Olen itse käynyt useamaapnkiin otteeseen ps. hoitajalla terapiassa.
Alukis hän vaikutti mukavlta, ja olin helpottunut ja iloinen, kun pystyin kertomaan asioistani ihmiselle, joka vaikutti ymmärtävän aidosti.
Mutta joidenkin kertojen jälkeen alkoi tuntua ahdistavalta, hän ei alussa aina puhunut, vaan kysyi sen iänikisen "mitä kuuluu", ja jäi katsomaan minua tiukasti. Tuntui, kun kaikki alkaisi aina ihan alusta, mikään hänen puheissaan ei viitannut siihen, mitä oltiin aikaisemmin puhuttu. Olin vilpittömän ymmälläni, ensinnäkin siitä, mitä hän mahtaa muistaa edellisestä käynnistä, kun kysymyksessä mikään ei viitannut mihinkään konkereetiseen. Olisiko pitänyt puhua vaikka säästä, paljastaa itsestään joitain uusia, hyvinkin henkilökohtaisia asioita, joita oli ollut mielessä sinne mennessä, mutta nyt sitten tuntui, että paras keksiä jotain harmitonta, joka ei paljasta minusta mitään ainakaan arkaluontoista, kun hän oli niin toisaalta poissa olevan, toisaalta suorastaan vihaisen oloinen, että tuli vain ahdistava olo, olisin halunnut lähteä vain ulos, mutta kun kaikki kuitenkin kirjataan siellä, en uskaltanut.
Alun empaattisuuden jälkeen hän oli hyvin kriittinen, suoraan sanottuna vihamielisen oloinen, ja tuli tunne, kuin hän tietäisi minusta jotain häntä ärsyttävää - ja mistä tiedän, kun oli julkisen puolen paikallinen hoitopaikka, ettei joku juoru tai vale olisi kantaunut hänen korviinsa, ihmiset kun muutenkin voivat puhua toisistaan vaikka mitä potaskaa, ihan vain ilkeyttäänkin.
No joka tapauksessa käynnit alkoivat jo suorastaan pelottaa, sain lopetettua käynnit niin, etten vain paiskannut ovea kiinni ja sanonut, kuten kyllä ajattelin, että "varmaan tarvitsen jotain apua, mutta tämä ei ainakaan auta!!!"
Tämäkään ei varmaan lohduta, mutta kirjoitan tämän, kun ehkä tästä voi saada siinä mielessä lohtua, mutta eivät terapeutitkaan ole mitään kaikkitietäviä tuomareita, jotka kyllä ymmärtävät asiakasta, mutta kun asiakas on jo valmiiksi mielenterveysasiakas, toki hän on sairas, ja koska terapeutti on terapeutti, totta kai hän on oikeassa, vaikka asiakkaasta miltä tuntuisi.
Mutta kun olen kokenut tuon, ja vilpittömästi ollut vaikeissa tilanteissa, jossa apua olisi tarvinnut, ja olo on vain pahentunut, se ei ole mikään pikku juttu, ei ihminen loputtomiin kestä vähättelyä, ja voi jättää pysyvät arvet, jos alistuu tuollaiseen.
Parasta varmaan olisi, itse kullekin, jos MISTÄ TAHANSA löytäisi LUOTETTAVAN JA YMMÄRTÄVÄN IHMISEN, joka edes tuntuu haluavan ymmärtää. Tämä ihminen voi olla myös ihan muu, kuin mikään auttamisen ammattilainen.
Eli ei ihmisen kannattaisi antaa itseään kohdella miten tahansa, terapeutinkaan taholta. 🤕