Ylipaineistettu työ
Kysyn neuvoa täältä sillä olen ollut valmistumiseni jälkeen työelämässä niin vähän aikaa etten osaa ratkaista ongelmaa/ ongelmia omin neuvoin.
Työpaikallamme on tällä hetkellä varsin sekava ja kaoottinen tilanne. Rakennusta remontoidaan kovalla kädellä ja meidät 65 työntekijää on ripoteltu kolmeen eri toimipisteeseen vielä puolentoista vuoden ajaksi. Olen itse ns. ”päätoimipisteessä”, jossa toimii yli puolet henkilöstöstämme.
Työmaalla on ilmennyt huikeita ongelmia henkilöstön jaksamisen suhteen. Esimiehet venyvät jaksamisensa äärirajoille ja niiden yli, mutta eivät pysty auttamaan loputtomiin. Työpaikalla on useita henkilöitä, jotka ”ulkoistavat” omaa vastuutaan meille muille jättämällä tekemättä sellaisia töitä, jotka on ensiarvoisen tärkeää hoitaa. Lisäksi työpaikalla on yksi työntekijä, joka lähtee jokaisesta kokouksestamme ovet paukkuen ja manaten, kiukuttelee ja sadattelee kahvihuoneessa ja luo jatkuvasti huonoa henkeä vaikka olemme usean henkilön voimin yrittäneet kannustaa häntä ja tiedustelleet kuulumisia. Muutama meistä (itse mukaan lukien) tekee useita tunteja ylitöitä viikossa säästötoimien vuoksi ja polttaa kynttilää molemmista päistä saamatta tästä muuta kuin pienen rahallisen korvauksen.
Kaiken kaikkiaan henkilökuntamme on väsynyttä, kyynisyys valtaa alaa, ilon aiheita on vaikeaa löytää ja yhteishenki rakoilee pahasti. Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?