Ulkopuolelle sulkeminen ryhmässä
Hiljattain jouduin toteamaan, etten ole päässyt yli ulkopuoliseksi sulkemisen kokemuksesta. Ei sellaista koskaan tarvitsisi hyväksyäkään, mutta tuntuu, että ylireagoin tilanteissa, joissa ryhmästä pois sulkemiseen tavallaan vain viitataan esim. kirjoitetussa keskustelussa. Todellisesta poissulkemisesta ei siis ole kysymys tällä hetkellä. On vain oma herkkyyteni reagoida agressiivisesti.
Ensimmäistä kertaa jouduin ulkopuoliseksi tarhassa, jossa minut suljettiin pois muiden leikeistä. Koko aikana olin ystävä vain yhden lapsen kanssa. Olemme ystäviä edelleen.;) Minua haukuttiin jonkin verran, lällätettiin, kaikkea sellaista. Jos joku ”armosta” suostui leikkimään kanssani tämän yhden ystäväni vuoksi (joka oli jokseenkin suosittu), hän oli määräilevä tyyppi, joka alisti minut palvelijaksi itselleen. Olin ujo ja herkkä, kiltti lapsi. Ja toki hyvin nuori tuossa vaiheessa, varmaan kykenemätön itse asiaa käsittelemään. Vanhemmat tai tarhan tädit eivät asialle tehneet mitään. Vanhemmille en kertonutkaan, oli niitä ongelmia kotonakin jo tarpeeksi.
Koulussa minua kiusattiin tavanomaisemmilla tavoilla. Kunnes lukiossa jälleen luokkakaverit lakkasivat edes tervehtimästä sen jälkeen kun aloin ilmentää itseäni persoonallisemmin. Niin kauan kuin pyrin sopeutumaan, olin lukiossa hyväksytty. Kun rupesin löytämään itseäni ja uskalsin tuoda minuuttani esille, jäin parin kaverin kanssa muiden tosiaan lakatessa pitämästä minkäänlaista kontaktia.
Tämä ei ole lähellekään ensimmäinen kerta kun näistä kokemuksista kerron. Silti tuntuu, että vaikka muusta alkaisin olla toipunut, ulkopuoliseksi jättäminen vaivaa jossain mielen pohjalla edelleen. Alkujaan en edes pitänyt sitä niin pahana kuin avointa kiusaamista, mutta ehkä se oli silti pitkällä tähtäimellä traumaattisempaa.
Nyt on ruvennut vaivaamaan se, miten suutun ja raivoan kun kohtaan jotain vastaavaan viittaavaa tai muuten kiusaamisesta muistuttavaa. Sen ei edes tarvitse kohdistua itseeni. Eikä se useinkaan vaikuta olevan pahantahtoista, vaan enemmän ajattelemattomuutta. Jos kyse olisi pahantahtoisuudesta, reaktioni olisi mielestäni oikeutettu. Ajattelemattomuuteen mieluummin puuttuisin asiallisesti, ystävällisesti huomattaen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, jne. Muuten pystyn keskustelemaan sivistyneesti ja ilmaisemaan itseäni asiallisesti jopa hyvinkin henkilökohtaisissa aiheissa. En halua esittää vihanpurkauksia, joilla on tavallaan sivulliset uhrit, vaikka asia sinänsä olisikin oikeaa.