Työttömyys ja työelämän mahdottomuus

Työttömyys ja työelämän mahdottomuus

Käyttäjä Kireama aloittanut aikaan 23.01.2023 klo 02:26 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Kireama kirjoittanut 23.01.2023 klo 02:26

Uusi kirjoittaja täällä hei. Olen elämässäni umpikujassa ja täysin selkä seinää vasten. Ei mihinkään minne paeta, ei mihinkään minne mennä. Olen työtön päätoiminen opiskelija, ja tein ennen opiskelun aloittamista valintoja, jotka nyt kostautuvat. Toimeentulo loppuu kuin seinään helmikuun aikana ja koska statukseni on opiskelija (ylempi korkeakoulututkinto), en saa mitään tukia. Kelalle on aika varattuna, mutta todennäköisesti joudun nostamaan lisää lainaa jo entisen summan lisäksi  (joka on tietenkin maksamatta ja korot nousevat). Haen töitä hullun lailla ja viimeisen kuukauden en ole ajatellut mitään muuta kuin työnhakua ja selviytymistä. Lähetän viikossa useita kymmeniä hakemuksia oman maakuntani alueelta – tuloksetta. Olen tehnyt ensimmäisistä opinnoista valmistumisestani asti pelkkiä pätkätöitä ja määräaikaisuuksia. Elämä on ollut pelkkää epävarmuutta koko ajan, päivästä toiseen. Nukun huonosti, olen valtavan ahdistunut koko ajan, huoli painaa taloudesta ja selviytymisestä. Työkkäri ehdotti vaihtoehdoksi opintojen lopettamisen, mutta en haluaisi luovuttaa koska olen jo melkein loppusuoralla. Tuntuu, ettei mikään julkinen instanssi (kela, te-toimisto) ymmärrä, miten raskasta tämä kaikki on. Toisaalta, miksipä niiden pitäisikään ymmärtää. Ei heidän työnsä ole jakaa sympatiaa.

Olen katkera, väsynyt, masentunut, ahdistunut. Im-ajatukset pyörivät nyt päivittäin mielessä. Asun yksin. En ymmärrä, miksi työnhaku on näin vaikeaa. En pääse haastatteluihin, koska olen todennäköisesti ylikoulutettu tai muuten epäsopiva, vaikka haen työpaikkoja laidasta laitaan. En halua kuuta taivaalta, vaan työn, jonka turvin pystyy elämään tavallista arkea. Saisi rahaa, edes vähän. 

Elämästä on kadonnut värit kokonaan. Minulla on jo nuoresta asti ollut mt-ongelmia ja viimeisin episodi tapahtui vuosi sitten. En missään vaiheessa ole ollut niin sanotusti ”täysin terve”. Nyt alkaa tuntua siltä, että kuppi alkaa olla vihdoin täysi. Ei enää jaksa. Koko työelämä ja työnhaku on naurettavaa teatteria, jossa mahdollista työnantajaa pitää liehitellä ja viihdyttää ties millaisin kepposin ja kuperkeikoin. Että pääsisi edes haastatteluun. Että saisi edes mahdollisuuden. 

Kiitos kun jaksoit lukea. 

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 23.01.2023 klo 07:29

Hei. Keskeytä opinnot terveydellisistä syistä, sano että jatkat myöhemmin opintoja. Sovi maksujärjestely tai anna mennä velat ulosottoon jolloin tulee maksujärjestely. Et mainitse minkä alan töitä etsit tai mikä on koulutuksesi mutta jos olet humanistisen alan ihminen kannattaa harkita töiden etsimistä ulkomailta kuten pohjoismaista, joten avaa työnhakuprofiili itsellesi esimerkiksi Ruotsin työkkäriin, osoite ams.se. Etsi töitä / tarjoa työtä somen kautta. Oletko kysellyt sukulaisilta tai kavereilta onko heillä tiedossa työpaikkoja itsellään tai lähipiirissä? Kysy neuvoja ja tsemppausta seurakunnasta tai työttömien yhdistyksestä.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 8 kuukautta sitten. Syy: lisäys
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 23.01.2023 klo 20:06

Kireama kirjoitti:
Työkkäri ehdotti vaihtoehdoksi opintojen lopettamisen, mutta en haluaisi luovuttaa koska olen jo melkein loppusuoralla.

Jos siirtyisit päätoimisesta opiskelijasta työttömäksi työnhakijaksi, mutta haastattelurintamalla on edelleen hiljaista, olisiko mahdollista naputella puuttuvia suorituksia kasaan työnhaun ohessa? Silloin ei tarvitsisi luopua valmistumis-haaveista (korkeintaan lykätä sitä hieman, jos työnhaku heikentää opiskelun tehoa tai satut saamaan töitä ennen valmistumista) mutta tukala taloustilanne voisi helpottaa.

Se, kun haastattelukutsuja ei lähetetyistä hakemuksista huolimatta tule, on kyllä kurja tunne ja alkaa jatkuessaan syödä itseluottamusta keneltä tahansa. Vaikeaa, tiedän, mutta silloin ei auta muuta kuin sitkeästi muistutella itselle että kyse ei välttämättä ole osaamisesta tai sen puutteesta vaan ihan vaan siitä että päteviä hakijoita on enemmän kuin paikkoja. Myös sitä kaiketi tapahtuu että paikka tulee yleiseen hakuun vaikka työnantajalla olisi jo mielessään tietty henkilö jonka aikoo palkata, mikä myös vähentää todennäköisyyttä päästä haastatteluun asti. Onko sinulla jotakuta luotettavaa alan tuntevaa henkilöä, jolta voisit pyytää palautetta hakemuksestasi? Ehkä osaamisen markkinoimisesta voisi löytyä jotain kehitettävää. Myös jotkut ammattiliitot tarjoavat tällaista hakemuksen sparraus-apua.

Joillakin aloilla ja alueilla, joilla työpaikkoja on vaikea löytää, saattaa olla myös mahdollista saada palkkatukea. Jos työkkäri myöntää palkkatukikortin, se tarkoittaa ettei työnantajan tarvitse kattaa kokonaisuudessaan palkkakuluja millä voi olla merkitystä varsinkin pienille työnantajille.

Tsemppiä kovasti opintoihin ja töiden etsintään!

Käyttäjä Kireama kirjoittanut 24.01.2023 klo 00:22

Kiitos teille hyvistä vastauksista. En tiennyt, että opinnot voi keskeyttää terveydellisistä syistä ja palata niihin myöhemmin takaisin. Luulin, että se on kerta ja vainaa, jos opinnot keskeytän. Olen tehnyt syksystä asti puuttuvat kurssisuoritukset kasaan ja enää olisi opinnäytetyö. Koulu on tähän asti ollut kyllä hyvinkin tukena, ja olen saanut järjesteltyä kurssit hyvin. Ja ne menivätkin hyvin, ei siinä. Voisin ehkä saada opinnäytetyöhön jotain tukea koululta - siis aiheen valintaan. Hain toiseen kaupunkiin kesätöihin ja samalla sinne haettiin korkeakouluopiskelijoita tekemään opinnäytetyötä eri aiheista. Onhan tässä monta riviä vetämässä.

Sain ajatuksiini selkeyttä, kiitos kun jaoitte tietoanne. Soitin tänään erään työpaikan perään, kysyin haastattelusta. Luulin että kandidaatit on jo valittu ja päätös tehdään tällä viikolla, mutta todellisuudessa hakemuksia ei ole vielä edes alettu käymään läpi. Olen varovaisen toiveikas.

Joka tapauksessa teen päätöksen vasta, kun olen saanut kaiken mahdollisen tiedon kelalta ja työvoimatoimistosta.

Helpotti kirjoittaa tänne ja nyt ei tunnu enää niin yksinäiseltä.