Voisiko joku selventää mulle näitä terapia-juttuja? Kunnallinen/Kelan korvaama…?

Voisiko joku selventää mulle näitä terapia-juttuja? Kunnallinen/Kelan korvaama...?

Käyttäjä Tupla-Ahdistus aloittanut aikaan 02.04.2014 klo 15:16 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tupla-Ahdistus kirjoittanut 02.04.2014 klo 15:16

Olisin kiinnostunut tietämään näistä terapioista, että miten ne toimii. Siis mieltäni askarruttaa se, että miten ne Kelan korvaamat psykoterapiat eroavat kunnallisen mielenterveystoimiston tarjoamista terapioista?

Olen vuosia sitten käynyt juurikin kunnan mielenterveystoimistossa asioimassa erinäisten ongelmien vuoksi ja silloin keskustelu/terapiatuokiot olivat psykiatrisen hoitajan kanssa, joka käsittääkseni on siis psykoterapeutti.

Nyt kun on ilmennyt taas näitä vaivoja joihin kovasti kaipaisin tukea ja apua, niin tuntuu että kunnalliselta apua tipahtelee aivan liian hitaasti. Terapiakeskustelut tuon samaisen hoitajan kanssa ovat liian harvoin!

Mitä se Kelan korvaama terapia sitten on? Voinko itse ehdottaa sellaiseen hakeutumista, vai lääkärikö sitä aina ehdottaa? Mistä tiedän millä terapiasuuntauksella tämä psykiatrinen hoitaja minua yrittää auttaa? Entä jos tahtoisin kokeilla jotain toista suuntausta, jota on saatavilla vain yksityisen kautta?

En ymmärrä näistä mitään ja en tiedä miksi olen nyt saanut sellaisen ajatuksen päähäni, että minun on päästävä siihen Kelan korvaamaan terapiaan. Tokikaan se ei ole tarpeellista, jos saan riittävän avun mielenterveystoimistosta, mutta jos käynnit ovat näin harvassa kuin ne nyt ovat, niin….

😟

Käyttäjä Pellehermanni kirjoittanut 15.04.2014 klo 00:36

Mua kans kiinnostaa nää terapia asiat kun tarvetta olisi päästä johonkin terapiaan. En tiedä kans mitään niistä ku en ikinä oo ollu. Joku voisi valaista tosiaan.

Käyttäjä Ibislintu kirjoittanut 15.04.2014 klo 19:10

Tervehdys 🙂

Kerron lyhyesti sen, mitä itse tiedän. Saa korjata, jos olen väärässä.

Psykiatrinen hoitaja ei ole psykoterapeutti koulutukseltaan, olisiko enemmän erikoissairaanhoitaja, eikä siis voi antaa sinulle psykoterapiaa saatika purkaa todellisia elämän vaikeita solmuja. Mitä minä ymmärrän, psyk.hoitajalle hakeudutaan terveyskeskuskessa ensisijaisesti mielenterveydellisissä asioissa, jos tilanne ei vaadi päivystyshoitoa.

Sinä voit myös itse ilmaista halusi psykoterapiaan, ja kannattaa tehdäkin niin. Psykiatrisen hoitajan kautta voit päästä psykiatrille, joka arvioi tilanteesi vastaanotollaan. Hän kirjoittaa sinusta tarvittavat lausunnot Kelaan, josta sinulle annetaan terapiapäätös. Tämän jälkeen käsittääkseni voit alkaa etsimään sopivaa psykoterapeuttia itsellesi yksityiseltä puolelta.

Nykyisin, ainakin Vantaalla, hoitopolku kulkee terveyskeskuksessa näin. Perus tk-lääkäri ei ainakaan voinut mulle kirjoittaa lähetettä psykiatrille. Ensin hakeudutaan psyk.sairaanhoitajalle (numero löytynee esim. tk:n nettisivuilta), ja edelleen tarvittaessa psykiatrille ja yksityiseen psykoterapiaan. Vantaalla on kunnan tarjoamia lyhytterapioita, mutta en usko, että niistä on apua, jos kokee oman tilanteensa olleen pitkään vakava tai toistuvasti elämässä mahdoton. Kaikkea kannattaa toki kokeilla, vaikka sitä lyhytterapiaakin. Sieltähän voi edelleen jatkaa vielä yksityiselle psykoterapeutille Kelan tukemanakin, jos lyhytterapia ei riitä.

Toki voi heti hakeutua esim. yksityiselle psykiatrille, josta saa lausunnon kelaan, tällöin käynti tietty pitää maksaa omasta pussista.

Käyttäjä Siili76 kirjoittanut 15.04.2014 klo 19:57

Kelan sivuilta löytyy aika hyvin tarkempaa tietoa:

http://www.kela.fi/tyoikaisille_kuntoutuspsykoterapia

Minulla alkaa juuri olla nuo 200 kertaa käytetty. Opiskelijan ja työssäkäyvän on käsittääkseni aika helppo päästä Kelan tukemaan psykoterapiaan, muille se on haasteellisempaa. Etenkin jos on jo pidempään ollut poissa työelämästä. Kuntoutuspsykoterapian tarkoituksena on nimensä mukaisesti kuntouttaa toipilasta eli ensisijainen hoitopaikka sairaalle on kunnallinen. Tämä harvemmin toteutuu, koska kunta työntää mieluusti ihmiset Kelan kontolle. Itsekin olen kaukana toipilaasta, mutta niin vain kunnan psykologi minulle tuota Kelan vaihtoehtoa suositteli. Itselle jää kuukaudessa maksettavaa kolmisensataa euroa.

Terapeutti kannattaa valita huolella, koska on kyse isosta satsauksesta ajallisesti ja rahallisesti ja kyse tärkeästä asiasta. Alkuun kannattaa siis varautua lisämenoihin, koska omalla kustannuksella on hyvä käydä useamman terapeutin luona ja tunnustella, kenelle on helppo puhua, kuka puhuu riittävästi, muttei liikaa jne.

Tuolta Kelan sivuilta löydät myös terapeuttihaun, jossa voit hakea oman alueesi terapeutteja esimerkiksi suuntauksen mukaan. Suurin osa ei pysty ottamaan uusia asiakkaita (etenkään 2 krt/vko), joten helpointa on laittaa ensin esimerkiksi joukkomeili ja kysyä asiakastilannetta ja vasta sen jälkeen suunnitella pidemmälle.

Käyttäjä Pellehermanni kirjoittanut 17.04.2014 klo 01:10

Eli toisin sanoen mulla ei tule koskaan olemaan varaa kelan korvaamaan terapiaan. Itse oon käyny omalla lääkärillä puoli tuntia kerrallaan kontrollissa masennus oireiston takia muutaman kerran. Mutta en jotenkin saa siitä apua. Ehkä pitäisi päästä jollekin muulle. Mutta yksityiselle mulla ei oo varaa.