Tuo kuulostaa todella pahalta... Anteeksi vain! Olen itse ollut koulukiusattu. Minua kiusattiin ekasta luokasta viimeiseen, siis ylioppilasvuoteen asti. Ei auttanut, vaikka vaihdoin kouluakin pari kertaa.
Kyllähän kiusatusta väkisin katkera tulee, siitä on omaa kokemusta. Onneksi aina löytyi pari ystävää, ja ne kouluaikaiset ystäväni ovat ystäviä edelleenkin. Aikuisiällä olen muutenkin oppinut solmimaan ihmisiin parempia suhteita.
Älä jää vihasi loukkuun, vaan hae apua. Nöyrry, jos on pakko. Viestistäsi kuultaa läpi vahva kostonhalu. Saatat toki vahingoittaa joitain kiusaajistasi, mutta se ei tee sinua itseäsi onnelliseksi. Itse asiassa luulenpa, että tulet yhä onnettomammaksi.
On olemassa asioita, joista saa lyhyen tähtäimen tyydytystä ja toisia, joista saa pidemmän tähtäimen tyydytyksen, jota myös onneksi kutsutaan. Lyhyen tähtäimen tyydytystä tuovat kaikki nautinnon, tupakasta suklaaseen. Pitkällä tähtäimellä tyydytystä saa esim. liikunnasta, taiteesta tai hyvistä ihmissuhteista. Lyhyen ja pitkän tähtäimen tyydytyksen tunteet saattavat lyödä toisiaan korville eli se, mikä tuottaa tyydytystä lyhyellä tähtäimellä, onkin vahingollista pidemmälllä tähtäimellä.
Hyvä esimerkki on väkivalta. Jos vihaat jotakuta, haluat lyödä, ehkä kiduttaa tai tappaa hänet. Mutta jos lyöt jotakuta, hän saattaakin lyödä takaisin ja saat itse turpiisi. Voit tietysti suunnitella monenlaisia hienostuneempiakin kostotapoja. Jotkut ovat laatineet omatekoisen pommin kuten kemiaa opiskellut Myyrmannin räjäyttäjä. Ikävä kyllä pommi räjähti tuhoten hänet itsensä ja samalla meni kyllä muitakin.
Mutta vaikka et laatisikaan pommia, pelkkä vihan ja koston jauhaminen omassa päässä päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen tekee ihmisestä hermoraunion. Tiedän tämän omasta, aika tuoreesta kokemuksestani.
Omat vihan tunteeni ovat viimein hellittäneet ja tuntuu jo paljon paremmalta. Vaikka minua petettiinkin, olen keksinyt uutta tekemistä ja löytänyt muuta seuraa. Sinäkin saatat löytää, mutta toivoisin, että rohkaistuisit hakemaan apua. Tarvitset ammattitaitoista tukea ja terapiaa.
Avun saaminen ei ole aivan helppoa, mutta ikävä kyllä se menee Suomessa niin, että sitä on vain täysi-ikäisen ihmisen jaksettava itse hakea. Pidän sinulle peukkuja ja toivon, että vihasi hieman hellittäisi ja olosi paranisi. 🙂👍