Vanhempien luona käyminen ja rajojen asettaminen
Heippa!
Minulla on aika rankkoja asioita tapahtunut elämässä. Ehkä rankkojen asioiden kohtaaminen on tehnyt minusta jollakin tapaa vahvemman, mutta olen huomannut, etten enää kestä nähdä/kuulla väkvaltaa oikein missään muodossa. Olen yrittänyt muokata ympäristöäni siihen suuntaan, ettei mielenterveyteni romahda. Olen saanut pitkän syömishäiriöni ja vaikeiden elämäntilanteiden sekamelskassa elämäni melko järjestykseen ja olen siitä onnellinen. On kuitenkin tiettyjä tilanteita, joissa ikään kuin koen niin suurta pahaa oloa, ettei pääkoppani tahdo kestää sitä taakkaa. Pystyn käsittelemään tunteitani aika hyvin ja pystyn purkamaan niitä moneen asiaan (urheilu, puhuminen, kirjoittaminen, kuvataide, musiikki jne.), mutta sitten on niitä tilanteita, joissa mikään ei tunnu auttavan.
Nämä ikävät tilanteet, joita en osaa käsitellä kunnolla liittyvät aina jotenkin ihmissuhteisiin. En kestä enää väkivaltaa. En varsinkaan henkistä. Olen saanut aika hyvin rajattua itseni eroon sellaisista tilanteista, koska ajattelen, että minulla on oikeus elää ympäristössä, jossa ei tarvitse hukkua pahaan oloon. Kuitenkin erimerkiksi omilla vanhemillani käyminen laukaisee aina tällaisen sietämättömän tuskan.
Isän ja äidin vuorovaikutus on huolestuttavalla tasolla. Heillä on jatkuvasti meneillään joku sota keskenään. Kummatkin avautuvat minulle ongelmistaan, huolistaan, toisistaan, veljestäni, isovanhemmistani… Tunneilmapiiri siinä talossa on erittäin raskassoutuinen juuri siitä syystä, että joudun aina jonkinlaiseen välikäteen sinne mennessäni. On mitätöintiä, vähättelyä, masennusta, ahdistusta, huutamista, marttyyriksi heittäytymistä, joskus tarvaroiden paiskomista, kinastelua, väittelyä joka asiasta jne.. Joka kerta näen pahoinvoivat vanhempani ja tilanne on jatkunut niin kauan kuin muistan. Äiti uhoaa lähteä talosta kokonaan, muttei lähde. Haukkuu isää. Isä haukkuu äitiä. Jos muuta syntipukkia tilanteeseen ei löydetä, haukutaan isoveljeni ja koiranikin samaan syssyyn … Olen aina monta päivää ihan rikki, kun olen käynyt vanhempieni luona. Niin kuin tänään, kun olin viikonloppureissulla vanhempieni luona. En edes pystynyt vastaamaan äidille äsken puhelimeen, koska reissun jälkeen on taas sellainen olo kuin olisin jäänyt jonkin jyrän alle.
Minusta on hirveää, ettei edes yhtä päivää voi olla riitelemättä. Olen ottanut konkreettista etäisyyttä. Sitten alkaa se syyllistäminen siitä, kun en kuulemma koskaan käy siellä ja miten paha mieli äidille ja mummolle siitä tulee jne. No, yritän käydä harvoin, koska mun mieli ei kestä käydä siellä. Nykyään tilanne on kärjistynyt siihen, että vanhempani avautuvat myös miesystävälleni ongelmistaan, silloin kun minä en ole lähellä. Koen, että nyt mun on pakko sanoa tässä kohtaa suorat sanat vanhemmilleni tästä tilanteesta. Onko vinkkejä, miten minun kannattaisi edetä? En halua katkaista välejä tai pahoittaa tahallani kenenkään mieltä. Mutta näinkään ei voi jatkaa. ☹️