Minäkin olen tunne-elämältäni epävakaa. Psykiatri sanoi, että se tarkoittaa sitä, että "ei osaa suhtautua eri tilanteisiin aikuismaisesti". Että on jäänyt jollakin tavalla ns. lapsen tasolle. Itse en tätä allekirjoita, vaikka myönnänkin, että varsinkin vaikeita tilanteita en osaa lähes koskaan hoitaa kunnialla läpi, vaan teen jotain tyhmää (viiltelen tms.).
Kohta yhdeksän vuotta olen kärsinyt kyseisen persoonallisuushäiriön oireista, mutta se diagnosoitiin vasta n. 2,5 vuotta sitten. Tuo häiriö selittää paljon asioita, mitä menneisyydessäni tapahtui. Ne reaktiot, mitkä tulivat huonojen (ja joskus hyvienkin) asioiden aikana/jälkeen ja mitä silloin tein.
Olen reagoinut huonoihin asioihin viiltelemällä sen melkein yhdeksän vuotta, siitä lähtien, kun ensimmäiset oireet persoonallisuushäiriöstä ilmaantuivat. Viime ajat olen, ihme kyllä, saanut oltua viiltämättä lähes täysin, mutta pieniä naarmuja on tullut silloin tällöin - tulisi varmasti enemmänkin, jos uskaltaisin viiltää syvemmälle, mutta koska en uskalla, niin se on aivan sille ja sama, viillänkö ollenkaan. Epäilen, että joku kaunis päivä ihan oikeasti uskallan viiltää SYVÄLLE, kun olo käy tarpeeksi sietämättömäksi.
Hyviin asioihin taas reagoin.. no, en oikein tiedä itsekään, miten. Se vaihtelee aina. Jos minulla on rahaa, tuhlaan surutta ja sitten huomaankin taas olevani pa. Syön hyvää ruokaa, ahminkin, vaikka minulla ei olisi edes nälkä (en itse asiassa muista, milloin viimeksi olisin ollut nälkäinen tai milloin olisin maistanut, miltä ruoka maistuu). Olen hypomaaninen ja levoton, kaikki tuntuu mahdolliselta, mutta taustalla huutavan masennuksen, toivottomuuden, syyllisyydentuntojen ja ihan sama-fiiliksen vuoksi en kuitenkaan tee mitään (tämä viittaisi myös bipoon).
Olen kai oppinut jollakin tavalla elämään tämän kanssa ja hyväksynyt, että reagoin huonoihin asioihin viiltelemällä ja tekemällä tyhmyyksiä, joista saan kyllä sitten kärsiä myöhemmin. Lääkityksellähän tämä pitäisi saada kuriin, mutta jostain syystä psykiatri ei kirjoita minulle minkäänlaista reseptiä (edes siihen masennukseen) - oletan, että syynä on se, että minulle sopivaa TURVALLISTA lääkettä ei ole olemassa (Efexor on kuulemma turvallinen, mutta se minulta lopetettiin, kun tosiaan epäiltiin/epäillään tuota bipoa ja se vahvisti myös tämän persoonallisuushäiriön oireita). Joten olen luovuttanut toivon, että voisin joskus käyttäytyä "aikuismaisesti" huonojen ja hyvien asioiden suhteen.
Raskasta tämä on ja henkisesti olenkin luovuttanut jo aikoja sitten, mutta näköjään fyysinen olemus ei luovuta, ennen kuin on täysin lopussa.