Työkyvyttömyyseläkkeellä sinnittelystä ja työ-/opiskeluhaaveista

Työkyvyttömyyseläkkeellä sinnittelystä ja työ-/opiskeluhaaveista

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 20.09.2022 klo 11:41 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 20.09.2022 klo 11:41

Minulla on nyt kolmas vuosi nyt menossa työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ehkä pitäisi kirjoitella vähän enemmän taustastaan, jotta muiden olisi helpompi hakea samaistumispintaa, mutta aloittelen nyt näin pintapuolisesti vain tiedustelemalla, että kuinka moni mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle jääneistä on jotenkin päässyt  takaisin vielä työnsyrjään kiinni (osa-aikatyö tai työ satunnaisesti) tai opiskelee tai edes haaveilee näistä asioista?

Itsellä olisi vielä toiveita palata näihin, mutta näin itse yksikseen tuosta ns. normielämästä syrjään jääneenä ei ole yhtään helppo yrittää ponnistaa takaisin näiden asioiden pariin. Varsinkin kun tukea tässä tilaanteessa oleville ei tunnu enää niin kovin helposti olevan tarjolla kun iän puolestakin olen jo keski-ikäinen. Nuoremmilla on ehkä vähän eri tilanne. 

Itse koen kyllä että olisin kykenevä tekemään ainakin jotain sopivaa osa-aikatyötä tai miksi ei vaikka opiskelemaan kotoa käsin etäopintoina, mutta vaikeutena on vain löytää apuja tai sopivaa suuntaa mihin sitä ryhtyisi. Mikään 100% terve kuin sitä ei kuitenkaan ole ja jaksaminen rajallista, niin on otettava moni asia tässä huomioon.

Oman hankaluutensa aiheuttaa myös palkan, työkyvyttömyyseläkkeen ja asumistuen yhteensovittaminen, sillä näiden asioiden kanssa vekslaaminen on hyvin vaikeaa ja stressaavaa. Ne jotka ovat näiden asioiden kanssa kamppailleet, niin tietävät mistä puhun.

Tie ja paluu työntekoon ei siis ole helppo monin tavoin eikä työmarkkinoiltakaan ihan helpolla löydy töitä meille ns. normielämän rattailta pudonneille, paitsi jos on onnekas ja on suhteita.

Vielä tuntuu kuitenkin että mielenterveyden sairaudet eivät ole ihan niin ok ja ymmärretty asia kaikille kuin voisi ajatella valtamedian juttujen perusteella eli ennakkoasenteita kyllä löytyy edelleenkin- valitettavasti.

Eli tosiaan mielenkiinnosta nyt  kyselen löytyykö muita samassa tilanteessa olevia eli vielä työstä ja/tai opiskelusta haaveilevia? Jospa meitä löytyisi ja voisi saada hyviä vinkkeja sekä vertaistukea päästä asiassa jotenkin eteenpäin. 🙂

 

 

Käyttäjä Axulinen83 kirjoittanut 17.12.2022 klo 20:42

Hei!

Oon ollut täältä pois hetken aikaa. Tilanne itsellä on ihan yhtä p...kun edelliselläkin kerralla. Tosiaan noihin yhdistyksiin voi päästä töihin helpoiten näin aina vuoden alussa. Kuulin että silloin yhdistykset saa tietää ovatko saaneet valtiolta tai Stealta avustuksia niin paljon että pystyisivät palkkaamaan.

Se paikka mistä noita voi katsella vuoden alussa on sellanen kun: Paikka auki projekti tai paikka auki ohjelma. Laittaa vaan googleen jomman kumman noista nimistä ja siellä sivuilla pystyy rajaamaan ja katsomaan esim.oman paikkakunnan yhdistysten tiedot että kuka on hakenut tukea ja mitä varten ja kuka sitä saa. Löytyy varmaan facebookin kautta myös mutta siitä en tiiä kun en oo siellä kirjoilla.

Ite jatkanut etsimistä ja samaan seinään törmään. Oon päättänyt että mä en jaksa enää tätä. Luovutan...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 09.01.2023 klo 15:15

Aloittajalle: Moi, mulla menee nyt toistaiseksi voimassaoleva työkyvyttömyyseläke. Siis ilman määräaikaa. Olen ihan tyytyväinen, että se päätös tuli. Kun ennen sitä jatkettiin vain vuodella eteenpäin. Olen ajatellut tässä viime aikoina, että saatan olla koko loppu elämän eläkkeellä. Vaikka olen vasta 33 v. Mutta kuitenkin. Olen ollut eläkkeellä 18-vuotiaasta saakka. En ole siitä mitenkään katkera. Elämässä on sattumalla osuutensa.

Olen toki opiskellut kaikenlaista tässä viime vuosina. Lähinnä avoimen puolella.

Toki toivon että pääsen vielä työelämään... Että sinänsä samassa tilanteessa kuin sinäkin...