Unettomuus ja kuinka siitä selvitä
Hei!
Olen kirjoittanut tänne nuorten palstalle paniikkihäiriöistä ja nyt haluaisin kysyä teiltä unettomuudesta.
Aina kun minua stressaa, minun stressini vaikuttaa suoraan unen laatuun. Alan pelkäämään nukkumaan menemistä, koska minua pelottaa, etten saa unta ja sitten en varmasti saa unta. Sitten kun saan pitkän kamppailun jälkeen unta, herään 20 minuutin (!) välein katsomaan kelloa ja taas menee monta kymmentä minuuttia, ennen kuin saan unen päästä kiinni.
Asia ei vaivaa vain minua vaan myös kihlattuani. Jos en saa nukuttua tarpeeksi, olen äreä ja ”takakireä” ja huudan hänelle ihan mitättömistä syistä.
Minulla on ”unilääkkeenä” melatoniinia, mutta se ei auta silloin kun psyykkaan itseäni ”väärinpäin” eli sanon itselleni koko ajan, että en varmasti sa unta ☹️ Muita unilääkkeitäkin olen kokeillut, ja niillä saa kyllä unta (kunhan on tarpeeksi vahva annos), mutta niistä jää semmoinen hutera olo koko päiväksi. Toiseksi, en mielelläni käytä riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä, koska olen perinnölllistenkin syiden takia herkästi riippuvaiseksi jäävää tyyppiä.
Minun elämäntapani ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Syön todella tervellisesti ja urheilen paljon, mutta en juuri ennen nukkumaan menoa, joten sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Juon kyllä kahvia, mutta en kuuden jälkeen illalla, että senkään ei pitäisi vaikuttaa negatiivisesti nukahtamiseen.
Olen erittäin kyllästynyt siihen, että aina kun minulla on stressikausi, niin en nuku juuri ollenkaan. Olen kireä ja stressaan vielä enemmän, koska en saa nukuttua ja tuntuu, että pää hajoaa lopullisesti. Pelkään myös parisuhteeni puolesta, puolisoni on ymmärtäväinen, mutta ei häneltä voi liikaa vaatia loputtomiin asti 😭
Kertokaa, rakkaat ihmiset, että kuinka te hoidatte unettomuutta?