Voiko syömishäiriön tunnistaa itse?
23v, en ole sairastanut koskaan syömishäiriötä. Olen muutoin ollut huono syömisrutiinieni kanssa aina lapsesta saakka.
Voiko syömishäiriöinen tunnistaa itsensä syömishäiriöiseksi?
Olen pähkäilijätyyppi, mietiskelen paljon. Nyt viime viikkojen kriisien saatossa olen syönyt huonosti ja suurimmaksi osaksi syöminen on ollut työn ja tuskan takana huonon olon suhteen. Tuntuu etten pysty vaikuttamaan elämääni enää mitenkään, en pysty kontroilloimaan tapahtuvia asioita. Ainoa jota olen saanut kontrolloitua, on oma syöminen. Jollakin tavalla iskee voitonriemu kun nälkä katoaa tai sen pienellä suupalalla saa pysymään poissa. Lisäksi en ole yhtään pahoillani että painoni on viime aikoina pudonnut roimasti ja on alempana kuin useaan vuoteen. Olen kuitenkin bmin kautta laskiessa ollut normaalipainon ylärajoilla, joten pieni painonpudotus ei ole muutenkaan pahitteeksi.
Tiedän ettei ”laihdutusmuoto” ole millään tavalla terveellinen. Jollakin päivällä kun on hyvä päivä,pystyn syömään kohtalaisen normaalisti. Suurimmaksi osaksi en. Nyt epäilen etten pysty jatkossa edes siihen kohtalaisen normaaliin syömiseen, henkinen paha olo on niin voimakas.
En kyttää kaloreita, käytän kahvin kanssa maitoa ja sokeria ja saatan joskus syödä pullan(eilenkin) tai leivän, mutta siinä melkein on päivän syömiset. Viime viikolla oli työn ja tuskan takana syödä yksi jogurtti. 2h söin samaa purkillista, jokaisen lusikallisen jälkeen meinasin oksentaa, niin huono olo iski.
Aikaisemminkin olen syönyt vain silloin kun on nälkä. Nykyisin ei ole juuri nälkäkään. Väkisin yrittää syödä ”kun kuuluu” tai joku vahtaa, en kuitenkaan koe olevani sairaalakuntoinen. Kunpa saisin asiat selväksi ja järjestykseen muun elämän kanssa niin uskon että syöminenkin palautuisi.
Olen joskus tehnyt esitelmän syömishäiriöistä ja ”oireeni” eivät täsmää mihinkään syömishäiriöön oikein.