Väsymys, ahdistus, turtuminen

Väsymys, ahdistus, turtuminen

Käyttäjä Arska80 aloittanut aikaan 16.04.2016 klo 10:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Arska80 kirjoittanut 16.04.2016 klo 10:13

En tiedä, miten tämän kirjoituksen aloittaisi. Olen ollut enemmän ja vähemmän ahdistunut ja masentunut viimeiset 15 vuotta. Välillä on parempia hetkiä, välillä huonompia jaksoja. Ulospäin kaikki näyttää hyvältä: oma kämppä, vakiduuni, auto… Kaikki siis kunnossa? Vaan kun ei ole, tai ainakaan tunnu siltä. Mikään ei tunnu hyvältä, kaverit, harrastukset, työ.. kaikki pelkkää suorittamista.

Olen käynyt 2 lyhyempää 3kk terapiajaksoa ja yhden pidemmän n. 1,5v. Söin n.2 vuotta Valdoxan nimistä mielialalääkettä joka oli mielestäni virhe. Lääkkeen lopettamisen jälkeen sen vaikutukset jäivät ikäänkuin ”päälle” ja se tunteiden turruttaminen vei tunteet pois, ainakin hyvät tunteet. Ahdistus jäi jäljelle.

Tuntuu, että olen umpikujassa enkä tiedä mitä tehdä. Olen kokoajan väsynyt ja voimaton, eikä sitä oikein jaksa sosialisoituakaan. Edellisen lyhyen (n.6kk) suhteen päättymisestä on yli 2 vuotta. Kaverit ihmettelevät miksen etsi itselleni tyttöystävää, kun olen kuulemma hyvännäköinen. Mutta kuka haluaisi kumppanikseen masentuneen ja ahdistuneen miehen? On myös varmaan sanomattakin selvää, että yli 2v ilman seksiä tuntuu iäisyydeltä, ja niin kovin turhauttavalta, varsinkin näin keväällä…

En enää tiedä miten pitäisi edetä, joten etenen niinkuin aikaisemminkin, kun en uskalla muuttaa mitään, vaikken olekaan tyytyväinen oikein mihinkään.

Kertokaa muut masentuneet ja ahdistuneet, mitkä asiat antavat teille edes jotain nautintoa? Mitä minun kannattaisi kokeilla? Kaikki pienetkin nautintoa antavat asiat olisi tervetulleita.

Olen itse miettinyt mitä asioita elämässäni on, joista oikeasti saan jotain nautintoa, oli vaikeuksia keksiä edes muutamaa asiaa: Urheilusuorituksen jälkeen se fiilis, kun olo tuntuu kerrankin joltain muulta kuin ahdistavalta. Tästä syystä yritänkin pakottaa itseni liikkumaan vaikka välillä se tuntuukin ylitsepääsemättömän vaikealta. Toinen jolla pystyn tuottamaan itselleni nautintoa on itsetyydytys, tuntuu vaan että olen jäänyt siihen koukkuun ja teen sitä aivan liian usein…

Tämä viestikin on pelkkää epämääräistä valitusta. Olo tuntuu niin älyttömän väsyneelle ja voimattomalle. Tiedän, että pitäisi olla onnellinen siitä, että minulla on asiat paljon paremmin kuin monella muulla… mutta entä jos en saa nautintoa oikein mistään? En mä oikeasti jaksa jatkaa näin…

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 17.04.2016 klo 20:37

Arska80 kirjoitti 16.4.2016 10:13

Olen käynyt 2 lyhyempää 3kk terapiajaksoa ja yhden pidemmän n. 1,5v. Söin n.2 vuotta Valdoxan nimistä mielialalääkettä joka oli mielestäni virhe. Lääkkeen lopettamisen jälkeen sen vaikutukset jäivät ikäänkuin "päälle" ja se tunteiden turruttaminen vei tunteet pois, ainakin hyvät tunteet. Ahdistus jäi jäljelle.

Kertokaa muut masentuneet ja ahdistuneet, mitkä asiat antavat teille edes jotain nautintoa? Mitä minun kannattaisi kokeilla? Kaikki pienetkin nautintoa antavat asiat olisi tervetulleita.

Ei ole itselle ollenkaan tuttu lääke, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että lääke oli väärä? Tai oikeastaan, että lopetit liian aikaisin mielialalääkityksen? (Tokikin lääkekin on voinut olla väärä.) Ilmeisesti sinulla ei tällä hetkellä ole lääkitystä?

Mistä saa nautintoa? Yksi asiahan sinulla olikin. Ethän syö mitään hormoneita tms.? Tuli mieleeni tuosta itseäsi vaivaavasta liiallisesta masturbaatiosta. Mieti mikä tahansa nautintoa tuottava asia (lain sisäpuolella). Mikä se olisi? Mitä tekisit? Olisiko se joku juttu mikä on tuttu juttu, vai jotakin mitä et ole koskaan tehnyt aiemmin?

Itse nautin tällä hetkellä siementen laittamisesta multaan, istuttamisesta, lintujen laulusta, käsillä tekemisestä ylipäätään, kirjoittamisesta, uuden innostavan asian lukemisesta, tavaran vähentämisestä. Sen miettimisestä, jollain tavoin, että mikä saisi minut voimaan paremmin. Keskusteluista kasvotusten nautin myös, enemmän kuin näin netissä. Nautin auringonpaisteesta, lämmöstä. Aika yksinkertaisista asioista. Sen miettimisestä, että mitä ruokaa voisin laittaa jääkaapista löytyvistä aineksista. Mitä kokeilisin ensi kerralla.

Käyttäjä liskonainen kirjoittanut 18.04.2016 klo 15:09

Hei.

Kun luin viestisi, niin tunsin pystyväni samaistumaan siihen todella paljon. Minulla on ollut erittäin paljon väsymystä, ahdistusta, ja tuntuu, että elisin koko ajan sellaisessa sumussa. En osaa nauttia asioista, joista pitäisi. En osaa arvostaa omaa olemassaoloani tarpeeksi. Ja tosiaan niin kuin sinullakin, kaikki tuntuu suorittamiselta, ja jos ei suoriudukkaan niin se vaan tuntuu pahemmalle.

Syön myös Valdoxan lääkettä, noin pari kk on tullut täyteen luulisin. En tiedä vielä onko siitä ollut hyötyä vai haittaa. Olen sitä mieltä, että masennusta pitäisi aina ensin yrittää hoitaa muilla keinoilla, kun lääkkeillä.

Mutta asiaan; suosittelen että alat käymään lenkeillä, ellet jo käy nyt. Ei tarvitse juosta, pelkkä rauhallinen kävely tuntuu suhteellisen terapeuttiselta varsinkin jos sen saa tehdä rauhassa. Kannatan myös, että yrität parhaasi mukaan sosiaalisoida ihmisten kanssa, koska eristäytyminen vain tulee pahentamaan oloasi - sen lupaan.

Mistä asioista ennen nautit, kunnes kadotit sen tunteen?

Toiseksi, olet yhtä tärkeä ja hyvä ihminen kuin muutkin. Ole armollinen itsellesi, äläkä pistä rimaa liian ylös ja tavoittele asioita. Kaikki ajallaan niin sanotusti. Ennen kuin alat miettiä uutta parisuhdetta, kannattaa keskittyä omaan hyvinvointiin ja miten sitä saisi paremmaksi. Lisäksi mieti mitkä asiat pahentavat oloasi, ja voiko niille tehdä mitään ellei jopa poistaa kokonaan.

Yritä levätä välillä. Olet sen ansaitsenut kyllä. Mihinkään ei ole kiirre. 🙂

Käyttäjä Arska80 kirjoittanut 19.04.2016 klo 21:40

Kiitoksia paljon, että olette vaivautuneet vastaamaan.

Pompula:

Käsky Valdoxanin syömisen lopettamisesta tuli itseasiassa terapeutiltani. Hänen mielestään lääke oli tehnyt tehtävänsä ja sen syömisen jatkamisesta ei olisi enää merkittävää hyötyä. En syö mitään hormoneita tai muita mömmöjä, liikun ihan vaan "luomuna"

Olen miettinyt mitä asioita haluaisin tehdä, jotain uusia asioita, mutta jotenkin niiden keksiminenkin tuntuu väkinäiseltä. Kävin kokeilemassa seinäkiipeilyä, kun se oli kiehtonut jo jonkun aikaa, mutta se ei tuntunut miltään, se ei ollut tylsää, ei pelottavaa, ei kivaa.. se vaan.. oli. Harrastan laskettelua, ja olen pitänyt siitä kovasti, mutta sekään ei nykyään enää oikein tunnu miltään. Ainoa miten siitäkään saa jotain oikeita tunteita irti on laskea niin lujaa kuin vain pystyy, kai siitä jonkun adreanaliini jysäyksen saa. Se tuntuu edes joltain! Tavallaan.. hyvältä. Mutta sekin tunne menee nopeasti ohi.

Liskonainen:

Olen aina tykännyt liikkua, ja harrastan sitä edelleenkin. Se on yksi asia joka tuo edes jotain hyvänolon tunnetta elämään. Pyöräilen, hiihdän, laskettelen, rullaluistelen. Joskus lenkille lähteminen on työn ja tuskan takana vaikka tiedän että urheilusuorituksen jälkeen olo on seesteinen ja vapautunut.

Olet ihan oikeassa tuon eristäytymisen suhteen. Olin viikonloppuna ihan lukossa enkä esimerkiksi sunnutaina lähtenyt kotoani mihinkään, katselin vain sarjoja telkusta, en saanut edes vaatteita päälleni koko päivässä. Sunnuntai-iltana itkin ja mietin, en pysty menemään töihin. Maanantai koitti, pakotin itseni töihin. Töissä on pakko keskittyä työhön, ympärillä on työkavereita ja olo helpottui selkeästi viikonlopun ahdistuksesta.

Tiedän, että parisuhdetta on turha edes yrittää, ennenkuin olen itse siinä jamassa, että näen asiat selkeästi ja jossain järkevässä mittakaavassa. Mutta toisaalta tämä yksin oleminen yhdistettynä siihen, että minulla tuntuu olevan kokoajan ihan mielettömän voimakkaita seksuaalisia haluja, on aika huono yhdistelmä.

Kiitos vielä, ett otitte kantaa. On jotenkin lohduttavaaa tietää, että on kohtalotovereita.

Käyttäjä tylleröinen kirjoittanut 20.04.2016 klo 15:11

Hei,

Tutulta kuulostaa, onneksi toi ei ole enää/tällä hetkellä päivittäistä. Se on pelottavaa kun kaikki on hyvin, mutta ei ole. Silloin sitä miettii että mikä itsessä vikana, on huono omatunto omasta mielentilastaan kun ympäriltä kuuluu kuinka hyvin asiat on.
Itsellä kova rääkki antaa mahtavan olon, se on ollut aina paras lääke ahdistukseen, vaikka välillä nosteleekin painoja itku kurkussa.
Arska, jotakin positiivista, sulla tekee seksiä mieli. Se on hyvä merkki. Itse elän parisuhteessa ja kun olin masentunut ja mies väsynyt masentuneisuuteni, oli aika ankeaa. Onneksi taas kevättä rinnassa!

Käyttäjä Arska80 kirjoittanut 20.04.2016 klo 21:51

Se tässä itseäkin mietityttää, että olenko vain epäkiitollinen paskiainen. Ympärillä on ihmisiä joilla menee periaatteessa paljon huonommin kuin minulla, mutta silti he jaksavat olla iloisia. Sitä miettii, että vaadinko liikoja? Tavoittelenko kuuta taivaalta? Mutta kun en osaa nauttia niistä elämän pienistä iloista, joista se elämisen nautinto kuulemma koostuu.

Toisaalta myös pelottaa tämä tilanne. Entä jos jotain käy? Mitä jos menetän esimerkiksi työpaikkani. Jos lähtökohtaisesti olotila tällähetkellä on sellainen, että pää on juuri ja juuri pinnalla, mitäs sitten kun ne ulkoisetkin asiat alkavat mennä pieleen? Tiedän, ettei tällaisia asioita pitäis miettiä, mutta kun olen murehtimisen maailmanmestari.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 21.04.2016 klo 12:42

Arska80 se on oikeasti yks lokin paska tuulilasissa, jos sinä tai joku muu tässä valtameressä menettää työpaikkansa. Terveys ennen kaikkea ja muutos on jatkuva elämän mittainen prosessi. Tuolla siis tahdon sanoa, että asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 22.04.2016 klo 15:04

Työpaikkoja voi aina hakea ja tehdä uusia, mutta sairaana on paha tehdä töitä. Silloin aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä sekä itselleen että työnantajalleen. Sairas työntekijä ei ole yhdenkään työnantajan (yrityksen omistajien ja johtajien) etu eikä tavoite.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.04.2016 klo 16:42

Kysyit mikä voi tuoda edes pientä nautintoa. Tässä useampia vaihtoehtoja http://hidastaelamaa.fi/2015/04/kuinka-tuntea-onnellisuutta-vain-viidessa-minuutissa/
Itse käytän noista useampia, automaattisesti.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 24.04.2016 klo 17:31

Kiitos Pompula tuosta listasta. Arskalle sanoisin, että yritä vaimentaa se työpaikasta murehtiminen. Murehtiminen ei auta yhtään mitään eikä ketään. Yritä keskittyä toipumiseen tai vaikka elämiseen kuten sanotaan.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 24.04.2016 klo 17:39

Pompula kirjoitti 24.4.2016 16:42

Kysyit mikä voi tuoda edes pientä nautintoa. Tässä useampia vaihtoehtoja http://hidastaelamaa.fi/2015/04/kuinka-tuntea-onnellisuutta-vain-viidessa-minuutissa/
Itse käytän noista useampia, automaattisesti.

Näin minäkin ajattelin ja tuollaisia ilonlähteitä näin elämässä ennen. Sitten tuli aika, jolloin tuollaisten tarjoaminen tuntui lähinnä pilkanteolta. Nykyään jo joskus pystyn nauttimaan jostain. Sellaisen, joka ei ole kokenut, että nauttimisen kyky voi todellakin olla poissa, on kai vaikea sitä uskoa.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 24.04.2016 klo 21:53

Desper, jos viittasit minuun, niin tööt! Omia ilon/"nautinnon" lähteitä on puun katseleminen ja valuvan veden seuraaminen. Jos ajattelit, että en tietäisi mitään siitä, kun ei nauti mistään. Tämä on harjoittelun tulos. Kun ei nauti mistään, ei ole olemassa. Ihmisen täytyy aina kiinnittää huomionsa johonkin, ollakseen elossa. Näin ajattelen.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 24.04.2016 klo 22:37

Pompula kirjoitti 24.4.2016 21:53

Desper, jos viittasit minuun, niin tööt! Omia ilon/"nautinnon" lähteitä on puun katseleminen ja valuvan veden seuraaminen. Jos ajattelit, että en tietäisi mitään siitä, kun ei nauti mistään. Tämä on harjoittelun tulos. Kun ei nauti mistään, ei ole olemassa. Ihmisen täytyy aina kiinnittää huomionsa johonkin, ollakseen elossa. Näin ajattelen.

Tööt tööt. Kurjaa, jos olet joutunut kokemaan sen, ettei nauti mistään. Hienoa, jos olet oppinut harjoittelemalla nauttimaan. En tiennyt, että se on mahdollista. Minä olen saanut hieman elämäniloa takaisin selvittelemällä, mitä pääkopassa liikkuu, hyvän terapeutin avustamana.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 25.04.2016 klo 10:06

Lukossa, ole hyvä vaan 🙂 Ja Desper, minun ajatusmaailma on sellainen, että joko nautit jostain, tai tyyliin; makaat lepositeissä, tietämättä mistään mitään. Voihan se olla, että ihmiset ajattelee nämä asiat eri tavoin. Tai eivät edes tajua nauttivansa (kuten itselleni todettiin) jostain, ennen kuin se osoitetaan. Mutta nyt menee kaalinpäiksi ja aloittajan ajatuksen ohi.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 25.04.2016 klo 23:52

Elämänhalu oli kyllä liikaa sanottu, ei sitä ole.

Käyttäjä tylleröinen kirjoittanut 26.04.2016 klo 11:38

Arska80 kirjoitti 20.4.2016 21:51

Se tässä itseäkin mietityttää, että olenko vain epäkiitollinen paskiainen. Ympärillä on ihmisiä joilla menee periaatteessa paljon huonommin kuin minulla, mutta silti he jaksavat olla iloisia. Sitä miettii, että vaadinko liikoja? Tavoittelenko kuuta taivaalta? Mutta kun en osaa nauttia niistä elämän pienistä iloista, joista se elämisen nautinto kuulemma koostuu.

Toisaalta myös pelottaa tämä tilanne. Entä jos jotain käy? Mitä jos menetän esimerkiksi työpaikkani. Jos lähtökohtaisesti olotila tällähetkellä on sellainen, että pää on juuri ja juuri pinnalla, mitäs sitten kun ne ulkoisetkin asiat alkavat mennä pieleen? Tiedän, ettei tällaisia asioita pitäis miettiä, mutta kun olen murehtimisen maailmanmestari.

Hei!

Kyllä kolahti oma tekstisi. Samastuin kovin, ja siksi tekikin mieli kommentoida. Kun mikään ei riitä, se on kurja "sairaus". Teet kaikkesi, mutta se ei tuota mielihyvää. Tiedätkö, ehkä on välillä hyvä käydä siellä ihan pohjalla. Sen jälkeen kun taas alkaa koota itseään, oppii olemaan tyytyväinen ja iloinenkin niistä pienistä asioista, mitä saavuttaa. Siitä kyllä tulee kyllä aaltoliike (itse kun yksi sellainen on). Tällä hetkellä siis sujuu, pelolla kyllä odotan romahtamista. Ei saisi sitä odottaa, mutta minkäs sille tekee. Yritän elää hetkessä.
Johtuuko pään pysyminen juuri ja juuri pinnalla osittain työpaikastasi? Nautitko työstäsi? Välillä on hyvä pystyä luopumaan asioista mitkä elättää ja edesauttaa elämän etenemistä, pääsee (joutuu) käymään pohjalla. Sen jälkeen saakin tunnistella miltä tuntuu ja mitä seuraavaksi. Se on kyllä pelottavaa mutta samalla uuden syntymistä.