Yksinäisyys ja masennus, jotka ruokkivat toisiaan
Tilanteeni alkaa tuntua toivottomalta. Ennen vielä uskoin, että yksinäisyyteni olisi väliaikaista ja jokin ihme muuttaisi sen. Nyt olen ollut niin pitkän ajan nuoresta elämästäni yksinäinen, että olo tuntuu hyvin väkinäiseltä ja kiusaantuneelta muiden seurassa. Tunnen itseni liian poikkeavaksi. Minua alkaa väsyttää. Alan ajatella muista kyynisesti. En tiedä minne mennä ja minne kehtaisi mennä. Hävettää pelkästään liikkua ihmisten ilmoilla tämän yksinäisyyden kanssa, ikään kuin sen jotenkin huomaisi ulospäin. Masennuksen arvelen olevan ainakin osittain seurausta alituisesta yksin olemisesta pakon sanelemana. Masennus taas saa aikaan sen, että en jaksa lähteä kotoa, en jaksa käyttää luovuuttaa tämän ongelman ratkaisuun, en osaa sanoa mikä minua motivoisi tarpeeksi lähtemään esim. jonnekin harrastukseen. Minulla ei taida olla mitään erityiskiinnostuksia. Häpeä painaa, minut luokitellaan syrjäytyneeksikin. Mitenköhän pääsisi täältä syrjästä takaisin ihmisten ilmoille ja nauttimaan elämästä ilman tätä kamalaa kaiken arvon kyseenalaistamista, joka tulee minulta luontevasti. En edes käsitä miten jaksan tällaista mitäänsanomatonta ja näköalatonta elämää! Hoidon puuttesta ei ole kiinni myöskään tilanteeni vaan saan laadukasta hoitoa, joka ei riitä toivottomalle tapaukselle. Masennus näyttää istuvan kiinni luonteessani. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia tai jotain ajatuksia tästä tilanteesta? Haluaisin vain ystäviä ja iloa elämään.