Yritän kaikkeni, mutta mikään ei riitä..
Olen 1978 syntynyt nainen, jolla pitäisi olla kaikki hyvin. Monen mielestä onkin, onhan minulla hyvä avomies, kaksi ihanaa lasta (4 ja 2 v), uusi, iso talo, kaksi hienoa autoa. Mutta mieleni on musta. Ensimmäisen lievän masennuksen sain v 2000. Sen jälkeen elämä on vain kulkenut eteenpäin, en ole ollut kunnossa mutten niin sairas että olisin tajunnut hakea apuakaan. Lisäksi mieheni sairastui vakavasti 2000-luvun alussa, mikä heitti koko meidän elämän päälaelleen, ja minä en ”ehtinyt” olla sairas, olihan hän paljon sairaampi kuin minä..
Vähän historiaa: minua on aina koulukiusattu rankasti, sekä fyysisesti että psyykkisesti, kolmannesta luokasta lähtien aina siihen kun kirjoitin ylioppilaaksi. Paineet ovat olleet kovat kotoa, pitää olla nätti ja onnistunut, hyvä ammatti jne.
Olenkin lähes valmistunut, mutta paperit koulusta puuttuu. En varmaan ikinä niitä saa.. Työtä olen aina saanut, olen charmikas, diplomaattinen, kaunis, hyväkäytöksinen. Viime vuonna tuli sitten täysi romahdus, menin ryminällä suoraan seinään. Kävin psykologilla kerran viikossa, aloitin lääkitykset, ja olin n 8 kk sairaslomalla. Syksyllä sitten aloitin uuden työn, missä en tietenkään voinut tehdä vain sen minkä piti, vaan annoin itsestäni 150%, ilman että sain mitään korvausta siitä, että tein paljon töitä vapaa-ajallani. Aloitin nyt keväällä psykoterapian, ja tunsin että olen menossa päin seinää taas, en pystynyt hoitamaan töitä, oli ahdistusta ja paniikkia. Oksensin matkalla töihin, monet linja-autopysäkit ovat tulleet liiankin tutuksi..☹️
Nyt olen taas sitten sairaslomalla, ja en ole tervetullut takaisin työpaikalleni sitten kun se päivä koittaa, en edes halua sinne, koska tiedän että siellä vaadittaisiin taas enemmän kuin voisin antaa.
Minulle on nostettu lääkitystä (syön illalla yhtä, aamulla toista lääkettä). Olen terapian myötä tajunnut monta hyvää asiaa, mutta olo ei vaan parane.. Nyt olen ensimmäistä kertaa elämässäni ajatellut autoa ajaessa, että laitan silmät kiinni ja painan kaasua, että kaikilla olisi helpompaa ilman minua. En kuitenkaan halua vahingoittaa itseäni, lapseni pitävät minut täällä. Lapseni ovat välillä vanhempieni luona jotta saan kunnolla levätä. Nyt en tee mitään muuta kuin luen, nukun, kuuntelen musiikkia. En käy ulkona, en syö, en juo, en liiku. Itken paljon. En halua olla tällainen, haluan tulla terveeksi! Minulla on psykiatrille aika ensi viikolle, toivon niin että hän pystyy tekemään jotain (uusi lääke?) jotta oloni paranisi!
Lisäksi tämä rahattomuus ahdistaa, kun lainat täytyy maksaa, ja minulla on surkea sairaspäiväraha. Ei raha tee onnelliseksi, mutta ei tämä ole kivaa kun ei ole varaa elää normaalia elämää, en muista milloin olisin ostanut itselleni vaatteita muualta kuin kirppikseltä, samoin lapsille.. ruokakustannukset on minimissä, harvoin on varaa edes virvoitusjuomiin, alkoholia ostetaan muutama kerta vuodessa.
Ei tällä kirjoituksella vissiin ole päätä eikä häntää, mutta kun löysin tämän foorumin teki vain mieli kirjoittaa. Alkaa olla niin epätoivoinen olo kun käy terapiassa, syö lääkkeitä ja tekee kaiken niin kuin pitää, ja silti kaikki on vain synkkää ja sysimustaa.
Nyt varmaan joku sanoo että tästä paranee, ja anna itsellesi aikaa, mutta miten paljon aikaa tähän menee, saanko ikinä ”normaalin” elämän? En vaadi paljoa, mutta haluaisin työn jossa viihdyn, ja sen päälle normaalin perhe-elämän.
Hyvää viikonloppua kaikille, kaikesta huolimatta!