Tuskainen ahdistus:(
mun tuli tarve kirjoittaa vaikken tiedä pystynkö mitä järkevästi nyt ilmaisemaan. välillä tuntuu että kaikki sanat on sanottu.. masennus vaan jatkuu ja jatkuu, eikä millään jaksaisi sitä enää!!
Koko elämäni on ollut vaikeaa, olen tavallaan elänyt siihen ettei mikään voi onnistua, kaikki menee vaikeimman kautta. olen elänyt lapsuuteni perheessä jossa oli paljon sairautta, huolta, riitoja yms. opin jo varhain selviytymään yksin, ei vanhemmillani ollut rahkeita kuunnella tai tukea. heillä oli täysi työ selvityi ongelmistaan. mä olin jo pienenä kuuntelijana mun äidillä, hän puhu kaikki mulle.. ja se oli enimmäkseen ongelmia, negatiivista,,sairauksia.. mun ajatuksille ei ollut tilaa.
Olen ollut aviossa mieheni kanssa yli kymmenen vuotta ja meillä on 3 lasta. aika alussa jo ilmaantui ongelmia parisuhteessa ja mulla on ollut masennus sekä paniikki/ahdistuneisuushäiriö seitsemisen vuotta.
Nyt tuntuu että kaikki kaatuu päälle,ongelmia ja huolia on liikaa.. tuon masennukseni lisäksi mulla on huono itsetunto, jonkin sortin persoonallisuushäiriö ilmeisestikin kun en osaa olla ihmisten kanssa; kuvittelen kaikkea, pelkään kokoajan että musta ei tykätä tai mut ymmärretään väärin tms. mulla on kuin raskas taakka kokoajan harteilla, viime päivät ollut rajua ahdistusta ☹️ rintaa puristaa,maha tosi kipeä,kuvottaa, on tosi levoton olo,mihinkään ei oikein kykene keskittymään, vapisuttaa, unet on katkonaisia ja täynnä painajaisia..
Viha,raivo ja katkeruus nostaa päätään kaikkea kokemaani vääryyttä vastaan. se on terapeuttini mukaan hyvä merkki. olen patonut asioita liian kauan sisälleni, elänyt vaan muiden tahdon ja toiveiden mukaan,unohtanut itseni jopa niin että olen joutunut nyt opettelemaan kuka MINÄ OLEN ja mitä minä haluan ja tarvitsen. raskas,pitkä tie..
aika yksin on tässä joutunut selviämään,miehestäkään ei oikein ole tueksi. eipä ole liioin tukiverkkoa eikä ystäviäkään.
useimmiten olen saanut tyynnyteltyä itseni ajatuksella että kyllä tää helpottaa kohta,kohta näen taas asiat selkeämmin ja olo seestyy. mutta nyt kaikki tuntuu niin ylitsepääsemättömän epätoivoiselta. rämmin kuin suossa, vain kädet enää toimii enkä tiedä kuinka selvitä 😭