TYÖ HIERTÄÄ VÄLEJÄMME
Olemme keski-ikäinen pariskunta, yhteiseloa takanapäin viisi vuotta. Yksi yhteinen
lapsi ja molemmilla aikaisemmasta liitosta lapsia, osa aikuisia osa kouluikäisiä.
Koko suhteemme ajan on työ ollut miehelle kaikki kaikessa. Monista karikoista ollaan selvitty, mutta miehen nykyinen päivystysluonteinen työ tuottaa minulle suunnattomasti vaikeuksia. Olemme molemmat normaalisti päivätyössä, tämän lisäksi on miehellä joka toinen viikko ja joka kolmas viikonloppu ns. päivystys. Joka tarkoittaa sitä, että osa päivystyskeikoista on jo tiedossa ja osa tilauksista tulee puhelinsoittona. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joka toinen viikko on mies useampana iltana menossa päivystyskeikalla ja viikonloppuina useita työtunteja.
Päivystysaikana hän on siis koko ajan varautunut mahdolliseen keikkaan.
Miehen on myös vaikea päästä työstään irti normaaleina viikkoinakin. Joka päivä hän jaksaa jauhaa työasioistaan minulle tyyliin ”minä täydellinen, muut ei mitään”.
Lisäksi joka toinen viikonloppu meillä on miehen kouluikäiset lapset.
Tästä kaikesta on muodostunut noidankehä, jossa koen, että kaikki tapahtuu
miehen menojen mukaan, eikä minulle jää aikaa yhtään mihinkään mitä itse haluaisin tehdä. Siivoskelen ja teen kotitöitä ja olen lapsemme kanssa, koska pääosiltaan arjen pyöritys on kuitenkin minun harteillani. Mies on usein normaaleina viikkoina väsynyt ja apaattinen tai ärtyinen. Kun mies vaihtoi työpaikkaa tietoisena päivystyksistä, keskustelimme asiasta melko kiivaasti. En kuitenkaan voinut kieltäkään vaihdosta, koska mies oli kuitenkin jo polttamassa siltoja kovasti entiseen
työpaikkaansa.
Aika ajoin, kaikesta tästä olen itsekin väsynyt, varsinkin kun aina tasapainoiseen olotilaan olen tarvinnut omia harrastuksia ja tekemisiä, jota ennen lapsen syntymää ehti olla jo yli kymmennen vuotta (vanhemmat lapset aikuisia).
Asiasta ollaan keskusteltu useaan otteeseen, syy on vain minussa, koska miehellä ei ole sitä mitään vastaan että harrastan. Käytännön toteutus on tosin mahdotonta.
Oikeastaan ainut mitä harrastan on lenkkeily, eikä se riitä.
Vastentahtoisesti minusta on muodostunut ”kodin hengetär” johon minusta ei koskaan ole ollut.
Mistään asiasta mies ei kestä kritiikkiä, puolustuksenaan ettei hänkään kritisoi minua.
Se kyllä pitää paikkansa ettei normaali elämässä tee sitä, mutta riidellessä niitä
on sitten varattuna oikein kunnolla.
Mies on ns. hyvä mies, ei käy vieraissa, ei ryyppää, miksi siis valitan?
Kaikesta hyvyydestään huolimatta ei mies kykene järkevään keskusteluun riidan
sattuessa, vaan hyökkää mitä armottomin keinoin. Minun on vaikea hyväksyä
uhkauksia ja kiristyksiä ja epäoikeudenmukaisia huomautuksia, koska itse pyrin aina
asialliseen keskusteluun. Yleensä mies on kaikesta kaikkitietävä ja aina oikeassa.
Välillä tunnen oloni nujerretuksi ja liiskatuksi.
Yhteenvetona voisin todeta, että meillä menee kaikki hienosti niin kauan, kuin kaikki
toimii miehen ehdoilla, eikä minulla ole mitään sanomista mistään. Näin ei vain aina käy, aina en jaksa työntää omia tunteitani ja tarpeitani pois. Ja silloin alkaa täys rähinä.
Olen todennut suurimmaksi ongelmien aiheuttajaksi juuri miehen työn. Aikaa jää liian vähän meille ja meidän perheelle. Ja toisinaan kun sitten on sitä yhteistä aikaa olen jo niin väsynyt ja täynnä miehen työtä, että aika menee riitelyksi.
Nykyään miehen työstä puhuminen on jo melkein tabu, siitä ei saa puhua eikä valittaa
sehän on ”hänen työtään”. En vain jaksa käsittää kuka haluaa tehdä tuollaista työtä, jossa on noin paljon aikaa käytettävissä? Niin, siis mies viihtyy työssään ja minä olen väsynyt ja kyllästynyt elämään sen mukaan.