkeet.

10 viikolla järjestelyin muuttoa, ja äiti oli kanssani silloin.pakkaamista ja tavaroiden laittoa laatikoihin. Joka päivä oli aika iso urakka. Eikä kumppanistakaan ollut apua. Joka päivä haettiin laatikoita. Kauppa oli kaukana onneksi oli auto. Terapia oli sovittiin että niin kauan kuin olen Oulussa on terapia. Näin rinnekodin työntekijöitä verkosto palaveri oli taisin puhua siitä terapiassa. Piti käydä kotona avaamassa ovi, joka muuttaa todennäköisesti siihen varmaan on jo muuttanut. Ja taas heilan tykö, oisi voinut tulla munkin tykö asumiskuntoutukseen tässä huomaan kun kirjoitan niin taisi käyttää hän, minua hyväkseen ei ehkä jaksamisen kannalta vaan rahaa halusi vaan, tässä kohtaa en huomannut kyllä sitä kun olin rakastunut.

Entistä avustajaa näin nykyistä ystävää, kun kerroin sille että muutan niin halusi nähä mut. Pullaa vein hälle ja ostin söpöt pääsiäitiput. Sitten viimeinen terapia hetki, täs oli mun tarina tiivistettynä, mitä mulle tapahtui, ja nyt pelkään että tapahtuu noin uudestaan, kun talo täynnä ohjaajia, ja eri ohjaaja koko ajan no voin muuttaa eri taloon jos tää jatkuu olen keskustelemassa tästä uudesta asiasta, mielitiimissä. Kriisi kriisin perään elämä on tällaista. Soitto opettaja minulle löytyi että soitan pianoo. Kaksi soitto tuntia on jo minulla ollut😀

• Muokattu kirjoittajan toimesta 4 kuukautta, 4 viikkoa sitten. Syy: Tässä on vähän tietoo mitä kävin läpi hoidostani, kirjoitin koska itsekin pysyn kärryillä mitä on oli tapahtunut
Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 27.06.2024 klo 11:23

Oletpa laatinut hyvän yhteenvedon elämästäsi viimekuukausien ajalta. Kun tuota lukee, voi todeta, että paljosta olet selvinnyt. Omat sisäiset voimavarasi ovat siinä selviytymisessä tärkeät, samoin se, että olet käyttänyt ulkopuolella olevia voimavaroja, kun ohjaajia, terapeuttia ja hoitajia. Myöa omat oivalluksesi, joista kerrot, ovat hienoja.

Mukavaa, ettö soittotunnit ja pianon soitto ovat edelleen ilonaiheitasi. Soitteletko omia sävellyksiäsi vai jonkun toisen tekemää musiikkia, kun soittelet omia aikojasi?

Käyttäjä ask kirjoittanut 27.06.2024 klo 12:02

Soitan nyt soitto kirjasta tilasin uuden kirjan. Kun harrastus alkoi. Mukavan tuntuinen harrastus. Vaikuttaa ja opettaja on mukava. Mulla tosiaan on suunnitelmissa muuttaa tästä pois, kun ohjaajat vaihtuu tiiviisti, se on minulle vähän huono. Käyn taas juttelee tästä uudesta asiasta ammatti-ihmisen kanssa. Kyllä minulle on tapahtunut paljon asioita vuodessa elämän raskainta aikaa onneksi se on takana päin.

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 28.06.2024 klo 09:50

👍 🌞

Käyttäjä ask kirjoittanut 29.06.2024 klo 17:14

Jos ei vaan tule takaisin se sulkutila sitä pelkään paljon kun ohjaajia on niin paljon talossani, mutta jotenkin pitää taas kestää. Ahdistuksesta en pysty kertomaan, ohjaajille, vaikka pitäisi. Äidille kyllä kerroin kun se kysyi kun olin ahdistuneena ja ikuisen oloinen. Olen päättänyt että mie otan syksyllä avustajan, jos olen kunnossa, tätähän ei ikinä tiedä, olenko jo sairastumassa uudelleen?

Käyttäjä Eija H (Työntekijä) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 30.06.2024 klo 12:44

Millainen se sulkutila kaikessa ahdistavuudessaan mahtoi olla?  Mitkä kaikki asiat olossasi edelsivät sitä? Jos pystyt tunnistamaan ennekko-oireita, siihen pystynee vaikuttamaan niin, ettet taas sairastu. Olet itse varmasti paras itsesi asiantuntija ja opit tietämään, milloin tarvitset apua.

Toivon, että sinulle löytyy sitten kiva avustaja, jonka kanssa asiat hoituvat hyvin.

Käyttäjä ask kirjoittanut 30.06.2024 klo 18:14

Minulla on nyt apua ja soittelen ohjaajien kaa apua. Ei ihme että maailma on yhtä kaaosta kun uudet ihmiset talo on täynnä ohjaajia, pitäisi jutella niiden kanssa muka vaikeista asioista, ja se ärsyttää kun lääkkeestä aina soitetaan jatkuvasti ihan niinkun ei itse haluais hoitaa omia asioita. Todennäköisesti sulkutila on liikkumaton tila ja lähellä psygoosia, muttei ole psykoosi. Minä Lähetin tälle tyypille kirjeen jossa selitin sille aika rajusti etten halua olla kaverisi. Ja sulkutilassa potilas eli minä olin liikumaton eikä vastaa ärsykkeihin, pahimmassa tapauksessa potilas ei syö eikä juo.

Käyttäjä ask kirjoittanut 30.06.2024 klo 21:14

👋🍀🌿🌳🌱🍃

Käyttäjä ask kirjoittanut 01.07.2024 klo 12:59

Hyvää heinäkuuta toivottavasti tää vuosi olisi parempi loppuvuosi siis. Minä ostin näppylä pallon kun alkaa ahdistaa, terveempi keino kun viiltely, ja oon säikähtänyt viiltelyä itsekin. Ja onhan tässä ollut kaikenlaista matkan varrella. Ja ei aina jaksa lähteä uimaan kun kylmä vesi kanssa auttaa ahdistukseen. Ja tuli ostettua kaikkee kun en löytänyt ensin koko palloa. Osastolla oli tämmöinen pallo, halusin sen itsekin. Shoppailua koitin piristää itseäni, ostin kauhan jne.. kaikkee kodin tarvikkeita mitä tarviin ei siis ollut ihan turha reissu. Lähdin ihan etsimään tuota palloa saa pyöritellä ja pyöritellä sitä kun alkaa ahdistaa. Muutaman päivän päästä on taas soittotunti pitääkin alkaa reenaamaan läksyjä, ja ostin vihon kans että sinne voi laittaa merkintöjä soittotunneista.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 4 kuukautta, 3 viikkoa sitten. Syy: Lisäys
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 kuukautta, 3 viikkoa sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä ask kirjoittanut 31.07.2024 klo 13:51

Tää heinäkuu on lukittu, kohta alkaa pimeä masentava syksy, ehkäpä tuleva muuttokin lähestyy. Täällä mun ahdistus vain pahenee. Olen siis jutellut äidin Kaa että muutan tästä talosta pois joku muu tarvii tätä paikkaa paremmin kuin minä. Joo ja ohjaajakin tietää sen, kun laitettiin viestii äidin kanssa. Varasin äidin Kaa kampaaja ajan niin saan vähän eloa tukkaan. Mutta siihen on vielä aikaa. SOS työntekijä oli ymmärtäväinen se minua ehkäpä vähän mietitytti jos se ei hyväksy tätä minun muuttoa mitä ollaan äidin kanssa suunniteltu.