Voiko masennuksesta selvitä itse?

Voiko masennuksesta selvitä itse?

Käyttäjä Aurora aloittanut aikaan 01.02.2009 klo 15:17 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Aurora kirjoittanut 01.02.2009 klo 15:17

Tuntuu, että olen lievästi masentunut. Mikään ei oikein huvita, ei jaksaisi oikein mitään ja mieliala on apea. Tuntuu, kaikkeen on helppo sanoa”ihan sama”. Ennen en ole ollut sellainen. Olen tehnyt jonkun testin netissä ja sain tulokseksi lievästi masentuneen..huomaan, että en ole oikein oma itseni, mutta välillä tunnen itseni ihan suht iloiseksi ja taas hetken päästä en. Mieliala vaihtelee kovasti.
Olen kokenut erilaisia vastoinkäymisiä viimeisen vuoden aikana, jotka mielestäni ovat ajaneet omaa olotilaani huonompaan. En tiedä pitäiskö minun mennä lääkäriin vai vaiko lievästä masennuksesta selvitä itse? Minulla itselläni on toiveita että kevään myötä tämä minun mielialani muuttuisi myös virkeämmäksi, mutta en tiedä. Mitään yhtäkkistä muutosta en ole huomannut. Olen kuitenkin päättänyt käydä säännöllisesti töissä, vaikka ei aina huvittaisikaan, samoin harrastan liikuntaa säännöllisesti ja näen ja pidän yhteyttä toisiin ihmisiin vaikka se onkin jotenkin vaikeaa. Ei huvittaisi. Olisi kiva olla yksin.

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 06.02.2009 klo 01:10

Kysymykseesi voiko masennuksesta selvitä itse? sanoisin sillä perusteella että ajoittain itsellänikin on aikoja, jolloin tulee tunne, että on mentävä nettiin sivustolle google ja googlattava testi Googlesta hakusanalla BDI. Kerran sen teinkin, ja sain tulokseksi silloin lievän masennuksen. Varsinaista masennuslääkitystä en ole koskaan syönyt. Tuohon mitä kysyit, vastaisin, että voi selvitä itse myös masennuksesta - ellei se ole vallannut liian isoa 'kakkua' elämän tarjottimella. Olen tyypiltäni enemmän toimija kuin murehtija, minulla ei kovinkaan usein ole tekemätöntä hetkeä. Tuolloin kun elämä ei tunnu maistuvan, saa miettiä, mitä 'maustetta' elämästä silloin puuttuu, ja sitäkin mistähän sitä maustetta voisi 'bongata'? Alavireinen olo voi olla viesti keholtasikin, ettei se ole saanut riittävästi happea. Ulkoilu saa aina jossain jotain liikkeelle, jos mieltä saa sen verran liikahtamaan että oikein pitkälle lenkille asti.
Aika varhain olen itsekin sisäistänyt ajatuksen omasta avusta parhaana apuna; kukapa muu sinua tuntisi niin hyvin kuin sinä, näin ollen itselle hyvän tekeminen voi avata melankolisen mielen. Jaksetaan.

Käyttäjä Drakan kirjoittanut 11.02.2009 klo 11:58

Olen vuosia sairastanut masenusta ja normaali lievä masenus on mennyt ohi kun olen ystävien kanssa ollut, harrastanu, ulkoulu, sopiva päivärytmi ym. mulla se on ainakin toiminut🙂👍
mut siten kun omat keinot ei riitä kannataa jonkun amamatti ihmisen kanssa puhua

tsempiä sinulle🙂🌻