Voiko yksi asia käynnistää masennuksen vai onko syy aina lapsuudessa?
Taidan olla masentunut. Välillä ajattelin, että olen vain ajoittain alakuloinen, mutta nykyään en jaksa tehdä mitään. Aion, mutta en jaksakaan. Tai jos jaksan kerran, en jaksa toista kertaa. Pinna palaa, huudan lapselle ja ilkeilen miehelle. Itsetunto on nollassa.
Vanhempani ovat masentuneita, lääkkeet käytössä jo vuosia kummallakin, lisäksi alkoholiongelmat. Sisko päässyt yli syömishäiriöstä, mutta kamppaili sen kanssa 20 vuotta.
Minä olen ollut perheessä aina se ”tasapainoisin”, kun minulla on vain adhd. Vuoden terapiasuhde 19-vuotiaana. Psykiatrin mukaan en ollut masentunut, vaan ainoastaan ahdistunut. Liekö ihme, kun lisäksi adhd.
Kun menin naimisiin, ahdistus lieveni ja kun tulin raskaaksi, katosi kokonaan. Lapsi on nukkunut aina hirveän huonosti, mutta imetin pitkään (1,5 vuotta) ja imetyshormonit näyttivät auttavan jaksamaan. Imetyksen jälkeen tuli alakuloa, mutta meni ohi.
Minulla on adhd. Olen testien mukaan keskimääräistä älykkäämpi, mutta eipä siitä ole juuri iloa, kun aloittelen kaikenlaista, mutta en saa ikinä loppuun. Opinnot keskeytyneet useammassa koulussa. Ekat kaksi vuotta oli onnellinen kotiäitinä, sitten alkoi sekin ahdistaa. Ei riittänyt.
Keräsin rohkeutta ja kirjoitin romaanin. Se on ollut aina unelmani. En ole vain uskaltanut toteuttaa, kun ajattelin, että olisi helpompi pitää aina sellainen ”sitten, kun kirjoitan romaanini, niin…) haave takataskussa. Se suojasi pahoina päivinä.
No, nyt olen kirjoittanut sen romaanin, eikä kukaan halua julkaista sitä. Ei ole enää sellaista haavetta ja suojaa mielelle, että ”sitten kun…” Sitten kun tuli ja meni ja nyt on jäljellä vain masennus.
En ole hyvä oikein missään. Sellainen aika hyvä vähän kaikessa, mutta tosi hyvä en missään. Ja kun vihdoin uskalsin yrittää toteuttaa unelmani, annoin kaikkeni kirjoittamiselle, niin sekin jäi toteutumatta.
Mietin, että olenkohan nyt vain masentunut siksi, että elinikäinen unelmani romahti, vai juontuvatkohan masennuksen syyt tuolta kauempaa lapsuudesta?
Mies ei halua/uskalla myöntää, että olen oikeasti masentunut. Ei halua, että käytän lääkkeitä, vaan hänen mielestään hänen rakkautensa kyllä parantaa ongelman. Jos oikein inttäisin, niin toki pääsisin lääkäriin ja saisin lääkkeet, mutta en jaksa. Edes sitä. Ajatus lääkärille menostakin tuntuu ylivoinmaiselta.
Lapsi katsoo tuntikaupalla telkkaria päivässä, milloin ei ole hoidossa. En jaksa muutakaan.
Meneeköhän tämä itsestään ohi, niin kuin mieheni uskoo?