Työpaikkakiusaaminen ja sen pitkäkestoiset vaikutukset
Heippa. ajattelin tämmöiseltä kantilta kirjoittaa masennuksesta. Itsellääni on ollut masennusta sillointällöin aikalailla koko aikuisiän ( toisinaan uusii) ja varmaan jo lukioikäisenäkin saattoi olla ( näin jälkeenpäin ajateltuna) vaikka se varmaan meni murrosiän yms piikkiin enemmän, joskin muistan kyllä itse että joskus ajattelin että ei ehkä ole aivan normaalia olla NIIN masentunut kun toisinaan olin.
Mutta siis. Taannoin pressanvaaleissa ( noissa edellisissä) monessa keskustelussa P Haavisto sanoi, että Suomi on vähän sellainen kiusaajien yhteiskunta. Tuolloin koulukiusaaminen oli eniten tapetilla, mutta työpaikkakiusaaminen myös.
Noh, omat kokemukset seuraavanlaisia: aloitin työt laboratoriovälinehuoltajana nelisen vuotta sitten, ja ensin olin vaihdellen eri osastoilla miten tarve vaati. Reilun vuoden jälkeen minut siirrettiin vakituisesti työpisteeseen, josta oli yleisessä tiedossa että siellä töissä olevat kaksi muuta ihmistä ovat nk ”hankalia”- Vähän jännittäen sinne siis menin, mutta aluksi meni ihan oK.
Sitten ensimmäinen kupru tuli siinä kohtaa, kun risteilin tämän ja toisen , kahta kerrosta ylempänä olevan osaston väliä. Koiraani oli purrut kyykäärme päähän, ja se meni todella huonoon kuntoon. Olin siis tosi stressaantuntu, koira yliopistollisen eläinsairaalan teho- osastolla, eikä tietoa toipuuko se lainkaan vai ei. huonolta näytti. 😑❓. En pystynyt hädältä ja huolelta syömään paljon mitään ( en vaan saanut mitään alas) , nukkumisenkin kanssa oli niin ja näin.
Tilanne oli siis aika kamala. No eräänä iltapäivänä eläinlääkäri taas soitti, että koiran tilanne ei näytä ollenkaan hyvältä nyt, ja mitä haluan tehtävän ?? että verensiirtoa voidaan vielä kokeilla, vaikka se oli jo yhden verensiirron saanut, mikä ei ollut auttanut toivotulla tavalla mutta muutakaan ei enää tehtävissä kuin antaa uusi. Piti siis valmistautua siihen , ettei rekku ehkä selviäkään ☹️. kuitenkin sanoin että annetaan nyt vielä toinen verensiirto ( minulta kysyttiin tätä erikseen kustannussyistä) ja jäätiin jännittämään miten käy. Tämän puhelun jälkeen (jolloin olin aikalailal poissa tolatani) sovittiin että menisin ko työpisteeseen ”puoleksi päivää” seuraavana työpäivänä.
Ymmärsin tämän tarkoittavan , että menen sinne 12:ta, vaikka tietysti sen olisi voinut ymmärtää niinkin että menen aamulla ja olen siellä 12 asti, mutta asiaa ei täsmennetty, enkä sillä hetkellä tullut tarkentaneeksi. Menin siis seuraavana aamuna toiseen työpisteeseen, ja ”puoleksi päivää” siis kello 12 toiseen työpisteeseen.
Kollegat olivat aivan raivona, että missä olen luuhannut, he kyllä tieisivät että olin toisessa kerroksessa, mutta että minunhan piti olla heidän työpisteessään aamupäivä. ”Häivytkös täältä , me ollaan jo tehty kaikki työt ! 😝” – Sanoin että olin tosi, tosi pahoillani, mutta olin ymmärtänyt että mun piti tulla sinne kello 12. ”Etkä ymmärtänyt ! SINÄ ET VAAN KUUNNELLUT !!” sanoi kiusaaja.
Tuli vähän semmoinen tunne että jaahans, vai niin. 🙄. vähän pahoitin mielenikin , mielestäni se nyt ei ollut kovin asiallinen. Toistin että ihan oikeasti luulin…. ”EI ; SINÄ ET KUUNNELLUT”-. no se siitä: he tiesivät tasan tarkkaan että olin ollut kahta kerrosta ylempänä. heillä olisi ollut mahdollisuus soittaa sinne työpuhelimella, tulla hakemaan minut , tai soittaa mulle kännykkään, mutta eivät näin tehneet, vaan ennemmin sitten rähjäsivät kun kävi ilmi tämä väärinkäsitys.
No tilanne rauhoittui, koiranikin selvisi käärmeenpuremasta, työnteko jatkui kuten ennenkin. jotenkin vain koin ilmapiirin vähän oudoksi työpisteessä oli kaikenlaista stressiä yms ja kärsin unensaantivaikeuksista joihin en osannut hakea apua, koska olisi tuntunut tyhmältä mennä lääkärille valittamaan sitä ettei saa unen päästä kiinni. Tai tuntui että ihmisillä on oikeitakin ongelmia ja minä kitisisin ettei uni tule ?? just 🤨. No tilanne kärjistyi siinä vaiheessa kun toinen (jonka kanssa tulin paremmin toimeen vaikka hän olikin hankalamman ihmisen maineessa) sai YT neuvottelujen jälkeen potkut. Muutaman kerran myöhästyin, kun nukuin pommiin, ei kauhean paljoa mutta kumminkin. Siitäkö se rähinä lähti, ja kun sitten rupesin jännittämään asiaa niin noidankehä oli valmis. Jännitin nukatamista ja heräämistä, en saanut nukuttua, nukahdin vasta aamuyöstä, ja kun olisi pitänyt herätä olin ihan loppu ja joskus myöhästyin työstä. Työnteko sinänsä ei tästä kärsinyt, kyseinen työ ei siis ollut sellaista, että se oikeasti olisi maata kaatanut jos toinen tulee myöhemmin, ja sitäpaitsi meillä oli työaika liukuma, jonka pitäminen muuten oli ollut OK.
No puhuin kyllä univaikeuksistani, ja kollega niitä harmitteli, mutta ongelma kuitenkin paheni. Lopulta oltiin tilanteessa jossa hän piti mykkäkoulua, oli todella ilkeä ja asiaton , ja tunnelma jokseenkin painostava. Olin siinä kohtaa univaikeuksien takia tilannut ajan työpaikkalääkärille, ja sinä päivänä kun piti sinne mennä ( aika oli päivällä) oli taas töihin tullessa mykkäkoulu. Ajattelin että en halua edes samassa tilassa ko ihmisen kanssa olla, joten vietin aamutöiden jälkeen aamupäivää tehden määräaikaistöitä, pyyhin varaston hyllyistä pölyjä , siivosin laboratorioiden kaappeja jne. Kun menin hakemaan työpisteestä käsilaukkuani, sanoi Kiusaaja sanasta sanaan : ”kuule Pia, mistä saa sellaisia työpaikkoja joissa palkka juoksee, vaikka ei teekään mitään ?? ” Olin ihan että täh…. ja hän jatkoi ”kun sinulla näyttää sellainen olevan, minäkin haluaisin sellaisen” ja jaadajaada että en tee töitä ja hän joutuu tekemään kaiken yksin jne. Jälkeenpäin vähän huvitti se, että Kiusaajahan oli koko ajan istunut työpöydän ääressä hesaria lukien ( minkä pystyin aina ohikulkiessani toteamaan) tuntikaudet. 🙂👍
Siinä tilanteessa kauhean väsyneenä ja stressaantuneena kuitenkin vain pillahdin itkuun ( VIRHE) ja sanoin että hän on ”kamala ihminen” säntäsin pukuhuoneelle ja soitin kännykästäni esimiehelleni itkuisen puhelun, jossa sanoin etten enää jaksa sen ihmisen kanssa olla työssä, ei tästä tule mitään. Esimies tuli juttelemaan , ja oli ymmärtäväinen. Menin lääkäriin, ja sain lähetteen psykologille ja 2 vko sairaslomaa.
Kun palasin sairaslomalta , Kiusaaja väitti että ”ei ollut tiennyt” että minulla oli univaikeuksia, ja ei ollut tarkoittanut mitään pahaa. Jälkeenpäin hän myös väitti ( kun kerran otimme viime kesänä yhteen tosi kovaa- ensimmäinen ja ainoa kerta) että häntä oli aivan syyttä moitittu silloin ( esimieheni oli puhunut hänen kanssaan) vaikka hän ”vain yritti neuvoa ” minua työssäni.
Tuli tilanteita, joissa hän sanoi että työstäni oli tullut reklamaatioita, mutta kun asiaa (esimiesten ja asiakasryhmien kanssa ) selvitin, niin ei ollut kukaan minusta selkäni takana valittanut. Mielenkiintoista kyllä , kun sitten loppujen lopuksi sain tehtyä päätöksen että vaikka työsuhteeni jatukisikin ( se ei rekrytointikiellon ja säästöjen vuoksi jatkunut) en enää voisi olla tuossa työpisteessä, ja kerroin siitä asiakkaille että enää tän vuoden puolella en siellä olisi ( jotteivat ihmettele minne yht äkkiä hävisin ) niin eräs ihminen jolle tohdin kertoa syynkin, sanoi että harmi ,hän on myös kokenut Kiusaajan aina kyllä vähän ”vaikeasti lähestyttäväksi ja hankalaksi” ja onpa ikävä kuulla että on ollut tällainen tilanne. Mielenkiintoista oli siis se, että tämän ihmisen oli taas Kiusaaja maininuut minulle olevan ”tosi hankala ja V*TTUMAINEN IHMINEN”.
Samankaltaisia kommentteja tuli muutamia muitakin.
Kiusaamistahan oli siis jatkunut aika systemaattisesti ja pitkään. Toisin kuin olisi pitänyt, en ottanut asiaa puheeksi esimieheni kanssa, koska ajattelin etten halua olla ”valittaja ” tai ”ruikuttaja”. toisekseen, niinkuin monesti kiusaamissuhteessa taitaa olla ( tai henkisen väkivallan tilanteessa siis yleensäkin) ei se toki aina ollut sitä yhtä ja samaa, vaan välillä meni ihan okei. Sitten taas jostain Kiusaaja otti kipinää ja meno jatkui. Toisaalta oli lomat, viikonloput, minun lähipoiskelupäiväni jne, jotka pätkivät sitä olemista, ja etenkin lähipäivät koululla olivat henkireikä, että ajattelin että kyllä jaksan ja otan työn työnä, enkä valita.
Viime kesä oli tosi vaikea, kuten myös koko loppuvuosi, ja olin psyykkisesti itse tosi huonossa kunnossa. Takuulla uupumista ja masennusta sen jatkumisen kiusaamisen ja kyyläämisen seurauksena, vaikka en sitä silloin itse kovin selvästi tajunnut. Tajusinhan toki, että ei ole normaalia olla niin väsyyt tai ”väsynyt” ettei (muka) jaksa sähkömittaria lukea, siivota , eikä mitään muutakaan juuri, mutta en osannut hakeutua hoitoon. Aiemmin olin kyllä päässyt työpaikkapsykologin puheille , mutta jotenkin en jatkossa osannut sitä pyytää ja lääkäri määräsi vain masennuslääkkeitä.
Käytännön seurauksia tästä oli tietysti se, että talous alkoi mennä solmuun eikä siihen tarvita paljoakaan kun tulot ovat pienet. Sehän ei masennusta ja ahdistusta tietenkään milläänlailla vähennä. Yllättävintä oli kuitenkin se, että siinä suossa rämpiessä en tajunnut , kuinka huono tilanteeni oli, ja kun tuli tieto, että työsopimusta ei uusittaisi, odotin vain sitä että vuosi kuluu loppuun ja pääsen sieltä Kiusaajan hampaista pois.Kun sitten pääsin niin sillioin vasta iskikin väsymys ja saamattomuus-. ( jos sitä siksi voi sanoa).
Olin jotenkin ajatellut, että kun pääsen pois, vaikka tiesinkin jääväni työttömäksi, niin jo helpottaa, mutta olo vain paheni. 😠
Toimintakyky oli ihan minimissä, ja laskut alkoivat kasaantua taas. Olin itse siitä väsymyksestä ja uupumuksesta ihan ihmeissäni, ja apua /tukea en oikein saanut mistään. Muistan kyllä, että vuoden loppua kohden ja vuoden alussakin ajattelin että nytkö olen oikeasti sekoamassa, ja tältäkö tuntuu kun ihminen saa hermoromahduksen.
Eli vaikka paljon puhutaan siitä, että on kamalaa että on työpaikkakiusaamista , tai koulukiusaamista, niin miten mahtaa olla ns jälkihoidon laita. Eipä sitä ole, tai apua kyllä saa mutta sen hakeminen on sittten kiusatun itsensä kontolla. Helposti ajatellaan, että kun kiustattu pääsee kiusaamistilanteesta pois, niin se on ongelma ratkaistu. Kiusatulla voi kuitenkin olla kasaantuneena sellaista taakkaa jonka seuraukset voivat olla arvaamattomat. Elämänhallinnan ja käytännön asioiden hoitamisen lipusminen näkyy talousongelmina , jotka aiheuttavat lisäongelmia.
Ja sitten tämä ,että koulukiusatuista sanotaan, että onko siinä kiustatussa jokin vika, kun helposti tulee uudelleen kiustauksi , vaikka vaihtaisi koulua-. Sama kuviohan saattaa toistua monta kertaa. Voiko kyse olla siitä että sitä jälkipyykkiä ei pestä, ajatellaan että paikkaa vaihtamalla asia on sillä selvä, vaikka ehkä tarvitsiis siellä uudessa koulussa esm tukea ja tsemppiä alkuun, jotta ns toipuisi siitä kiusaamisesta kunnolla.
En tiedä, mitä se tuki voisi olla , varmaan jonkinsortin terapiaa, tai ainakin jonkinlaista ”kevytterapiaa” / seurantaa, ettei rupea sama kuvio toistumaan.
Sama juttu työpaikoilla. Eräs ystäväni vaihtoi ”lennossa” työpaikkaa paiaksta jossa oli (jossainmäärin ) kiusattuna toiseen, eikä mennyt kauaa kun hän itkuisena soitteli minulle, että häntä sielläkiin kiusataan. Hänet siirrettiin kolmanteen paikkaan jossa on mennyt hyvin ja kaikki toiminut, eikä mitään kiusaamisonglemaa ole.
Ei ole myöskään ainoastaan ( jotkut ) koulut, joissa kiusaamisongelman olemassaolo vain kielletään täysin , sellaisia työpaikkojakin on ( mm mun ystävän en työpaikka)
Millaisia kokemuksia ihmisillä on tästä ?? keskustelua ??-..