Miten tällainen kirjoitus pitäisi aloittaa? Hävettää jo vietävästi pelkkä ajatuskin omilla murheilla mässäilystä, tulee itserakas olo. Onneksi tuo nimimerkki on jonkinlainen suoja.
Tekisi mieli käyttää voimasanoja, mutta yritän olla korrekti ja kertoa analyyttisesti omasta mielentilastani. En voi olla muuta kuin masentunut, mihinkään muuhun oireeni eivät sovi. Se taitaakin olla ainoa asia, jonka suhteen olen trendikäs. Minulla ei ole tuloja, sossun luukulla käymistä olen viivyttänyt jo viikkoja – taivun viimeiseen asti olemaan se järkevä ja ei-itsekeskeinen reipas nuorimies, joka lähipiirini tahtoo minun olevan.
Onkohan kaikilla jokin syy masennukseen? Tiedän, tai luulen tietäväni omani. Ei ole järkevää tekemistä, elämän tärkeä osa, työnteko, loistaa poissaolollaan. No, nyt mieleen tulevat jo usein kuulemani lauseet: ”Mikset sitten hae töitä? Kyllä sä jotakin saat! Ajattele hyvä ihminen muitakin kuin itteäs! Ole vähän realistisempi!” Kaikki samaa kaavaa; täytyy muokkautua, täytyy kuunnella niitä, jotka piehtaroivat omassa tyytyväisyydessään ja neuvokkuudessaan, jotka sopeutuvat yhteiskuntaan. Minä en sopeudu tähän yhteiskuntaan, piste. Voin mielihyvin ottaa siitäkin syyt niskoilleni.
Mitä tehdä ihmiselle, jolle luonto on tärkeämpi kuin yhteiskunta? Minua ei enää edes kiinnosta puhua omista arvostuksistani saati ongelmistani. Luonnon intohimoinen ystävä saa herkästi ”linkolalaisuuden” ja vaarallisen psykopaatin leiman otsaansa. Vaikka itselläni ei ole haaveita muuttaa mitään muuta kuin omaa elämääni. Riittää, jos löytäisin ripauksen taloudellista vakautta (asunto ja ruoka ilman jatkuvaa epävarmuutta kummankin suhteen – mutta ei tippaakaan enempää), onnellisuutta ja rauhaa, luonnossa, luonnosta. Miten se onnistuu nykymaailmassa ilman, että tarttuu johonkin koneeseen ja alkaa tehdä töitä yhteiskunnan edellyttämällä teholla?
Onko luonnonystävyys mielisairautta? En ole luonnonystävä sosiaalisen elämän vuoksi, eli en kuulu pukeutumiskoodien ja kukkaisihmisten seuraan. Onko luonnosta syvimmät kokemuksensa saava ihminen yhtä hullu kuin uskovainen, pelkkä kuvittelija? Onko kaikki sellainen, joka poikkeaa elettävän ajan hengestä, mielisairautta? Vai voisiko olla päivastoin niin, että itse yhteiskunta onkin nykymuodossaan se, joka on rakentunut kollektiivisen manian ja mielisairaiden harhojen varaan?
Kuinkahan kauan tätä jaksaa.
Jos joku on ajatellut samoja, niin kertokaa.