TYÖTTÖMYYSTUKI KARENSSI

TYÖTTÖMYYSTUKI KARENSSI

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 09.06.2016 klo 21:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 09.06.2016 klo 21:28

Hei,

Minulla on sellainen tilanne, että eroan AMK:sta. Ala ei tunnu omalta, ja en halua enää lykätä aloitusta, sillä jo nyt tunne on erilainen. Oli alusta alkaen epävarma…

Mutta voiko minulle tulla karenssi tästä? Olen alle 25, mutta minulla on ammatillinen tutkinto.

Ahdistaa tämä asia suuresti….😭

Osaisiko joku auttaa minua?

( en löytänyt tietoa netistä, eikä TE – toimistossa vastattu vielä)

Käyttäjä kirjoittanut 10.06.2016 klo 08:54

Tässä linkissä lukee kaikki kai
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/alle_25vuotiaat/index.html

Koska sulla on jo ammatti, et kai menetä työttömyyskorvaustasi.
En vaan ymmärrä miksi on parempi olla työtön kun käydä jotain ei-kiinnostavaa koulutusta johon on jo päässyt.
Varsinkin, kun on nuori.
Vaikka tämä on kriisikeskus ja pitäisi kai yrittää antaa vertaistukea mutta minusta ketään ei pidä tukea elämään työttymyyskorvauksilla.

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 10.06.2016 klo 12:58

Moi aavameri!

Sinuna odottaisin kuitenkin vielä te-keskuksen vastausta. Ja sitä paitsi ennen opiskelupaikasta luopumista yrittäisin varmaan käydä juttelemassa te-keskuksen ammatinvalintapsykologin ja/tai koulutusneuvojan kanssa. Amk-opiskelupaikan saaminen ei kuitenkaan ole itsestään selvää ja joskus oppilaitoksen sisällä voi tehdä linjan vaihtoja. Itse tunnet itsesi toki parhaiten, mutta minua mietityttää kuinka paljon masennuksesi vaikuttaa päätöksen tekoon ja onko sinulla kaikki tarpeellinen tieto päätöksen tekemiseen. Miksi koet että päätös pitää tehdä juuri nyt (vaikka voisit vielä lykätä asiaa)?

Käyttäjä tira kirjoittanut 10.06.2016 klo 13:46

Jeps eli ota ensin yhteys TE-toimistoon ja toimi vasta sitten. Siitä puljusta kun on kyse, niin tiiä mitä yllätyksiä pian tulee ja yleensä ne ei ole hyviä 😑❓
Hmmm... pystyykö amk:n sisällä vaihtaa tutkintoa todella? Sen tiedän et ammattikoulussa voi, mutta jos tuollakin voi niin oispa itse tiennyt aiemmin. Oisin pompannut itse saikkarin opinnoista sosionomi puolelle.

Käyttäjä kirjoittanut 10.06.2016 klo 14:23

Kannattaa puhua koulupsykologisi tai opinto-ohjaajasi kanssa vaihtoehdoistasi ennenkuin teet enempää ratkaisuja.

Jos vain taloutesi sallii, niin yhtenä vaihtoehtona voi olla ilmoittautuminen poissaolevaksi jollekin lukukaudelle. Silloin saat pelattua lisää aikaa itsellesi ja selvitettyä rauhassa ajatuksesi, vaihtoehtosi ja tavoitteesi. Jos henkinen jaksamisesi on kunnossa niin sinä aikana voit tietenkin tehdä töitäkin taloutesi tueksi ja hakea suuntaasi.

Työkkäristä saa ammatinvalintapsykologin apua myös netin välityksellä. Jos jaksat niin kysy onnistuuko palvelun käyttö jo ennenkuin teet ratkaisua opintojesi suhteen?

Teit sitten miten tahansa, olet kuitenkin ensisijaisesti vastuussa itsellesi, eikä sinun tarvitse antaa toisten mielipiteiden ohjailla omaa elämääsi. Neuvoja ja näkemyksiä ne vain ovat, mutta niistä voi olla apua omiin mietintöihisi.

Voimia ja toivottavasti löydät itsellesi pian itsesi näköisen ratkaisun! 🙂🌻