Miten tämä minun elämä on taas tällaista merkityksettömyyden suossa rämpimistä? On niin tyhjä olo. Haluaisin ties miten pitkästä aikaa olla innoissaan jostain. Haluaisin välillä kokea levollista varmuutta ja rauhallisuutta. Haluaisin pystyä uskomaan tulevaisuuteen. Mutta päivät vain täyttyvät epävarmuudesta, ahdistuksesta ja toivottomuudesta.
On taas sellainen olo, että haluaisin paeta tätä ahdistusta, vaikka tiedän, että se parhaimmillaankin tuo vain hetken helpotuksen. Tulisi edes flunssa, että voisin sen vähän ajan vain olla.
Q kirjoitti 17.5.2018 09:23
Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaista haastattelussa oli, mitä siellä kyseltiin?
Tämä haastattelu oli hyvin suoraan asiaan menevä ja keskustelun oloinen, mistä minä pidin. Haastattelija vain kyseli, että millaista keikkatyöni on ja millaisia tuntimääriä teen ja että mitä muuta olen puuhaillut. Ei edes katsonut työ- ja koulutodistuksia.
Minulle kaikkein vaikeimpia haastatteluja ovat olleet sellaiset kolmannen asteen kuulustelut, joissa haastattelijan kysymykset ovat suoraan kuin jostain työhaastattelukysymysten kliseepankista revittyjä: mikä sai sinut hakemaan tätä työpaikkaa, miksi juuri sinä olisit hyvä valinta, missä näet itsesi 5 vuoden päästä, kerro vahvuuksista... Ne ovat hankalia kysymyksiä, koska en osaa kehua itseäni (tai näe mitään kehumisen aihetta itsessäni) eikä minulla ole urasuunnitelmia (tai ylipäätänsä suunnitelmia). Lisäksi alan tahattomasti pohtimaan, että mitä haastattelija haluaa kuulla sen sijaan, että puhuisin itsestäni ja omasta tilanteestani.
Myymälän puolelle mikäkin olisin halunnut, varastohommiin tai vaikka hyllyjä täyttämään. Vaikka tylsän oloista hommaahan nuo ovat. Mutta tässä piileekin aivan pirullinen ristiriita: haluaisin töitä, jotka tarjoavat haasteita, mutta itseluottamus ei riitä edes aloitustason helppoihin hommiin. Eli tulen aina tuntemaan itseni huonoksi ja alisuoriutujaksi, myös silloin, jos saisinkin jotain matalan kynnyksen töitä.
Se on myös yksi syy miksi on niin vaikea hakeutua mihinkään, kun tuntuu että jos sattuisi sellainen ihme että pääsisinkin töihin, niin olisin vain kohtuuton taakka muille ihmisille kun en osaisi mitään ja olisin täysi tumpelo. Kaikki vain nauraisivat ja puhuisivat selän takana millainen idiootti olen.
Taakka; siinäpä hyvä täsmäilmaisu kuvaamaan sitä, mitä minä olen. Sellainen anteeksi, että olen olemassa -olotila.
Olen kerran törmännyt töissä selän takana puhumiseen (kotona se oli/on ihan peruskauraa, mutta se on jo toinen, vielä kipeämpi tarina). Olin opintoihin kuuluvassa työharjoittelussa, kun kopioita ottaessa kuulin itsestäni puhuttavan, etten tehnyt jotain oikealla tavalla. Ja päälle vielä tolkuton taivastelu, etteikö se yhtään ajattele. Mistä minä, juuri aloittanut harjoittelija, olisin voinut tietää käytännöstä, mistä kukaan ei ollut minulle kertonut enkä ollut sellaiseen missään muualla törmännyt (enkä ole sen jälkeenkään)? Kukaan ei juoruamisen jälkeenkään tullut sanomaan, että miten olisi pitänyt toimia. Tuntui tosi pahalta, ja välttelinkin kopio- ja varastohuoneeseen menemistä koko loppu harjoittelun ajan.
Ja koska minä olen minä, niin tietystikin syytin itseäni koko asiasta. Olisi pitänyt tajuta kysyä, että miten täällä on tapana toimia. Olisi pitänyt itse olla sen verran suoraselkäinen, että olisin kertonut, etten edes tiennyt toimineeni väärin ja että toivon jatkossa suoraa, mutta asiallista palautetta ja ohjeistusta. Sen sijaan vain vaikenin asiasta.
Minäkin menen lukkoon ja saatan alkaa mokailla vielä normaalia enemmän, jos joku seuraa ja arvioi työskentelyäni.
Minulla on myös sosiaalisten tilanteiden pelko. Välillä enemmän, välillä vähemmän ja nykyään lievempänä kuin esim. 10 vuotta sitten. Välillä niin paha että kaupan kassatilanteet tuottavat tuskaa ja uusissa paikoissa edelleen koen helpompana että joku toinen maksaa tai tekee tilauksen kassalla. [ ] Olen kyllä huomannut, että jos olen jonkun seurassa niin sosiaaliset tilanteet ei ahdista niin paljon. Ainakaan kaupassa tai kaupungilla käyminen. Seura antaa yllättävän paljon rohkeutta. [ ] Toki riippuu tietysti seurastakin, jotkut ihmiset saavat vain entistä epävarmemmaksi mutta se onkin toinen juttu erikseen.
Minulla sosiaalisten tilanteiden pelko kulkee käsi kädessä mokaamisen pelon kanssa. Pelkään ihmisten negatiivia reaktioita, huomion kohteena olemista ja oman typeryyteni paljastumista. Satunnaiset kohtaamiset esimerkiksi kauppojen kassojen kanssa eivät ole ongelma, mutta pidempi aikaista kontaktia vaativat tapaamiset (esim. kampaaja, optikko, kavereiden kaverit) ahdistavat, joskus enemmän, joskus vähemmän. Oletan aina, että ihmiset eivät pidä minusta. Esimerkiksi kun kampaaja lähti heti minun palvelemisen jälkeen ulos tupakalle, niin minulle tuli sellainen olo, että olin niin rasittava asiakas, että kampaaja tarvitsi hermosavut.
Jännitän vieraiden ihmisten tapaamista, joten minun on jossain tapauksissa helpompi toimia yksin. Hoidan asioita yksin, käyn lenkillä yksin, käyn kaupassa yksin, katson elokuvia yksin... Ehkä en osaa olla rento edes tuttujen ihmisten seurassa, en tiedä. Joskus taas on helpottavaa pysytellä itse taka-alalla ja antaa toisen hoitaa asioimiset ja puhumiset.
Tuosta mokaamisesta vielä sen verran, että en aina ymmärrä itsekään, että miksi jokin moka tuntuu niin kaiken järjen ylittävän suurelta, kun taas joku toinen ei aiheuta sen kummempia tuntemuksia. Olen joskus viettänyt unettoman yön, koska töissä asiakas vaikutti tyytymättömältä tai ruoskinut itseäni (sentään vielä vain kuvainnollisesti), koska unohdin juomalasin yhteiselle työpöydälle ja tiedän, että siisteydessä varsin pedantti työkaveri ei tykkää siitä. Mutta kun hajotin Sokoksella vahingossa ties miten arvokkaan hajuvesipullon, niin tämä ei jäänyt mieleen pyörimään, eikä edes paikan päälle kovin ihmeellisesti nolottanut, saati ahdistanut.
En edes tiedä, haluaisinko ammattitutkinnon, ammattikorkeakouluun vai jopa yliopistoon.
Tämän kysymyksen kanssa olen paininut jo ties miten pitkään. Yliopisto- tai amk-tutkinto olisi työllistymisen kannalta paras, amis valmistumisen kannalta varmin. Minun on helpompi löytää kiinnostavia koulutusaloja yliopistosta kuin ammattikorkeakoulusta tai amiksesta. Yliopistotutkinnon pituus (siis jos tavoitteenaa on maisterin paperit, onhan mahdollista lukea vain kandiksi saakka - se on sitten eri asia, että onko siinä järkeä) on sekä hyvä että huono puoli: selvät suunnitelmat vuosiksi eteenpäin, mutta toisaalta koen pituuden ahdistavana, koska en osaa "nähdä" niin pitkän ajan taakse. Jos ottaisi ensin tavoitteeksi pelkän kandin ja miettisi sitten tilannetta eteenpäin? Toisaalta tykkään amk:n ja amiksen käytännönläheisyydestä.
Q, jos googlaat hakusanoilla yliopisto ja tutustuminen, niin saat yliopistojen itse esittelemiä tapoja opintoihin tutustumiseen. Yliopistot myös järjestävät avoimia yleisöluentoja, joiden kautta voi tutustua opiskelutapoihin (kts. myös kesäyliopistot). Yksi mahdollisuus on ostaa koulutusta avoimista yliopistoista tai ammattikorkeakouluista, niin pääset kokeilemaan tieteellisen tekstin kirjoittamista.
Sellainenkin vaihtoehto on, että käyt pääsykokeessa. Luultavasti se ja siihen valmistautuminen vastaa ainakin jossain määrin varsinaista opiskelua. Näin minun oli tarkoitus toimia tänä keväänä, mutta se sitten jäi, koska saamattomuus.