Olen käynyt lukemassa täällä kirjoituksia aina välillä, mutta tänään on minun vuoroni.
Sairastin pari vuotta masennusta nuorempana ja siitä selvittyäni vannoin, ettei niin tule tapahtumaan enään koskaan. No kuinkas sitten kävikään? En ole aikoihin jaksanut mitään, en ole nähnyt vapaa-ajalllani ketään, en oikein halua edes käydä kaupassa. En saa hoidettua koulujuttuja pois alta, en saa oikein maksettua laskuja, en siivoa, en mitään. Vietän päivät kotona nukkuen ja tietokoneella istuen enkä jaksa mitään. En jaksa enään itkeäkkään, ehkä olen jo niin kyynistynyt ja turhautunut. Lääkäri lisää masennuslääkkeitä ja antaa viikon sairaslomaa kerralla; taas joudun neljännen kerran käydä pyytämässä sitä lisää. Koska en kerro lääkärille että mielessä on itsetuhoisia ajatuksia, niin hän ei pidä tätä masennuksena, epäilee että syy löytyy jostain muusta, esim. jostain sairaudesta tms. Viimeksi sain diagnoosina masennuksen lisäksi työuupumuksen, vaikka töistä en maininnut sanallakaan. Lääkäri tutkii kyllä perusteellisesti, mutta masennusta itseään hän ei hoida. Viimeksi lääkäri sanoi, että ”tapaa ihmisiä, koita keksiä tekemistä päivisin”, mutta mitä silloin kun ei kiinnosta eikä jaksa, eikä oikein halua?
Olen 25-vuotias nainen, asun yksin ja työskentelen alalla jossa jatkuvasti pitäisi osata hymyillä ja käyttäytyä asiallisesti ja pirteästi. Olen ollut viimeiset pari kuukautta satunnaisesti sairaslomilla, yleensä viikon kerrallaan. Aina välillä olen käynyt töissä, mutta myöhästelen; nukun pommiin, enkä yleens jaksa olla töissä koko päivää ja otan sitten miinustunteja. Viimeviikon olin sairaslomalla ja käväisin töissä maanantaina, tuntui että kaikki on ihan hyvin ja töissä oli jopa ihan mukavaa. Jaksamattomuudestani kertoo kyllä se, että meinasin töissä purskahtaa itkuun yhdestä pienestä mitättömästä kommentista.
Eilen tiistaina jäin taas pois töistä,enkä päässyt edes lääkäriin. Sama tapahtui tänään, menin nukkumaan vasta aamulla enkä tietenkään jaksanut herätä lääkäriä varten, ajattelen, että on ”ihan sama” mitä pomo asiasta sanoo, vaikka toisaalta asia stressaakin hirmuisesti. Pomo on onneksi ollut mukava ja oikeastaa kannustanutkin sairauslomiin.
Tuntuu pieneltä umpikujalta, osa minusta haluaisi tietenkin jaksaa käydä töissä ja tehdä normaaleja asioita, mutta en kuitenkaan pysty, vaikka haluaisin. Pelkään että olen kohta kerännyt tarpeeksi rohkeutta vahingoittaakseni itseäni, mutta sen kirjoittaminenkin kuulostaa todella typerältä, saatika kenellekkään ääneen sanominen. En halua huolestuttaa läheisiä ja ystäviä, vaikka toisaalta tiedän että heihin pitäisi nyt tukeutua. Osaan kuitenkin melko hyvin pitää yllä illuusiota että kaikki on ihan hyvin, että nyt vaan vähän väsyttää.
En tiedä mitä ihmettä sitä sitten tekisi ☹️