Uskottomuudesta seurannut paniikkikohtauksia?
Hei!
Haluaisin jakaa kokemuksia saman kokeneiden kanssa…
Tarinani alkaa siis tämän kesän heinäkuun lopusta. Olen 30-vuotias kolmen alle kouluikäisen lapsen äiti. Aviomiehen kanssa seurusteltu tosi nuoresta, yhteistä taivalta 14 vuotta takana.
Tänä kesänä mieheni jäi kiinni uskottomuudesta ja se tuli, niin kuin varmasti kaikille muillekkin, aivan puun takaa…
Oli unettomia öitä ja tunteiden vuoristorataa, yksin jäämisen pelkoa..kroppa ihan kierroksilla, syöminen ei maistunu ym. Mies vetäytyi omiin oloihinsa, mä pyöritin kaiken päälle vielä kolmen lapsen joka päiväistä arkea. Pelkäsin heti aluksi oman mielenterveyteni puolesta. Noin viikko ”kiinni jäämisestä” aloin kanavoida omaa ahdistustani tupakan polttoon (en siis polta ollenkaan, joskus teinivuosina ennen seurustelua poltin 2-3 vuotta).
Sitten oma olotila kärjistyi elämäni ensimmäiseen paniikkikohtaukseen. Se oli jotain aivan järkyttävää!! Ajattelin, että kohtauksen loppuessa saan joko sydänkohtauksen tai menen psykoosiin. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Seuraavana päivänä kohtaus toistui lievempänä ja erillaisina fyysisinä tuntemuksina, joista jäi pysyvä tärinä päälle ja sydän hakkasi. Pelkäsin koko ajan kohtauksen uusimista. Sitten kolmantena päivänä hakeuduin lääkäriin ja sain Diapamia ja Propralia. Näistä koin olevan apua kohtausten estossa.
Minulla ei siis ole aiempaa taustaa mielenterveysongelmien kanssa ja haluan aina kovasti puhua kaikesta. Olin aivan yllättynyt saamastani kohtauksesta.
Nyt aikaa kulunut 2kk tapahtuneesta. Päivät vaihtelee. Diapamnit loppuneet, Propralia vielä jäljellä. Tupakat on palanneet jälleen kuvioon, koska mietin hakeakko lisää Diapameja lääkäriltä…reseptiä tuskin uusitaan tosta vaan sillä kävin yksityialääkärillä, sillä en tapahtuma aikaan ollut kotipaikka kunnallani…
Muilla kokemuksia lääkityksen avusta ahdistukseen/paniikkikohtauksen estoon?
Käymme myös pariterapiassa ja ystäviltäni saan keskusteluapua aina tarvittaessa…