Vauva arjen masennus

Vauva arjen masennus

Käyttäjä AleS aloittanut aikaan 17.11.2022 klo 10:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä AleS kirjoittanut 17.11.2022 klo 10:24

Halusin näin kirjoittaa tuntemuksiani tuoreena isänä ja samalla myös hiukan reflektoida myös puolison tunteita.

Vauvamme syntyi n.8 vk sitten ja arjen haasteet ovat luonnollisesti olleet vaikeita totutteluineen ja uuden opettelun kanssa.

Puolisoni on puhunut kuinka hän on masentunut ja ahdistunut kun vauva itkee eikä hänen toimintansa auta välttämättä ja vauvan useat tyytymättömyydet haittaavatkin hänen jaksamistaan. Useat unettomat tai huonosti nukutut unet saavat puolisoni olemaan hyvin onneton ja hän onkin sanonut että tunne siitä että ei voi käsitellä omaa ahdistustaan niinkuin aikasemmin on voinut ahdistaa myös. Hän on maininnutkin olevansa tunteeton ja suorittaakin vain päiviä ilman ilon pilkahduksia. Autan äitiä mahdollisimman paljon ja tarjoudun tekemään asioita hänen puolestaan, mutta sekään ei välttämättä auta. Tämä saa minut ahdistumaan, koska äiti on ahdistunut ja oma panokseni ei tunnu riittävän tai sekään ei välttämättä auta. Minulla ei ole verkostoa tässä kaupungissa, mutta puolisollani on, apua onkin välillä vaikea pyytää eikä sitä aina saakkaan läheisiltä.

Olemme ajatelleet vain että arki muuttuu vielä iloiseksi kun aikaa kuluu mutta hetkessä eläminen tuottaa pahaa oloa. Vauvan ollessa hiukan vaikeampi tapaus ohjaa puolisoani siihen että hänen kaikki vapaus on menetetty loppu elämäksi eikä hän voi koskaan enään tehdä mitään. 

Itse käyn töissä tai olen etänä jotta saan muuta ajateltavaa tai että voin auttaa olemalla paikalla päivisinkin. Välillä tulee tunne että päivät sulautuvat yhteen eikä asioista jotka aikaisemmin auttoi iloitsemaan, ovat tulleet hankalia suorittaa tai eivät kuitenkaan tuo tätä iloa.

 

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 18.11.2022 klo 22:19

Moi.
Minkälainen teidän turvaverkko perheen ympärillä on?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 19.11.2022 klo 08:41

Heippa ja onnittelut lapsestanne. Kerro mitkä tai millaisia ovat ne tilanteet jotka tuottavat teille ongelmia ja ahdistusta? Oletteko pyytäneet apua kunnan lastenneuvolasta? Entä voisitteko ajatella käyttävänne srkn vastaavia palveluja? Muistan itse kun yli 20 vuotta sitten olin ahdistunut lapsesta, miten osaan hoitaa ja kasvattaa häntä.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: lisäys
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.11.2022 klo 20:15

AleS, samastun puolisoosi. Minulla oli samantapainen vauva-arki aikanaan. Valvominen, masennus, mikään ei auta, kaikki vapaus on menetetty, oma mieli on synkkä ja toivoton, mistään ei saa iloa, kaikki on raskasta suorittamista, vauvan tarpeita on ajoittain vaikea ymmärtää. Ymmärrän lapsesi äitiä. Minusta tuntuu hyvältä lukea, että olet niin ymmärtäväinen puolisosi vaikeuksia kohtaan. Minulta puuttui sellainen puoliso. Olet hänelle varmasti korvaamattoman tärkeä. Ja vauvalle myös. Masennukseen puolisollesi pitäisi saada apua. Itse hakeuduin psykiatrille vastaavanlaisessa tilanteessa, koska koin olevani masentunut ja epätoivoinen.