Ulkonäköpaineet ja itsensä tarkkaileminen.
Moi kaikille! Täällä kirjoittaa 26-vuotias mies. Tämä minun tarinani on itseasissa aika outo, kun nämä ulkonäköpaineet alkoivat vasta aikuisena. En teininä tarkkaillut ulkonäköäni sen kummenkin,vaikka silloin sitä yleensä tarkkaillaan.
Kaikki alkoi noin 18-vuotiaana, kun huomasin hiustenlähdön. Asia ei sinällään tullut yllätyksenä, kun käytännössä kaikki sukuni miehet ovat/olivat kaljuja/kaljuuntuneita. Kasvatin sitten pitkän tukan, että saisi peiteltyä asiaa. Tämä peittely jatkui varmaan viisi vuotta suurin piirtein. Lopulta kuitenkin tukka alkoi olla niin harva, että päätin pitää siilitukkaa. Pari vuotta olen ajanut ihan höylällä kaiken pois, kun se karkaava hiusraja tekee hirveän epävarmaksi.
Tämä hiustenlähtö sitten aiheutti sellaisen dominoefektin, jossa koko naamani on sitten ruma. Haluasin kasvattaa tuuhean parran, koska kaikki sanoo, että kaljun pitää olla parrakas, mutta en pysty kasvattamaan hyvää partaa. En muistaakseni nuorempana ikinä ajatellut olevani ruma.
Epävarmuuksissani sitten menin netin yhdelle isoimmalle ulkomaalaiselle keskustelupalstalle arvioitavaksi, että ”olenko niin ruma kuin luulen”. Suurimman osan mielestä oli ihan tavallinen, joidenkin mielestä hyvännäköinen, mutta kukaan ei sanonut rumaksi. Joku mainitsi, että mulla on normaalia miestä paljon feminiimisemmät kasvot, joka tuntui huonolta. Puhun kuulemma itselleni liian rumasti.
En ole koskaan ollut vielä itsevarma, eikä ollut hyvää itsetuntoa, mutta nyt se ainakin on ihan pohjamudissa. Sisäinen ”mörköni”, eli minäpuhe kuulemma liian negatiivista. Se pitäisi jotenkin korjata.
Tuli hirveän sekava teksti, mutta jos kukaan ymmärsi mitään.