Halusin aloittaa uuden ketjun aiheesta, kun en toista löytänyt. Haluaisin keskustella muiden työttömien tai muuten pois työstä olevien kanssa. Mitä ajatuksia tai tunteita se herättää?
Itselläni loppui juuri vajaan vuoden sairausloma ja nyt olen työtön. En palaa entiseen työhöni, sillä en kertakaikkiaan enää viihdy siellä. Olen vaihtamassa kokonaan alaa ja hakenut opiskelemaan. Mieli on maassa, sillä en ole saanut opiskelupaikkaa. Hain opiskelemaan jo ennen sairastumista, mutta ei tärpännyt. Ja juuri tänään sain tietää, etten päässyt koulutukseen, johon hetki sitten hain.
Nyt on työnhaku edessä. Olin nykyisessä (vai pitäisikö sanoa entisessä) työssäni 10 vuotta ja muuta kokemusta minulla ei ole. Vastaavia töitä en aio hakea enää enkä ottaa vastaan, jos työvoimatoimistosta tarjotaan. Olen käynyt siellä ammatinvalinnan ohjauksessa ja tehnyt selväksi, etten terveydellisistä (psyykkisistä) syistä aio näin tehdä. Saa nähdä miten käy, pakottavatko vasten tahtoa inhottavaan työhön vai saanko rauhassa etsiä muuta.
Millaisia kokemuksia muilla on työnhausta ja siitä kun töitä ei löydy? Nirso en ole, mutta vaatimustaso tuntuu olevan työnantajilla hirmuinen. Aina tuntuu löytyvän joku kokeneempi.
Tuntuu, että olen väliinputoaja. Psyykkisistä syistä tarvitsen tukea työhön palaamiseen. On mietitty työkokeilua ja harjottelua ym. Tuntuu vain, etten ole riittävän huonokuntoinen vaan minun oletetaan kykenevän hoitamaan kaikki itse. En ole riittävän nuori, mutten riittävän vanhakaan.
Ajatus pitkään työttömänä olemisesta masentaa aivan kamalasti. Kuitenkaan en koe enää olevani sairasloman tarpeessa.
Kirjoitelkaa ja ihmetellään yhdessä!