Menetin parhaan ystäväni kaksi vuotta sitten. Hän ei menehtynyt vaan hän päätti lopettaa ystävyyden. Olimme 2,5 vuotta todella läheisiä ja hänestä tuli mulle rakas ystävä. Ero tuli mulle täysin yllättäen. Ystävyyteemme ei kuulunut riitelyä, mutta en myöskään koskaan tiennyt jos häntä painoi joku asia – hän ei kertonut.
Hän alkoi ottamaan etäisyyttä. Aluksi olin asian kanssa ok. Ajattelin, että ei kai siinä, kaikilla on vapaus ottaa omaa aikaa ja etäisyyttäkin välillä. Kun viikkoja oli mennyt monia, otin yhteyttä kutsuakseni hänet kylään. Hän vastasi viestiin tosi kylmästi, ettei ole voimavaroja. Minä ärsyynnyin jostain syystä. Tässä taustalla se, että hänen vastaus oli kylmäsävyinen ja jopa vihamielinen. Vierailusta oltiin puhuttu pitkään, mutta sitä ei koskaan tapahtunut. Itse vierailin hänen luonaan usein. (Asuttiin eri kaupungeissa.) Toivoin siis vastavierailua, koska oli ärsyttävää olla vain se osapuoli, joka reissaa toisen luo eikä toinen käy ikinä mun luona lupauksista huolimatta.
Viestittely ajautui kinasteluun, joka sitten aiheutti mulle paniikin. Ylireagoin tunnekuohuissani (olin siihen aikaan uupunut muutenkin). Tilanne ei ehkä eräällä tavalla lauennut vaan itse jäin elämään epätietoisuuteen, siitä, mikä on ystävyytemme tila. Olisin halunnut jutella siitä melko pian, ettei asia jää roikkumaan tai syömään välejämme. Hän ei halunnut jutella.
Vaikka asioista sitten myöhemmin (kuukausia myöhemmin) juteltiin ja yritin omalta osaltani palauttaa ystävyyttä tasaisempiin uomiin tai esim. siirtyä siitä kinasta eteenpäin, vaikutti siltä, että ystäväni on tavallaan jättänyt minut. Lopulta hän laittoi mulle viestin, millä päätti ystävyyden.
Olen edelleen surullinen.
Kaipaan häntä.
Yritän ymmärtää, ettei hän palaa, mutta on aikoja kun en meinaa ymmärtää sitä.
Kuinka te olette selvinneet ystävän menettämisestä tai ystävyyden päättymisestä? Kuinka pitkään kipua tuntee?