Työkyvyn arviointi ja ahdistava tulevaisuus
Olen ollut kuntoutustuella n. 8 vuotta, jos oikein muistan, sosiaalisten tilanteiden pelon ja paniikkihäiriön takia. Tilanteeni ei ole kolmen vuoden psykoterapiasta, vuoden ryhmäterapiasta, fysioterapiasta, erilaisista lääkekokeiluista ja säännöllisistä mielenterveystoimistokäynneistä huolimatta parantunut juurikaan. Tosiasia on, että toisten ihmisten läsnäolo ahdistaa minua, ja tilanne on johtanut siihen, että minun on hyvin vaikea mm. liikkua ulkona, edes omassa pihassa, ahdistumatta, ja välttelen ahdistavia tilanteita enemmän kuin tehokkaasti.
Minulle haettiin taas kerran jatkoa kuntoutustukeen vuodeksi, mutta Kela ilmoittikin, että jatkoa annettiin vain reilu puoli vuotta, ja että minun tulee käydä työkyvyn arvioinnissa. Olen itkenyt ja märehtinyt asiaa siitä asti, kun kutsun sain, ja nyt ensi viikolla pitäisi sitten mennä kuntoutuslaitokseen arvioitavaksi. Pelkään jo pelkkää arviointitilaisuutta, ja sitä, että minut pakotetaan tekemään asioita, joita en pelkojeni ja huonon itsetuntoni takia yksinkertaisesti pysty tekemään. Ja kaikkein eniten pelkään, että tämän kaksipäiväisen arvioinnin tuloksena minulle ilmoitetaan, etten enää saakaan kuntoutustukea, vaan olen työkykyinen. Pelkään, etten pysty ilmaisemaan itseäni arvioivien lääkärien edessä niin, että he todella ymmärtäisivät, millaista elämäni on tämän ahdistuksen kanssa.
Jos kuntoutustukeni lakkautetaan, en näe mitään toivoa tulevaisuuteni suhteen – minulla ei mm. ole enää varaa asua nykyisessä asunnossani, jos eläkkeensaajan asumistuki loppuu. En toisaalta haluaisi tappaa itseäni, koska tiedän, että se särkee vanhempieni sydämen, mutta en vain näe mitään muuta ratkaisua, jos tukeni lopetetaan.
Kaipaisin jotain kannustavia sanoja, tai edes kertomuksia, miten työkyvyn arviointi on muilta sujunut. Joku, kertokaa, ettei se ole sellainen inkvisitiotilaisuus, jona sen sieluni silmin näen!😯🗯️