Oma sairaustilanteeni ei ihan samanlainen ole kuin aloittajalla, mutta samassa paatissa muuten kökötetään. Erinäisistä syistä (hirrrrrveen pitkä tarina) jo vuosia "uinunut" ahdistukseni alkoi oireilla syksyllä 2012. Siitä lähtien se on joka syksy palannut ja olen sen kuriin saanut lääkeannoksen nostolla.
Viime syksynä, kun neljännen kerran iski ahdistukset taas päälle, päätin että nyt asiaa aletaan tutkia ja hakeuduin paikalliselle psykiatrian poliklinikalle. Muutama kuukausi meni arvioivissa keskusteluissa käydessä, ja ihan virallinen terapia aloitettiin noin kuukausi sitten. Varsinaista diagnoosia en omaa, 2005 se oli paniikkigäiriö ja sitten tilanne olikin rauhallinen vuoteen 2012 asti. Nyt se taitaa olla joku ahdistuneisuushäiriö.
Stressini liittyy selkeästi työhöni ja siihen, miten maailman ympärilläni koen (oon herkkä ahdistumaan, menemään paniikkiin, itsetunto huono..kyl te tiedätte). Asiakaspalvelutyössä sitä sontaa joskus tulee niskaan vaikkei mitään väärin olisi tehnytkään (paitsi sen asiakkaan mielestä tietenkin olen tehnyt kaiken väärin). Kun yritys on pieni (pomo ja kaksi työntekijää), niin virheisiin ei ole yhtään varaa.
Olen nyt puoli vuotta taistellut ahdistusteni kanssa yhtä soittoa (edellisvuosina ne on menneet ohi parissa kuukaudessa) ja terapeutti patistelee vähentämään töitä (saikkua ei voi hakea jos meinaa työpaikkansa pitää). Haluaisin selkeästi töitäni vähentää, mutta pienessä kaupassa se vaikeuttaa muiden tilannetta, puhumattakaan sitten pomon "töitä olis mutta ei vaan viitti tehä" -asenteesta.
Nukun yöni lääkkeiden voimalla, olen enemmän tai vähemmän pihalla koko ajan ja todella väsynyt. Olen haaveillut alanvaihdosta "hiljaisempaan" työhön, jossa asiakaspalvelu olisi vähäisempää, mutta asuntolainat ja laskut eivät itsekseen lyhene ja opintotuella ei niitä ainakaan makseta. Olen kuopassa josta en keksi ylöspääsykeinoa. Jos saisi vain sanottua, että vähentäkää viikkotyötuntejani toistaiseksi, jotta saisin keskityttyä terapiaani ja paranemiseen, en jaksa enää.. Mutta jos noin tekisin saisin laiskan ihmisen leiman ja töissäkäyminen olisi vieläkin ahdistavampaa, kun tiedän mitä ne kaksi muuta ihmistä siellä ajattelevat. Heille kun työ on se ihmisarvoa määrittävä asia, jota pitää tehdä niin paljon kuin vain annetaan tehdä..ja minä reppana se haaveilen n. 30 tuntisista viikoista, kävelyistä koirien kanssa, lukemisesta ja ihan rauhassa olemisesta. Ne jotka terapiassa ovat/ovat olleet tietävät, että kun niitä kipukohtia aletaan käydä läpi, niin ei siihen päälle jaksa enää täyttä työpäivää tekohymy naamalle liimattuna.
Tais tulla aika sekava kirjoitus..