Vippikierre, pelko ja ahdistus

Vippikierre, pelko ja ahdistus

Käyttäjä azzi aloittanut aikaan 06.06.2013 klo 13:42 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä azzi kirjoittanut 06.06.2013 klo 13:42

Päätin purkaa tunteitani, koska toivon parempien aikojen vielä koittavan itselleni. Sorruin tyhmyyttäni vippikierteeseen, joka nyt on saavuttamassa ratkeamis pisteensä. Eilen sain ensimmäisen kirjeen käräjäoikeudesta, lisää on tulossa. Olen työssä käyvä ja muuten asiani hoitava ihminen, enkä ymmärrä kuinka tähän tultiin. Suurin osa vipeistä on pieniä 50-200 € mutta mukana muutama 500-1000 €. Osaltani oloni helpottui koska tiedän ulosoton olevan myös hyvä asia tässä kohtaa. Pelkojakin on… Kuinka käy omistusasuntoni jossa velkaa jäljellä. .. Saanko syytteen petoksesta kun en pystynytkään hoitamaan velkoja. .. Mitä jos ystäväni saavat tietää. .. Odotan kaihoten sitä päivää kun voin mennä rauhassa nukkumaan tai tulla kotiin ilman laskuvuorta eteisessä. . Vuosi on ollut raskas ja pimeä, valoa ei vielä näy, mutta tiedän tunnelin pään odottavan minua jossain.

Käyttäjä Anksu kirjoittanut 06.06.2013 klo 15:40

Jos sinulla on maksukykyä, niin omistusasunto ei ole vaarassa, mikäli asuntolaina on hoidettu ajallaan. Sinulta aletaan ulosottaa palkasta suojaosuuden ylittävä määrä.

Käyttäjä MariaR kirjoittanut 06.06.2013 klo 16:01

Hei, mulla on sama tarina. Elämässäni tapahtui suuri henkinen kriisi ja se johti rahan holtittomaan käyttöön ja vippikierteeseen. Se oli eräänlainen mielenhäiriö. Tiedän sen ahdistavan tunteen, kun perintäfirmoilta ja käräjäoikeudelta alkaa tipahdella kirjekuoria.... Mutta se loppuu aikanaan, sillä nythän sä et enää pysty vippaamaan lisää rahaa, koska luottotietosi lienevät menneet. Seuraava askel on, että vipit siirtyvät ulosottoon (jollet kykene maksamaan niitä), mutta kun kerran käyt säännöllisesti töissä niin voit yrittää ulosoton kanssa sopia, että maksat ulosperittävän summan itse säännöllisesti kuukausittain. Näin ei työnantajalle tarvitse tulla tietoa ulosotostasi. Muussa tapauksessa työnantaja vähentää ulosuton palkastasi ennen palkanmaksua sinulle.

Minulla ei kukaan ystävistäni tiedä ulosotostani, ei edes perheeni, sillä nappaan ne kuoret postilaatikosta ennen kuin kukaan ehtii niitä nähdä. Tosi ahdistavaa tietenkin tällainen salailu ja se tieto, että mulla on maksettavaa vielä moniksi vuosiksi eteenpäin. Mutta sinänsä se systeemi menee aika kivuttomasti. Ulosotto lähettää kuukausittain maksulaput kotiin ja maksan ne omalta tililtäni. Kuukausittainen summa lasketaan palkastasi, palkasta vähennetään ensin suojaosuus, jolla sun pitäisi pystyä tulla toimeen ja se loppuosa menee ulosottoon. Omistusasuntoon ei ainakaan mulla ole koskettu, eikä mihinkään muuhunkaan kiinteään omaisuuteen.

Käyttäjä azzi kirjoittanut 06.06.2013 klo 16:26

Kiitos MariaR. Pystyn kyllä ulosoton hoitamaan osissa. Helpotus tavallaan kun pääsen siihen pisteeseen ettei tarvitse maksaa kuin yhteen osoitteeseen. Itselläni lähti vippailu käsistä eron jälkeen. Ei hallunnut olla itsekseen saati pysyä paikoillaan. Jälkikäteen ajateltuna inhoan sitä ihmistä
joka olin.

Käyttäjä MariaR kirjoittanut 06.06.2013 klo 17:54

Ihmissuhdekriisin kautta minäkin vippailuun päädyin. Samalla lailla mulla on ollut inhon tunteita sitä ihmistä kohtaan joka silloin olin, mutta toisaalta tajuan, että mulla oli lieventäviä asianhaaroja, mua oli henkisesti ja tunnepuolella loukattu niin pahasti, että jouduin jonkinlaiseen mielenhäiriöön. Nyt olen siitä mielenhäiriöstä selvinnyt, mutta joudun kantamaan sen seuraamuksia vielä pitkään.

Pitäisi olla armollinen itselleen ja hyväksyä itsessään huonotkin puolet ja ne hairahduksetkin ja oma heikkoutensa. Nähdä itsensä ehkä olosuhteiden uhrina ja antaa itselleen anteeksi.

Käyttäjä azzi kirjoittanut 06.06.2013 klo 18:54

Helpottaa myös tietää että en ole ainoa joka on sortunut.

Käyttäjä timppa313 kirjoittanut 07.06.2013 klo 06:08

Palkasta ulosmitattava määrä on aika suuri, eikä pysty itse vaikuttamaan missä järjestyksessä mitäkin maksetaan. Kannattaa selvittää ainakin suurikorkoisemmat maksusopimuksella. Itse maksoin aikoinaan kolmessa vuodessa palkasta n.34t€, joista velka lyheni alle 4000€:lla, korkeiden korkorkojen vuoksi siis makselin käytännössä pelkkiä korkoja ja kuluja. Takuusäätiö voisi olla sinulle ratkaisu, saisit kaikki kerralla pois ja maksaisit "edullista lainaa" pois. Tosin tossa pitää velkapääoman olla alle 30 000€.
Jos viimeisestä vipistä vuosi-pari aikaa, niin varaa aika velkäneuvojalle.

Älkää hyvät ihmiset sortuko noihin vippeihin, niissä kun vuosikorko on edelleenkin 300-500% 😝

Käyttäjä MariaR kirjoittanut 07.06.2013 klo 08:44

azzi kirjoitti 6.6.2013 18:54

Helpottaa myös tietää että en ole ainoa joka on sortunut.

Kyllähän meitä on varmaan monia... Vaikkei näistä asioista puhuta. Itsekin olen hävennyt itseäni ja kuvitellut olevani ainoa maailmassa joka on käyttäytynyt näin hölmösti. Mutta eihän se tietysti niin ole. Kyllähän noi velat ahdistaa mieltä tosi paljon, kun niitä alkaa ajattelemaan, mutta kyllä niiden kanssa voi elää kuitenkin. Tietenkin se vaatii sitä, että rahan kanssa joutuu koko ajan sumplimaan, kun ulosottoon menee niin paljon kuukausittain ja sitten sillä lopulla pitää pärjätä koko kuukausi.

Käyttäjä azzi kirjoittanut 07.06.2013 klo 10:18

Minulla koko velkapääoma tulee olemaan noin10000

Käyttäjä timppa313 kirjoittanut 09.06.2013 klo 12:36

Hyvä kun summa on kuitenkin suht pieni. Kannattaa hakea sitä Takuusäätiön lainaa, niin pääsisit kerralla eroon niistä koroista.
Jos kaikki ovat korkeakorkoisia, niin ulosotossa mennee monta pitkää vuotta korkoja maksellessa ☹️

Käyttäjä azzi kirjoittanut 09.06.2013 klo 13:37

Huomenna olisi tarkoitus olla yhteydessä kunnan velkaneuvontaan. Toivottavasti asiat alkavat siitä sitten etenemään parempaan päin.

Käyttäjä Niinna kirjoittanut 09.06.2013 klo 21:11

Täälläkin sama homma. Velkaa on kertynyt 6000-7000 euroa ja ahdistus on aika paha. Huomenna soitan velkoneuvontaan ja sitä kautta yritän saada asiat kuntoon. Tietääkseni niissä on vaan aika pitkät jonot.