Yksinäisyyttä, saamattomuutta ja kohta työttömyyttä
Moi.
Vähän ensin tähän kertomusta, toivottavasti joku jaksaa kokonaan lukea.. Pahoittelen alkuun tekstin hyppivää/sekavaa olemusta. Olen 24 vuotias mies. Taustalla aika rankkoja mielenterveysongelmia vuonna 2012/2013 ja nyt uusimpana tänä vuonna helmikuussa nopea, yllättävä psykoosi, ei tosin pahimmasta päästä.
Ongelmat alkaneet nyt taas kasautumaan, kun jouduin jäämään taas maaliskuussa sairauslomalle ja se kestää vielä ensiviikon, sitten joudun vuosilomat pitämään eli työpäiviä ei ole enään jäljellä. Työsopimus päättyy ”yhteisestä päätöksestä” 31.5. Työssäni olen ollut muiden ja asiakkaiden mielestä hyvä.
Työstäni tykännyt, mutta tosin henkisesti rankka. Lukuisia burnoutteja mahtui vuoteen, joista viimeisin ja pahin 2016 syyskuussa.
Nyt sitten kun olen joutunut olemaan psykoosista toivuttuani sairauslomalla, niin huomannut että työllä taisi olla mun elämässä ”suuren aukon täyttävä” merkitys.
Yksinäisyys alkoi ilmenemään 2016 keväällä, loppukevät meni ihan illalla sängyssä itkiessä kun yksinäisyys tuntui niin musertavalta ja samaan aikaan alkoi paha unettomuus. Nukkuminen nykyään luonnistuu ihan hyvin.
Siitä sitten se yksinäisyys pikkuhiljaa unohtui taas, kun töissä oli kova kiire. Kunnes syksyllä, syys/lokakuussa se puraisi pahasti uudestaan ja marraskuussa testien perusteella alkoi olemaan jo keskivaikeaa / vaikeaa masennusta. Kunnes kuin tyhjästä elämääni tuli pari ihmistä. Ja näin ollen yksinäisyys ja masennuskin helpotti.
Mulla on ylä-asteelta lähtien ollut sellainen epävakaa luonne ihmissuhteissa, en ole sitten ala-asteen saanut kehitettyä kestäviä ihmissuhteita. Näin ollen olen katkaissut ihmissuhteet ihmisiin kovin helposti, kun alkanut jotain erimielisyyksiä/ongelmia esiintymään. Epävakaa luonne syntyi traumaattisen tapahtuman seurauksena ja psykologi epäili ”traumaperäistä dissosiaatiohäiriötä” tossa 2017 tammikuussa, kun unettomuuden vuoksi alunperin hakeuduin juttusille.
2017 helmikuussa tosiaan äkkiseltään ilman rasittavia tekijöitä puhkesi psykoosi, käytökseni muuttui ihan oudoksi, erittäin spontaanisia juttuja sanoin ja tein, kunnes alkoi jo osittain lopulta todellisuus joltain osin karkaamaan käsistä.
Olen siis ollut helmikuun puolesta välistä maaliskuun puoleenväliin saikulla, pystyin olemaan vain viikon töissä, kunnes jouduin hakemaan uusiksi saikkua, erittäin ahdistavan olon vuoksi jota ilmeni töissä, töihin en pystynyt tarttumaan.. Ja saikku tosiaan kestää huhtikuun loppuun jonka jälkeen alkaa vuosilomat, jotka kestää työsopparin loppumiseen asti… (Ei siis ihan suunnitelman mukaan mennyt tämä kevät ja työskentely loppuun)
Töissä sain paljonkin sosiaalisia kontakteja asiakkailta ja työkavereilta eli sain sillä osittain täytettyä sosiaalisia tarpeitani. Nyt sitten sekin on loppu.
Nyt sitten ilmennyt niin armotonta saamattomuutta (vaikeus poistua kotoa, alkaa tekemään mitään, siivoamaan yms.), koska mm. koen, että mitä tuolla ulkona yksin tekee.. Asun niin pienessä kaupungissa, että täällä ei ole oikein paikkoja missä viettää edes yksin aikaa. On vaan niin mahdottoman vaikeaa enää illalla poistua asunnosta.. Ainut oikeastaan missä käyn on äidin luona ja veljen luona, käytän hänen koiraa ulkona ja sitten tietysti kaupassa kun tarttee ja oikeastaan se on sitten siinä…
Alkaa jälleen hieman raskaaksi käymään olo, ekaa kertaa pitkästä aikaa yksinäisyyden armottomuuden vuoksi tirautin itkut. Meinaa tulla jo aivojen puolustusmekanismi päälle (defenssi), josta kärsin myös masentuneena marraskuussa…
Lisäksi omanhenkistä seuraa tuntuu olevan miltein mahdotonta löytää omalta paikkakunnalta, nettituttavuuksia kylläkin on, mutta monet asuu monen sadan kilometrin päässä, mikä rassaa mieltä, kun samalta paikkakunnalta ei löydy ketään…