Yksinäiselle ystävää
Täällä kirjoittelee 27-vuotias tytteli jolla diagnoosina on masennus. masennuksen lisäksi on ahdistusta, epätyypillistä syömishäriötä ja persoonallisuushäiriöitä. En silti ole niin paha kuin miltä ehkä kuulostaa 😉
Masennusta olen sairastanut jo monta vuotta, mutta yksinäisyydestä olen kärsinyt jo ennen sairastumista. En uskalla ”tuppautua” ihmisten seuraan, kun pelkään etteivät he pidä minusta. Olen koittanut osallistua vapaaehtoishommiin saadakseni sosiaalisia kontakteja, mutta yleensä en kenellekkään uskalla kertoa tilanteestani ja olen hieman varuillani. Jään siis monesti jotenkin etäälle muista eikä mitään syvempää ystävyyssuhdetta synny.
Pelkään aina kysymyksiä ”mitä teet työksesi tai opiskelet?”, siinä sitten koitan änkyttää jotain selitystä miksi en tee kumpaakaan. Olen siis kuntoutustuella ollut monta vuotta, mutta sitä en monelle kehtaa sanoa ☹️
Suunnitelmissa on mennä johonkin mielenterveysjärjestön toimintaan mukaan, mutta sekin olisi helpompaa yhdessä jonkun kanssa. Vertaistuen lisäksi kaipaisin myös kaveria, ystävää jonka kanssa tehdä kaikkea mukavaa, käydä leffassa, konserteissa yms. Liikuntaa pitäisi myös lisätä ja olisi kiva harrastaa yhdessä. Väsyn iskiessä molemmat voisivat tsempata toisiaan En siis haluaisi pelkästään pohtia ja jauhaa ongelmiani vaan tehdä jotain mukavia asioita. Fakta kuitenkin on että yksin on todella paljon vaikeampaa lähteä mihinkään eikä se ole yhtään niin hauskaa kuin seurassa.🙂