Työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen
Olen 44-vuotias mies ja minulla on vuosien varrelta monta mielenterveysdiagnoosia.
Tärkeimmät ja pahimmat ovat kaksisuuntainen mielialahäiriö ja yleistynyt ahdistunei-
suushäiriö.Toistakymmentä vuotta sitten minulta hylättiin kuntoutustuki,samoin v.2005.
Viime talven vaikeuksieni takia hoitava lääkäri kirjoitti minulle B-lausunnon pysyvää
eläkettä varten ja muutaman kuukauden odottelun jälkeen se meni hieman yllättäen
läpi.Olihan lääkäri tosin maininnut todistuksessa mm. että ”työkokeilut ovat epäonnis-
tuneet eikä niihin katsota olevan mahdollisuuksia” ja ”lääkkeet eivät ole tuoneet apua
toivotulla tavalla”.Nyt siis opettelen eläkeläisenä olemista,sopeutumista se vaatii.On-
neksi minulla on harrastuksia,esim. kirjoittaminen,muukin kulttuuri,penkkiurheilu jne.
Mietityttää tämä tilanne,kun tässä iässä onkin tilanteessa,ettei tarvitse enää työkkärin
ovea avata.Tosin rahallista puolta katselin,että kuntoni niin salliessa olisi päästävä
johonkin osapäivätyöhön esim. sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen klubitalon kautta.
Sellainen on kotipaikkakunnallani ja olen käynyt siellä jo muutenkin.
Onko teitä kohtalotovereita,etenkin mielenterveyden takia ennenaikaisella eläkkeellä
olevia?MItä elämäänne kuuluu tällä hetkellä ja millaisella taustalla?