Apua äiti pilasi ystävä suhteeni vuodeksi

Apua äiti pilasi ystävä suhteeni vuodeksi

Käyttäjä ask aloittanut aikaan 14.08.2021 klo 13:33 kohteessa Apua, mikä ihmissuhde!
Käyttäjä ask kirjoittanut 14.08.2021 klo 13:33

Olen ollut herkillä nytten vuoden verran, mun äidillä on ollut avioero, ja se erotti mun parhaan kamun ja minut vuodeksi puuttumalla ystävyyssuhteeseen sen, ehdotti liikaa asioita mitä pitäisi tehdä, puuttui kun me ei keskusteltu, joten siitä laukesi minulle paniikkihäiriö, se kyllä kysyi multa kun olin ahdistunut kotona koko ajan, hävetti vaan minun ämmikin näki tilanteen, mutta eihän sille mitään voi. Mutta hävettää, äidin takia mun ystävä ei ollut vuoteen mun ystävä, minä katkaisin välit, koska en enään jaksanut sitä ystävyys suhdetta tää on kaikista vaikeinta tässä on ollut että sanoin kyllä äidilleni siitä asiasta se ei kuunnellut, silloin vasta alkoi kuuntelee kun tein kortin sille ja sanoin siinä että elän omaa elämääni, älä puutu mun suhteisiin. Nyt sovittiin että pidetään etäisyyttä, toisiimme sen verran että saan käsiteltyä omassa mielessä tämän asian. Ja sanoin että mun pitää nähdä mun koiraa. Ja ihan pakolliset asiat hoidetaan kuin aikuiset. Mä oon ollut nyt vuoden verran herkillä tämän asian kanssa, kun ystävä kielsi kertomasta äidille yritin kunnioittaa mun ystävän mielipidettä. Mä oon käynyt tässä monenlaisia tunteita läpi vuoden aikana, kun olen koittanut kans keskustella äidin kanssa niin ei se kuunnellut minua, kun kirjoitin sille kortin niin se alkoi kuuntelee. Kaikkea ikävää sattuu. Mä tein kirjankin tästä viime vuodesta harmittaa kun paras kamu ei pääse siihen mukaan. Ehkä joku toinen kerta

Käyttäjä Maisa_T (Vapaaehtoinen) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 16.08.2021 klo 21:08

Hyvä ask,

Mukava kun kirjoitit tänne. On aina iso asia kun saa jollekin purettua mieltään ja samalla ehkä voi selvitellä mielessään asioita ja myös mahdollisesti saada niihin järjestystä.

Avioero on vanhemmille vaikea tilanne mutta  se voi olla lapsille vieläkin vaikeampi ja hämmentävämpi  kokemus, koska he joutuvet tilanteeseen enemmän tai vähemmän tahtomattaan. Kerroitkin paniikkihäiriöstä, joka liittyi myös ystävyyssuhteesi katkeamiseen. Oletko näistä voinut puhua kenenkään ulkopuolisen kanssa?

Ystävyyssuhteet ovat aina henkilökohtainen asia.  Muiden henkilöiden puuttuminen omiin ihmisuhteisiin voi tuntua pahalta, varsinkin jos suhde sen seurauksena katkeaa. Kortin kirjoittaminen tai muutoin asioiden paneminen paperille voi olla mainio idea omien tuntemusten saamiseksi ymmärretyksi. Olisiko vielä mahdollista lähentyä ystäväsi kanssa, joka selvästi on ollut sinulle läheinen?

Oikein hyvää loppukesää sinulle!

Käyttäjä ask kirjoittanut 17.08.2021 klo 11:35

Joo jollekin siitä on pakko puhuu ja jotenkin tuntuu että se nyt kerrankin kuunteli mua, ehkä se paniikkihäiriö oli yksi laukaisevat tekijä ja se kortti, se avioero oli meidän perheelle helpotus kun meidän perhe oli ihan sekaisin, kukaan ei perheenjäsen tullut sen miehen Kaa oikein toimeen, rikkinäinen perhe oli, se oikeastaan oli helpotus. Mutta ei sitä muihin ahdistusta saa purkaa varsinkaan lapsiin.. ja se heijastuu enemmän mun mielenterveysongelmiin mulla siitä tilanteesta vain masennus paheni, vaikka syön masennuslääkkeitä, mutta eivät ne enään tahdo auttaa.  Ja minun mielestäni toi oli väärin tulla meidän ystävyyssuhteen. Kaikkea sattuu matkan aikana ja tietenkin koronakin on saattanut sotkea elämää, ainakin jotenkin. Minulla on terapeutti jonka kanssa olen keskustellut nyt tästä paniikkihäiriöstä. Toin laulussakin sen esille, koska se on musiikkiterapiaa.. nyt ollaan kaverin kanssa ainakin keskusteltu jotenkin tästä tilanteesta, kun äiti kysyi sen paniikkihäiriön jälkeen että se kuuntelee. Ja esitin sille oman keksimän biisinkin koska kirjoitan lauluja, vaikeista asioista.. tuntui että se vihdoin ymmärsi mua, ja kunnioitti sitä vaihtoehtoa että otamme nyt etäisyyttä toisiimme, vain tärkeät asiat hoidetaan kuin aikuiset.

Käyttäjä Maisa_T (Vapaaehtoinen) (Maaseudun tukihenkilöverkko) kirjoittanut 25.08.2021 klo 09:26

Heippa,

Kuten kirjoitit avioerokin voi olla helpotus silloin kun ongelmia aiheuttanut henkilö poistuu kuvioista ja tilanne muiden perheen jäsenten kesken tasapainottuu. Kun paineet helpottavat masennus ja muut ongelmatkin voivat helpottaa.

Musiikiterapia vaikuttaa tosi hyvältä asialta, jonka avulla voit ilmaista ja purkaa vaikeita tunteita. Sen avulla tuntuu myös löytyvän yhteyttä ystäväsi sekä äitisi kanssa.

Kaiken kaikkiaan uusi päivityksesi henkii niin paljon hyviä asioita, että uskon elämäsi olevan menossa todella parempaan.

Oikein hyvää syksyn odotusta sinulle. 🍁

Käyttäjä ask kirjoittanut 09.10.2021 klo 14:30

Joo, asia ei ole ratkennut vielä, äiti ei ensin kuunnellut mua. Kun ei olla nyt puheväleissä se ei ymmärtänyt sitä vaikka sanoin sille, nyt se alkoi kunnioittaa mun ratkaisuja ja meidän sopimusta, ei halunnut oikein ymmärtää varmaankaan, kiva kun se kunnioittaa mun ratkaisua. Kun jutellaan vaan tärkeistä asioista.. miten se voikin olla noin haastavaa, kuitenkin vuosi meni ettei oltu parhaan kamun jaa väleissä kaverin kanssa... Mutta kaverin kanssa asiat ovat kääntymässä parhain päin, mutta äidin Kaa asiat on ihan levällään kärsikööt nyt ihan kunnolla. Terapiassa kyllä olen jutellut tästä jonkin verran, tää kaveri asia on jo vähän järjestämässä, ja pikkuhiljaa jutellaan kaverini kanssa tästä. Ei kaikkia kerrallaan, ettei taas tuu riitaa. Mutta jotenkin asiat on järjestämässä..